studenti-vs-192-128.jpgProč tento žebříček

Vážení čtenáři, příští týden je poslední termín pro podání přihlášky na většinu vysokých škol. HN a iHNed.cz připravily srovnávací žebříčky vysokoškolských fakult pro deset oborů.

Vycházíme z kritérií převzatých ze zahraničních žebříčků, jaké zveřejňují například americký týdeník US News & World Report nebo britský deník The Guardian.

Předkládáme vám svůj názor na to, co považujeme u vysokoškolského oboru za důležité. Zároveň ale zde najdete dostatek dat, abyste mohli sestavit svůj žebříček podle vlastních preferencí.

Máte svou vlastní zkušenost se zmíněnými fakultami? Zajímá vás víc o srovnání konkrétních vysokých škol? Napište nám na redakce@ihned.cz. Neanonymní příspěvky uveřejníme či zprostředkujeme odpověď na vaše otázky na zmíněných fakultách.


 

Nejlepší učitelství je na Univerzitě Karlově

Učitelství je po řadu let jedním z nejstudovanějších oborů. Povolání učitele si nakonec vybírá jen část absolventů kvůli tomu, že mzda je v tomto oboru velmi nízká a proto dávají přednost "lukrativnějšímu" zaměstnání. I přesto se na pedagogické fakulty hlásí stále hodně mladých lidí

Původně jsme zařadili do hodnocení devět pedagogických fakult. Nakonec nám ale fakulta ze Západočeské univerzity v Plzni neposkytla požadovaná data. Žebříček proto zahrnuje osm fakult.

Podle srovnávacího hodnocení Hospodářských novin je u nás jasně nejlepší Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze. S odstupem pak se na  druhém místě se umístila Pedagogická fakulta Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích a třetí ve srovnání vyšla Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity v Brně.

Srovnání Hospodářské noviny sestavily podle několika kritérií, absolventů fakult, expertů z oboru. Projděte si jednotlivá kritéria i s komentářem, jak a proč školy v žebříčku dopadly, včetně tabulky, která ukazuje celkové výsledky - ZDE

1. PF UK Praha

2. PF Jihočeká univerzita České Budějovice

3. PF Masarykova univerzita Brno

 


Jaké obory již byly hodnoceny:

Čtěte také: Nejlepší práva jsou na Univerzitě Karlově
(Seriál HN a iHNed.cz o kvalitě vysokých škol - jak dopadlo velké srovnání právnických fakult?)

Čtěte také: Nejlepší medicína je v Brně
(Seriál HN a iHNed.cz o kvalitě vysokých škol - jak dopadlo srovnání lékařských fakult?)

Čtěte také: Nejlepší architektura je na VŠUP v Praze
(Seriál HN a iHNed.cz o kvalitě vysokých škol - jak dopadlo srovnání fakult architektury?)

Čtěte také: Chemie: vyhrála Univerzita Karlova. Jen těsně
(Seriál HN a iHNed.cz o kvalitě vysokých škol - jak dopadlo srovnání chemických fakult?)

Čtěte také: Když sociologii, tak v Brně. Pražská FSV je tře
(Seriál HN a iHNed.cz o kvalitě vysokých škol - jak dopadlo srovnání v oboru sociologie?)

Čtěte také: Informatika: skvělý "Matfyz" Univerzity Karlovy
(Orientační srovnání v oboru informatiky, existuje velké množství fakult, které učí každá trochu něco jiného?)

Čtěte také: Mezi strojaři rozhodla věda: vítězí VUT Brno
(Orientační srovnání v oboru informatiky, existuje velké množství fakult, které učí každá trochu něco jiného?)


 

 

 

Kritéria, podle kterých fakulty srovnáváme

1. Vědecká a výzkumná činnost školy - výsledky čtěte ZDE

2. "Světovost" školy - výsledky čtěte ZDE

3. Názor expertů z oboru - výsledky čtěte ZDE

4. Přehled o absolventech - výsledky čtěte ZDE

5. Zájem o školy - výsledky čtěte ZDE

  

elkový výsledek (bodové hodnocení)
Škola

Věda

Světovost

Zájem

Absolventi

Experti

CELKEM
PF Univerzita Karlova 19,5 4,35 7,3 6,0 7,5 44,65
PF Jihočeská univerzita 22,5 6,9 1,6 2,5 2,0 35,50
PF Masarykova univerzita  12,0 4,55 4,9 7,0 5,0 33,45
PF Univerzita Hradec Králové 4,5 7,6 5,7 8,0 5,0 30,80
PF Univerzita J.E. Purkyně 18,0 3,8 4,3 2,5 2,0 30,60
PF Univerzita Palackého 7,5 2,7 7,4 5,0 7,5 30,10
PF Technická univerzita Liberec 18,0 2,7 2,6 2,5 2,0 27,8
PF Ostravská univerzita 6,0 3,4 2,2 2,5 5,0 19,1

