ridic_hnev_192x128.jpgOdpovědnost za přestupky zjištěné elektronicky, například překročení rychlosti zachycené radarem, má nést v budoucnu vlastník vozidla. Nebude se tak již moci vymlouvat na to, že vůz řídila osoba blízká. Takzvané elektronicky zjištěné přestupky a některé další přestupky navíc ale nemají být trestány body, jen pokutou. Vyplývá to z návrhu novely zákona o provozu na pozemních komunikacích, který dnes představili zástupci expertní skupiny poslanců ODS Davida Šeicha a Evy Dundáčkové.

Novela rovněž ruší bodové postihy za jízdu bez rozsvícených světel a telefonování při řízení. "Chtěli bychom odstranit trestání za bagatelní přestupky, které podle našeho názoru nemají žádný zásadní dopad na bezpečnost na českých silnicích a současně šikanují řidiče," oznámil na tiskové konferenci Šeich.

Návrh paragrafového znění nyní chtějí členové skupiny konzultovat s ministerstvem dopravy a zástupci jednotlivých politických stran. Sněmovně pak chtějí novelu předložit na přelomu letošního a příštího roku. "Chceme tedy, aby náš návrh vstoupil v platnost už v roce 2008," dodal poslanec.

Skupina také navrhuje rušit dvojí sankci, "která postrádá logiku". Pokud řidič přijde o řidičský průkaz na nejméně jeden rok, neměl by při jeho vrácení přijít o body, případně má být při navrácení průkazu bodové konto řidiče vynulované.

Expertní skupina se naopak rozhodla ponechat bodový trest za nezapnuté bezpečnostní pásy. "Zpočátku se nám to také jevilo jako bagatelní delikt, ale nakonec převládl většinový názor bodovou sankci ponechat. A to z toho důvodu, že je asi 186 mrtvých ročně díky nezapnutým pásům," vysvětlil Šeich.

V expertním týmu, který založili Šeich a Dundáčková, jsou také další dopravní odborníci, například Stanislav Huml a Josef Mikulík. Šeicha policie loni přistihla, když řídil opilý. Přišel proto na několik měsíců o řidičský průkaz. Brněnští strážníci při dechové zkoušce zjistili, že má poslanec v krvi asi 2,4 promile alkoholu.

 Podle tiskové zprávy bude expertní skupina pracovat ještě na následujících úpravách:

1) Posílení preventivní role bodového systému pomocí psychologických pohovorů, školení atd.– inspirace v německém bodovém systému.

2) Možnost online zjišťování stavu svého bodového konta.

Ministerstvu dopravy předá následující doporučení :

1) Eliminace vysoké nehodovosti začínajících řidičů pomocí psychologické kontroly nad nezkušeným prvořidičem tak, aby si uvědomoval svoji nedostatečnou zkušenost a rutinu na silnici. Nedoporučuje se jít cestou restrikcí ani dvojího práva, ale například řidičským průkazem s omezenou platností na první dva roky, po dvouleté lhůtě a absolvování dalšího školení průkaz plnohodnotný.

2) Pomocí mýtného ekonomicky motivovat přepravce nákladní dopravy k provozu a přepravě nákladu mimo dopravní špičku.
 
3) Vzhledem k dramatickému poklesu činnosti policie a dopravních policistů na silnicích, který je významnou příčinou nehodovosti, posílení práce policie a preventivní role policie na silnicích.

4) Více přístrojů na detekci drog jako nového fenoménu ohrožení bezpečnosti na silnicích.