Členové občanského sdružení Nebojsa neuspěli u Nejvyššího správního soudu (NSS) se žalobou proti stanovisku ministerstva životního prostředí, které souhlasilo s vedením rychlostní silnice R52 v úseku Pohořelice-Mikulov přes krajinu pod Pálavou. Stanovisko z roku 2005 vydali úředníci podle zákona o posuzování vlivů na životní prostředí. NSS žalobu zamítl a zopakoval, že obdobná stanoviska ministerstva nelze napadnout u soudu. Justice může přezkoumávat až pozdější úřední verdikty, které mají konkrétní dopad.

Rozhodnutí zveřejnila mluvčí soudu Sylva Dostálová. Kdyby NSS vynesl opačný verdikt a ekologům vyhověl, mohl by jeden z nejdůležitějších dokumentů, podle kterých se řídí přípravy výstavby silnice, přestat platit.

Zatím stále není definitivně rozhodnuto, kudy plánovaná rychlostní silnice z Brna do Vídně povede. Zatímco Ředitelství silnic a dálnic i Jihomoravský kraj prosazují variantu přes Pohořelice a Mikulov, ekologové a představitelé obcí pod Pálavou doporučují využít dálnici D2 přes Břeclav.

Soudci zopakovali své loňské stanovisko, podle kterého ministerská stanoviska vydaná podle zákona o posuzování vlivů na životní prostředí nejsou přezkoumatelná ve správním soudnictví, protože bezprostředně nemění, neruší ani neurčují ničí práva a povinnosti. "Toto stanovisko je pouze odborným podkladem pro vydání rozhodnutí v navazujícím řízení. Až vydáním navazujícího rozhodnutí budou založena a závazně určena či dotčena veřejná subjektivní práva," uvedl senát s předsedkyní Miladou Tomkovou.

Navržený úsek je 23 km dlouhý a má stát 10 miliard Kč

V napadeném stanovisku ministerstvo souhlasilo s rozpracováním varianty označované 1x. Podle jihomoravské krajské radní Anny Procházkové by úsek dlouhý 23 kilometrů stál asi deset miliard korun. Hotový může být v roce 2014. Ekologové tvrdí, že by silnice porušila cenné ekosystémy pod Pálavou a kolem Novomlýnských nádrží. "Pálavská krajina v by se po vybudování silnice R52 ocitla v kleštích dvou dálničních těles," řekla po podání žaloby Libuše Obrdlíková ze sdružení Nebojsa.

Přípravy R52 provází od počátku řada sporů a žalob. Naposledy úředníky kritizoval ombudsman Otakar Motejl. Při plánování je podle něj nutné posoudit více tras, jimiž by tato důležitá dopravní tepna mohla vést. Ombudsmanova mluvčí Iva Hrazdílková řekla, že neposouzení alternativ je v rozporu s principy dobré správy.