 

  

 

1. Ve vědě vedou Budějovice

Proč toto kritérium: Bez vlastní vědecké činnosti by vysoké školy byly pouhými "učilišti", vítězství v této kategorii proto násobíme třemi.

Co jsme zjišťovali: Jaké mají výsledky v databázi Rady vlády pro vědu a výzkum podle poslední zprávy za léta 2002 až 2006.

Jak hodnotíme: Sledujeme jednak absolutní vědecký výsledek, jednak relativní - v přepočtu na pedagoga. Oběma dáváme váhu 50 procent.

Nejvíc bodů ve vědecké kategorii získala Pedagogická fakulta Jihočeské univerzity. Všechny tři granty, které tato fakulta řešila, ohodnotila Rada vlády pro vědu a výzkum jako nadprůměrně dobré. Na vědecké projekty použila fakulta 347 milionů korun.

Relativní vědecký výsledek měli v Budějovicích nejlepší, v absolutním byla fakulta na druhém místě za Karlovou univerzitou. Ta se umístila na druhém místě, oproti Budějovicím byly ale její výsledky hodnoceny ve dvou případech jako průměrné a v dalších dvou dokonce jako špatné.

Třetí příčku obsadila Pedagogická fakulta Technické univerzity v Liberci. Na vědu vynaložila 30 milionů korun a dva její projekty ohodnotila Rada vlády pro vědu a výzkum jako vynikající. Liberec si také vede dobře ve srovnání příspěvků do impaktovaných vědeckých časopisů (tedy těch, které jsou nejvíce respektované).
Velkou váhu příspěvků do impaktovaných časopisů mají i Univerzita Jana Evangelisty Purkyně a vítěz - Jihočeská univerzita.

Nejméně "vědeckých" bodů získala Univerzita Hradec Králové, přestože má dva projekty ohodnocené jako vynikající a má příspěvky do impaktovaných časopisů.

  

 


2. "Světový" je Hradec Králové

Proč toto kritérium: Žádná vysoká škola se nemůže obejít bez cizích jazyků, které jsou pro studenty naprosto nezbytné.

Co jsme zjišťovali: Kolik studentů odjelo na aspoň semestrální pobyt (v poměru k celkovému počtu studentů); kolik předmětů určených primárně zdejším studentům se vyučuje v cizím jazyce; kolik semestrů jazykových kurzů škola nabízí.

Jak hodnotíme výsledky: Pořadí podle studentů na výměnných pobytech dáváme váhu 60 %; přednáškám v cizím jazyce 30 %; jazykové kurzy považujeme za užitečný doplněk, má váhu 10 %.

Nejlepší možnost nasbírat zkušenosti v cizině mají studenti Pedagogické fakulty Univerzity Hradec Králové. Mezi hodnocenými školami jednoznačně hradečtí pedagogové zvítězili. V poměru k počtu posluchačů v učitelských oborech odjelo do zahraničí přes program Erasmus studovat nejvíce lidí.
Nejméně pak nasbírají zkušeností v zahraničí studenti Pedagogické fakulty Technické univerzity v Liberci.

Hradecká fakulta zvítězila také v počtu nabízených předmětů v cizím jazyce - 336. Druhá byla Pedagogická fakulta Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích s 285 cizojazyčnými předměty. Naopak Pedagogická fakulta Univerzity J. E. Purkyně v Ústí na Labem v dotazníku neuvedla takový předmět ani jeden.

