Při sobotním večerním přistání letounu Airbus 321 se 180 cestujícími na karlovarském letišti zasahovali hasiči. Podle mluvčího hasičů Karlovarského kraje hořelo brzdové obložení stoje, který se vracel z Petrohradu. Mluvčí Českých aerolinií (ČSA), jimž letadlo patří, jakékoliv problémy letounu popřela.

"Po opakovaném prověření všech okolností s techniky, kteří byli přímo na místě, s techniky v pražské centrále, operační kontrolou i s kapitánem letadla důrazně konstatujeme, že letoun nezaznamenal žádnou, byť minimální závadu nebo poškození," uvedla mluvčí ČSA Hana Hejsková.

Žádný ze systémů nehlásil závadu a žádná část letounu podle ní nevykazovala známky jakéhokoliv poškození vzniklého třeba i jen nestandardně vysokou teplotou. "Brzdný systém měl normální teplotu," dodala.

Pasažéři si ničeho nevšimli

Podle mluvčího hasičů Martina Kasala ale ze stroje šlehaly metrové plameny, které uhasil sám pilot, jenž zapnul chlazení. Na dohašení následně dohlédli hasiči. Nikdo z cestujících nebyl zraněn, pasažéři údajně nezpozorovali, že se něco děje.

Plameny šlehající z letadla prý zpozoroval dispečer řídící věže před 21 hodinou. Podle Kasala okamžitě upozornil letištní hasiče, kteří vyrazili s cisternou letadlu na pomoc. Pilot podle něj spustil chlazení a dokončil přistávací manévr. Tím oheň okamžitě prakticky uhasil. "Hasiči následně zkontrolovali stroj, dohlédli na dohašení pomocí chladicího systému letadla, víc zasahovat nemuseli," dodal.

"Podle zjištění techniků letecké společnosti k žádnému zahoření v systému brzd nedošlo. Co způsobilo efekt zpozorovaných plamenů během přistání, tak není jasné," doplnil Kasal. Informace o signalizovaném hlášení z kokpitu podle něj vyplynula ze situace při podávání zpráv z místa, zkoumání ČSA je nepotvrdila.

Jen se odpařila guma

Podle leteckého experta Martina Velka dispečer, který má na starosti přistání, viděl, že se pod letadlem objevilo "něco co vypadalo jako oheň". Stroj byl plný lidí a měl dostatečnou zásobu paliva k případnému doletu do Ruzyně nebo Drážďan, takže měl vysokou přistávací hmotnost. Vzhledem k tomu, že karlovarské letiště je relativně krátké, musí piloti při přistání intenzivně brzdit, zvláště při vysoké přistávací hmotnosti.

"Při každém doteku, zvláště při intenzivním brzdění, se od kol zakouří. O asfalt nebo beton se obrousí desítky dekagramů gumy a to se změní v modrý dým; ta guma se víceméně odpaří," uvedl Velek.

Hasiči udělali přesně to, co měli. Nic nehasili a jenom ohlídali, aby větráky v podvozku dochladily brzdové kotouče. Takže ani hasiči nehasili, ani letadlo nehasilo. To nemá na podvozku žádné hasicí zařízení," uvedl Velek. Podle něj nebyl nikdo ohrožen a teploty byly v normě.

Ten je přesvědčen, že v okamžiku, kdy se uvolnil dým, který může být metr dlouhý, do něj mohl posvítit červený točící se majáček pod letadlem a dispečer tak viděl červený chochol od kol. "Reakce dispečera byla vynikající, protože on viděl něco, co mohl být potenciální malér, i když je z dalších rozborů vidět, že na letadle nic nehořelo," vysvětlil Velek.