ruzyne-192x128.jpgOmezit noční lety přes hustě obydlená území a provádět měření i mimo stávající ochranné hlukové pásmo - tak lze shrnout výsledek jednání představitelů měst a obcí, které jsou postiženy stávajícím intenzivním provozem na dráze 13-31 (ruzyňská), a vedení Letiště Praha. To omezí nejpozději od 1. dubna 2008 noční lety na vedlejší přistávací a vzletové dráze.

"Situace se stává neúnosnou. Není dále možné tolerovat stav, kdy více než sto dvacet tisíc obyvatel Prahy 6, Prahy 17 - Řep, ale i Kladna a dalších přilehlých měst a obcí se v noci nemá šanci pořádně vyspat - letadla jim vzlétají a přistávají přímo lidem nad hlavou," vysvětlil důvody schůzky starosta Prahy 6 Tomáš Chalupa a dodal: "Mezi půlnocí a pátou hodinou ranní bude navíc noční provoz na této dráze zcela vyloučen." Výjimku budou tvořit lety v nouzových nebo mimořádných situacích.

Přesun na vedlejší dráhu

Situace se dramaticky zhoršila 7. srpna, kdy letiště dočasně kvůli úpravě vyřadilo z provozu hlavní letovou dráhu a celý provoz uprostřed vrcholné sezony přesunulo právě na zmíněnou dráhu 13-31. Letadla tak létají přes Bílou Horu, Ruzyni, Dědinu, Řepy, ale také části Kladna a řadu přilehlých obcí jako Buštěhrad, Tuchlovice či Braškov. Na tomto území žije přes 120 000 lidí.

"Ještě nikdy v minulosti nebyly radnice tolik zaplaveny stížnostmi obyvatel jako nyní," komentoval  kladenský primátor Dan Jiránek nynější uzavření hlavní dráhy kvůli nanášení protiskluzového postřiku. Podle starostky Prahy 17 Jitky Synkové si lidé stěžují i z míst, kde byla realizována ochranná, protihluková opatření. "Dosud nikdy nebyl takový provoz jako nyní," upozornila Synková.

Vedení letiště tvrdí, že se opravě hlavní dráhy nedalo vyhnout a že dělá vše pro to, aby odstávka byla co nejkratší. Definitivní řešení však prý přinese až výstavba druhé souběžné dráhy. "Pokud se podaří vybudovat novou dráhu, používání dráhy přes hustě obydlená územní klesne na minimum," řekl generální ředitel Letiště Praha Miroslav Dvořák. Podle odhadů letiště by nová dráha mohla být uvedena do provozu kolem roku 2013. Podnik však zatím nemá vykoupené všechny potřebné pozemky.

Starostové: Bez opatření čekat nebudeme

Starostové obcí postižených provozem záložní dráhy však odmítli čekat na tento rok, aniž by do té doby byla přijata jakákoli opatření. "Chápeme, že nelze zastavit provoz na letišti a že bez nové dráhy se nedá hovořit o žádném definitivním řešení, s tím se však nemůžeme spokojit," řekl Jiránek.

Představitelé obcí a zástupci letiště se zároveň dohodli na tom, že budou prováděna měření hluku a to i mimo stávající ochranná hluková pásma. "Stávající pásma podle našeho názoru nejsou zcela přesná. Chceme jasná měření s jasnými výsledky, která tato tvrzení buď potvrdí a pásma se změní, nebo vyvrátí," vysvětluje starosta Buštěhradu Václav Nový.

Obě strany se dohodly, že měření budou provedena nejpozději při první nejbližší odstávce dráhy 13-31 a v severovýchodní části Prahy 6 i poté, co se provoz vrátí na stávající dráhu 6-24. Měřící místa budou stanovena na základě dohody měřící agentury a příslušné obce či městské části.

"Věřím, že to je dobrý výsledek jednání. Přístup letiště dokládá, že vedení letiště má opravdovou snahu omezit negativní dopady na občany," uzavřel Chalupa.

Provoz na pražském letišti rok od roku roste. Počet vzletů a přistání se za první pololetí zvýšil o šest procent na 84 000. Letištěm prošlo rekordních 5,58 milionu cestujících, což je meziročně o devět procent více. Za celý rok očekává vedení podniku přes 12,4 milionu pasažérů.