 

Výjezd do ciziny
(zdroj: fakulty)

Pořadí

Počet studentů / vyjeli
(váha 60%)
Cizí jazyky - počet
(váha 30%)
Jazykové kurzy - počet semestrů
(váha 10%)
Celkové
výsledky
1. PF UHK 3,89 % (2056/80) PF UHK 33 PF MU 180 PF UHK
2. PF JČU 3,45% (1857/64) PF JČU 285 PF OU 70 PF JČU
3. PF UK 3,25 % (2892/94) PF TUL 200 PF JČU 28 PF MU
4. PF UJEP 2,46 % (2593/64) PF MU 100 PF UJEP 24 PF UK
5. PF MU 2,1 % (3706/80) PF  UPOL 100 PF UHK 16 PF UJEP
6. PF OU 1,87 % (1227/23) PF OU 41 PF TUL 8 PF OU
7. PF UPOL 1,80% (2328/42) PF UK 39 PF  UPOL 6 PF TUL
8. PF TUL 0,8 % (1496/12) PF UJEP 0 PF UK 6 PF UPOL

   

 


3. Porota se nechtěla k pedagogickým fakultám příliš vyjadřovat

Proč toto kritérium: Názor expertů vyjadřuje reputaci fakult v oboru.

Co jsme zjišťovali: Ředitelé základních a středních škol (vybrali jsme ty školy, které byly mezi pilotními v sestavování osnov podle nových vzdělávacích programů), a analytici vzdělávání měli seřadit fakulty podle kvality.

Jak hodnotíme výsledky: Zvýhodnili jsme fakulty, které porota zmiňovala.

Oslovená porota byla v hodnocení pedagogických fakult velmi zdrženlivá. Ani jeden z expertů nechtěl určovat mezi nimi pořadí. Ředitelé základních a středních škol hodnotili spíše podle vlastních zkušeností s konkrétními absolventy.

Analytici a odborníci na vzdělávání se spíše zdrželi komentáře. "Je to podle mě regionální záležitost. Pedagogické fakulty si studenti nevybírají. Kdo žije v Českých Budějovicích, tak tam i studuje na učitele," podotkl jeden z porotců Ondřej Šteffl ze společnosti Scio. 

 

Expertní porota: plno oslovených analytiků a expertů na vzdělávání odmítlo odpovědět

Martin Ševčík, ZŠ Londýnská, Praha
K žebříčku fakult toho opravdu nemohu mnoho říci, protože mám osobní zkušenosti z činností pouze fakult v Pardubicích, Českých Budějovicích, Praze a Brně. A toto pořadí je pro mne i žebříčkem u těchto čtyř. O práci fakult v Plzni, Liberci, Ústí nad Labem mám opravdu jen střípky a nebylo by slušné je sestavovat do žebříčků.

Hana Stýblová, Asociace základního školství
Co se týká primární pedagogiky mám dobrou zkušenost s Českými Budějovicemi. Fakulty se v poslední době velmi snaží, promyšlená příprava je v Ostravě.

Stanislav Štech, katedra psychologie, UK-PedF v Praze
Máte-li na mysli "pedagogiku" jako souhrn pedagogických kurzů a výcviků v přípravě učitelů, pak musím nutně silně diferencovat. Např. pokud jde o přípravu učitelů pro 1. st. ZŠ (primární pedagogika), výbornou úroveň mají podle mého soudu PedF Ostravské univerzity a PedF UK v Praze (důvodem je spojení velmi solidního výzkumu s experimentováním a hledáním alternativ). Pedagogická příprava učitelů pro vyšší stupně škol je na solidní úrovni vždy hlavně díky některým kurzům a osobám (akademickým pracovníkům). Někde je silnou stránkou tzv. reflektivní praxe (UHK, UTB), jinde kvalitní badatelská práce, která se však ne úplně dostatečně promítá do výuky (UK PedF v Praze). A tak bych mohl pokračovat u řady dalších fakult vyzdvižením některých postupů, metod, kurzů atd. Jako celek jistě není příprava učitelů nikde bez kazu. Na druhou stranu musím upozornit na skutečnost, že kvalita absolventů není zdaleka jen odrazem kvality přípravy na fakultě. Ta má své specifické funkce, které veřejnost (i učitelská ve školách) nezřídka ignoruje.
Např. rozvíjet kultivovanost (např. uvažovat v alternativách), citlivost na určitá témata a pro teorii, dovednost nepodlehnout prakticismu a umět ho kriticky analyzovat apod.

Ondřej Hausenblas
Fakulty mívají zlou nebo lepší pověst podle toho, jak se tam zachází se studenty, jak inteligentně mají napsané sylaby, z čeho se studium určitého oboru skalda a co vynechává, i co o fakultních kursech pro učitele z praxe vypovídají účastníci, jak jejich kursy sedí pro učitelské využití. Když je zpráva o fakultě dobrá, obvykle se týká jednoho, dvou vyučujících, v nejlepších případech dvou celých kateder, ale nikdy není možné mít spravedlivou povědomost o celé fakultě bez výzkumu.
V případě učitelských fakult to bude ještě těžší, protože tam se u nás nedokáží ani odborníci, ani politici dohodnout, co je vlastně kvalitní vzdělání a k čemu má učitel děti vést. Ředitelé škol tomu taky rozumí každý jinak. Nepochopení a odpor vůči rámcovým programům vzdělávání a vůči probíhající kurikulární proměně je masivní. A na to, jak dobře vyučovat, není vůbec společný názor. Tak podle čeho by se daly ty fakulty vlastně hodnotit?

Jiří Dvořák, ředitel ZŠ Liberec, Lesní
JČU - ČB - FP - nemáme zkušenosti s absolventy
MU - FP - nemáme zkušenosti s absolventy
Ostravská univerzita - FP - nemáme zkušenosti s absolventy
TUL - FP - výborně připraveni vyučující cizích jazyků, chemie, slušně 1. st., jinak velmi konzervativní přístup ke studentům - značné rozdíly v úrovni absolventů
UHK - FP - vysoká úroveň v oblasti znalostí, dovednosti v oblasti
UJEP - FP - celkově slušná úroveň, výborná M, F, Ze, - v úrovni absolventů menší rozdíly
UK - FP - celkově slušná úroveň, výborná M, Ch, Př, Ze, - v úrovni absolventů menší rozdíly, snahy o inovace
UPOL - FP - podle mého názoru nejlepší úroveň, patrné snahy o inovace, kontakt se školami

Zdeněk Burýšek, ředitel ZŠ Lysice
Já bych se vyjádřil jen k těm univerzitám, se kterými mám zkušenost, tedy jejichž absolventi nastoupili na naši školu a nebo jsem se s nimi nějak setkal.
Na první místo bych dal UP Olomouc, druhé místo MU Brno a na třetí místo UJEP Ústí nad Labem. Je to jen zkušenost s absolventy, dokonce z UJEP jen s jedním absolventem, tedy žebříček se dělá velmi těžko, je subjektivní a málo reprezentativní z mé strany. Ostatní univerzity, případně jejich absolventy neznám.

Karel Rýdl
Takto udělat žebříček pracovišť je strašně zavádějící, protože každé z nich má své přednosti a zápory. Proto, abych někoho nepoškodil, zachovám se odpovědně a sdělím toto: Nejlépe vzhledem k potřebám a cílům společnosti je vyučována pedagogika na FF Univerzity Pardubice, potom na PF UPOL, PF ZČU a PF Ostrava a PF UK Praha(primární stupeň). Snaží se Brno (PF).

Jana Hrubá, šéfredaktorka Učitelských listů
Vzhledem k zaměření časopisu Učitelské listy s podtitulem "pro příznivce změn" mohu hodnotit pedagogické fakulty podle toho, jak připravují studenty na to, co je ve školách v období kurikulární reformy čeká. Bohužel na většině z fakult je to závislé na osobnostech jednotlivých pedagogů a jejich kladném vztahu k transformaci vzdělávání. Tam, kde takoví lidé jsou, objevují se ve studijních plánech předměty, které vyzbrojují absolventy potřebnými dovednostmi. Obvykle mají jejich studenti také více praxe ve školách, někde i klinický semestr nebo dokonce ročník (Fakulta humanitních studií University Pardubice). Bývá pravidlem, že tyto přístupy volí častěji katedry primární pedagogiky než katedry oborové. Tam bývá výuka více zaměřená odborně na úkor pedagogiky a psychologie. Kvalitu celých fakult z tohoto hlediska posuzovat nelze. Dobrým ukazatelem je zaměření publikační činnosti pedagogů těchto fakult jak v odborném tisku, tak ve sbornících z konferencí. Volba témat napovídá mnohé.
Problémem pedagogických fakult je také to, že většina studentů už v průběhu studia prohlašuje, že učit nebude a nechce. V jednom z výzkumů (Pavel Kuchař, FSV UK) se před několika lety ukázalo, že pedagogická fakulta je jejich druhá nebo třetí volba - původně chtěli studovat docela jiný obor. Spokojují se s celkem snadným získáním titulu magistr a vykonávají pak jiná povolání. Častěji v oboru zůstávají absolventi učitelství 1. stupně nebo mateřských škol.
Ze svého speciálního hlediska dobré přípravy absolventů na školu v období transformace bych kladně hodnotila některé katedry PedF Univerzity Karlovy, Masarykovy univerzity Brno, Univerzity Palackého Olomouc, Ostravské univerzity, Univerzity Hradec Králové a Technické univerzity Liberec. Do žebříčku bych navíc určitě zařadila na přední místo FHS Univerzity Pardubice. Někteří absolventi těchto fakult patří k nadějím českého školství.

Ondřej Šteffl, Scio
Je to podle mě regionální záležitost, za oborem učitelství se nechodí. Kdo žije v Českých Budějovicích, tak tam i studuje a pak pracuje.

Hana Košťálová, Kritické myšlení
Přemýšlím, jestli jsem schopná se k anketě vyjádřit. Mám informace spíš jen o jednotlivých lidech, kteří na fakultách pracují, a většinou vím o těch, kteří jsou něčím zajímaví. Ale žádná fakulta a myslím, že ani moc jednotlivé katedry nejsou tak kompaktní, abych se odvážila říct, že tam a tam je to dobré. Třeba v Plzni je zřejmě dobrá primární pedagogika a didaktika matematiky, ale o dalších nic nevím (řekla bych, že to znamená, že se tam nic moc neděje, ale nemusí to tak nutně být). Podobně na PedF UK se velmi snaží katedra primární pedagogiky (ta je asi jedna z nejlepších v ČR), katedra primární matematiky, snad i katedra občanky. Přidává se i katedra českého jazyka a literatury, ale jsou tam velké rozdíly mezi jednotlivými vyučujícími. Někteří se cítí povolaní jen a jen k češtinářské odbornosti a ignorují to, že učí budoucí učitele, jiní celkem úspěšně hledají rovnováhu mezi oborovou odborností a pedagogikou. V Olomouci asi funguje dobře katedra pedagogiky a psychologie, naopak v Praze mají kadedry pedagogiky na PedF i na FF UK spíše horší pověst. No a velmi obdobně to funguje i na dalších fakultách, o kterých vůbec něco vím. Jak o tom píšu, tak vidím, že opravdu nemůžu na Vaši anketu odpovědět, vždy by to bylo málo informované, zkreslující.

 

 

4. O absolventech ví nejvíce Hradec Králové

Proč toto kritérium: Profesně úspěšní absolventi jsou signálem dobré školy.

Co jsme zjišťovali: Kolik procent absolventů po šesti měsících od ukončení školy dál pokračuje v oboru; jak hodnotí svou spokojenost s fakultou; jaký je jejich průměrný plat po 5 letech od ukončení školy.

Jak hodnotíme výsledky: Protože v Česku takové průzkumy dosud nejsou obvyklé, sestavujeme žebříček nikoli podle toho, JAK absolventi odpovídali, ale ZDA se jich škola vůbec ptá a jak podrobné výsledky zpracovává a poskytuje.


S průzkumy o svých absolventech to byla u převážné většiny pedagogických fakult velká bída. Buď další uplatnění svých studentů vůbec nesledují, nebo o nich mají jen částečné informace a odhady.

Byla však mezi nimi i jedna výjimka: Pedagogická fakulta Univerzity Hradec Králové. Ta naopak dodala v dotazníku HN podrobný průzkum o svých bývalých posluchačích. Na otázky v něm odpovídalo čtyři tisíce absolventů z let 1990 až 2005.

Z výsledků vyplynulo, že 71 procent respondentů zůstalo u učitelské profese, nejčastěji na 1. a 2. stupni základní školy. Častěji pak ženy - absolventky.

Mezi absolventy, kteří po studiu nešli učit, převažují manažeři a část pracuje v sociální oblasti. Důvodem, proč se nechtěli věnovat svému oboru i v zaměstnání, byly nízké platy ve školství. V průzkumu však polovina z nich připustila, že by se do učitelské profese rádi vrátili.

Absolventi, kteří skončili v učitelské profesi, také navíc odpovídali na to, co je vysoká škola nestihla naučit. Chyběla jim především "praktick áučitelská dovednost" a schopnost efektivně pracovat s počítačem.

Také Masarykova univerzita se o své bývalé studenty zajímá. Samotná pedagogická fakulta si však vlastní průzkum nedělá, jedná se pouze o propracované celouniverzitní výsledky. Obsahují údaje o zaměstnanosti, absolventi i sami hodnotí studium na univerzitě.





Co fakulty odpovídaly v dotazníku HN:


Jakékoli dostupné hodnocení absolventů Vaší školy či výsledky průzkumu mezi nimi.

Zajímá nás:

a) kolik procent absolventů po šesti měsících od ukončení školy dál
pokračuje v oboru (buď pracují, nebo studují v oboru postgraduálně či na jiné,
např. zahraniční škole)

b) jak absolventi hodnotí v průzkumech svou spokojenost
s fakultou

c) jaký je jejich průměrný plat po pěti letech od ukončení školy

 

PF Univerzita Hradec Králové
V roce 2006 jsme organizovali rozsáhlé šetření situace našich absolventů (osloveno bylo 4000 absolventů z let 1990 - 2005). Otázky byly kladeny poněkud jinak, z ýsledků vybíráme:

Bezprostředně po absolvování 56% absolventů nastoupilo do nového zaměstnání, 19% pokračovalo v dosavadním zaměstnání, tj. 75% ihned pracovalo. 4% absolventů bezprostředně zahájila další studium.

Souvislost jejich současného zaměstnání s absolvovaným oborem: 69% rozhodně ano, 14% spíše ano, tj. u 83% koresponduje zaměstnání s absolvovaným oborem. 50% přitom využívá nepedagogickou složku vzdělání, 61% pedagogickou složku, 71% těží z toho, že má vysokoškolské vzdělání. 78% absolventů učitelských oborů bylo někdy po absolutoriu nebo stále je v této profesi zaměstnáno. Z těch, kteří v současnosti neučí, v minulosti se této profesi věnovalo 37% absolventů. 45% současných neučitelů je připraveno se k profesi vrátit, pokud se podmínky změní.
Hlavní důvody rezignace na zaměstnání ve školství: 42% uvedla nedostatečné finanční ohodnocení, 41% výhodnější nabídku na jinou práci.
Zájem o rozšíření kvalifikace má 54% absolventů, většinou rozšíření o působilost učit na jiném stupni nebo druhu škol.

PF Masarykova univerzita
Fakulta nedělá vlastní průzkum mezi absolventy s časovým odstupem, na úrovni MU probíhá šetření v aktuálních absolventských ročnících: mohu Vám tedy poskytnout pouze informace blízké Vašim otázkám - při ukončení studia tedy:

- 43,3% studentů již ví, kam půjde pracovat, 14,3 již pracuje, 29% chce jít pracovat, ale ještě neví, kam nastoupí, 13.4% uvádí jinou možnost, z nich např. 29% zamýšlí pokračovat v doktorském studiu na MU, 19 % chce další (ne doktorské) VŠ studium, 35% plánuje pobyt v zahraničí.
- z těch, kteří již pracují - pro 49.2 % bylo poměrně snadné najít zaměstnání, - 85.9 % pracuje v institucích veřejného sektoru, - 74,2 % pracuje v oboru, který vystudovali, 14.8 % v oborech blízkých
- průměrný hrubý nástupní plat - 14 590,- (dolní hranice 13 842, horní hranice  15 338) -77,6% hodnotí své zaměstnání jako velmi nebo spíše perspektivní
- při celkovém hodnocení studia uvádí 11.5 % velmi spokojen, 48.8 % spíše spokojen, 32.3 % něco mezi, 6% spíše nespokojen, 1.4% nespokojen.

Tyto hodnoty odpovídají celkovému průměrnému hodnocení všech fakult MU.

PF Univerzita Karlova
73 % absolventů se uplatní přímo v oboru, který vystudovali, tj. jako učitelé na základních a středních školách. Z nich 10 % pracuje na manažerských postech (ředitel školy). 27 % absolventu pracuje mimo vystudovaný obor, ale v oborech, které určitý způsobem s pedagogikou úzce souvisejí:

Zdravotnictví (logoped) - 5, 1 %, Vzdělávání dospělých - 3,6 %, v mediích - 3,6 %, jako pracovníci na VŠ - 4,9 %, v neziskovém sektoru - 2 %. Klíčové však není, jestli do škol nastoupí, ale kolik jich tam po 2 letech zůstane. Fakulta provádí hodnocení v průběhu studia, byla zaznamenána většinou spokojenost studentů.



  

 5. Největší zájem je o Olomouc

Proč toto kritérium: Vystihuje poptávku po škole mezi uchazeči a mladými vědci, kteří pokračují v akademickém studiu.

Co jsme zjišťovali: Kolik z přihlášených bylo nakonec školami přijato (vyjadřuje převis poptávky); kolik z přijatých se skutečně zapsalo (vyjadřuje preference těch, kteří uspěli na více školách a mohli si vybrat); kolik má škola doktorandů v poměru ke všem studentům; podíl docentů do čtyřiceti let a profesorů do padesáti let (vyjadřuje zájem úspěšných doktorandů o další vědeckou kariéru; zdravě se rozvíjející fakulta by měla akademiky v tomto věku mít).

Jak hodnotíme výsledky: Převisu poptávky dáváme váhu čtyřicet procent, protože nejvíce vypovídá o zájmu studentů, kteří se na školy hlásí. Dalším třem kritériím jsme pak přidělili stejně po dvaceti procentech.

Největší šanci dostat se na pedagogickou fakultu mají studenti v Českých Budějovicích na Jihočeské univerzitě - až šedesát procent. Poloviční šanci na úspěch mají i zájemci o libereckou pedagogickou fakultu. Naopak nejvíce si své studenty vybírá olomoucká pedagogická fakulta. Zde vzali z počtu přihlášených jen 22 procent mladých lidí. Univerzita Karlova si vybere za budoucího pedagoga jen každého čtvrtého zájemce.

Pokud si již přijatí studenti mohou mezi více školami volit, vybírají si olomouckou pedagogickou fakultu. Do Prahy i Brna míří přes osmdesát procent přijatých studentů, na hradeckou fakultu pak sedmdesát tři procenta lidí. Stejný zájem (kolem šedesáti procent) je mezi přijatými studenty o ostravskou, libereckou fakultu a o pedagogiku na Univerzitě J. E. Purkyně v Ústí nad Labem.

Nejméně pak zájemci nastupují do Českých Budějovic na Pedagogickou fakultu Jihočeské univerzity. Zapíše se zde ke studiu jen třicet osm procent lidí.
Na vědeckou dráhu mladých doktorandů míří nejvíce studenti v Praze. Pedagogická fakutla si nyní vychovává až 273 mladých akademiků. V dalším studiu pokračují i studenti v brně. Zde si pedagogická fakulta vychovává 170 doktorandů, což je druhá nejvyšší hodnota mezi sledovanými fakultami.
Žádné doktorandy naopak nemá liberecká, ostravská a jihočeská pedagogická fakulta.

Nejvíce mladých akademiků, tedy docentů do čtyřiceti let a profesorů do padesáti let si udržuje Praha a Hradec Králové. Pražská pedagogická fakulta má osm docentů a i stejný počet mladých profesorů. Spíše starší učitelé jsou pak na jihočeské, brněnské a ostravské pedagogické fakultě.

Zájem o školu
(zdroj: fakulty)

Pořadí

přihlášení /přijatí
(váha 40%)
přijetí/zapsaní
(váha 20 %)
doktorandi / studenti
(váha 40%)
Celkové výsledky

1.

PF UPOL 22% (4242/P32) PF UPOL 98% PF UK 0,09 PF UPOL

2.

PF UK 25% (3026/750) PF MU 83% PF UPOL 0,06 PF UK

3.

PF UHK 30% (6757/2032) PF UK 83% PF MU 0,04 PF UHK

4.

PF MU 35% (8971/3170) PF UHK 73% PF UJEP 0,02 PF MU

5.

PF UJEP 43% (3431/1486) PF UJEP 66,5% PF UHK 0,02 PF UJEP

6.

PF OU 46,5 % (2216/1032) PF TUL 66% PF OU 0 PF TUL

7.

PF TUL 56% (3178/1789) PF OU 64% PF TUL 0 PF OU

8.

PF JČU 60% (2014/1205) PF JČU 38% PF JČU 0 JČU