Aktuální vývoj kauzy:

04205.jpg

Kvůli hromadné nehodě na dálnici D1 půjde zřejmě šest řidičů před soud. Vyšetřovatelé popřeli, že by srážka měla jediného viníka, svoji vinu nese podle policie každý, kdo jel nepřiměřeně rychle. Celková bilance je podle policie zatím 189 vozidel a 85 dopravních nehod

Přímo na místě hromadné havárie policisté vyřešili 25 dopravních nehod. Řidiči většinou jeli nepřiměřenou rychlostí, nebo nedodrželi bezpečnou vzdálenost. Na místě dostali blokovou pokutu do 2000 korun. O vině většiny ostatních řidičů rozhodne správní orgán odboru dopravy Městského úřadu v Havlíčkově Brodě, uvedl Petr Prokeš z dálničního oddělení Policie ČR ve Velkém Beranově na Jihlavsku.

Více čtěte  - Policie dosud napočítala 189 aut, která havarovala na D1

VŠE O NEHODĚ - ZDE

 


Hlavní momenty kolapsu

10.10 Poblíž Humpolce se na zledovatělé vozovce srážejí první auta. Do nich narážejí další. Nejvíce poničených je mezi 91. a 134. km v obou směrech.

10.15 Dálnice mezi 90. a 140. kilometrem je v obou směrech zcela neprůjezdná. K místu se blíží první záchranné vozy.

10.45 Vrtulníky přivážejí a vysazují záchranáře, několik sanitek je uvězněno v kolonách.

11.15 V obou směrech dálnice stojí přes sto nabouraných aut. Sněží, teplota je na nule.

11.30 K nehodám vyrazily hasičské sbory z Pelhřimova, Humpolce, Havlíčkova Brodu, Jihlavy i Zruče nad Sázavou. Hejtman kraje Vysočina Miloš Vystrčil má první počty: těžce zraněných je šest, lehce osmnáct.

11.45 Zasahují posádky 15 sanitek a 3 vrtulníků. Převážejí zraněné do nemocnic v Brně, Jihlavě a Třebíči. První mrznoucí řidiči dostávají čaj od hasičů.

12.00 Dálnice stojí směrem na Brno již od 68. kilometru. V obou pruzích zůstalo uvězněno na dvacet tisíc lidí.

12.30 Odletěl poslední vrtulník se zraněným. Ministr vnitra Ivan Langer zvažuje, zda nepovolat na pomoc armádu. Upřesňují se počty: 30 zraněných, z toho šest těžce.

12.30 Nad situací převzalo kontrolu ministerstvo vnitra. Na místě zasahuje 50 profesionálních hasičů, policisté a záchranáři, situaci monitoruje policejní vrtulník. Jeho osádka hlásí 116 havarovaných aut, z toho 87 ve směru na Prahu.

13.00 Na likvidaci nehody se podílí na 150 lidí. Podařilo se vyprostit prvních dvacet aut, záchranáři se postupně prokousávají k ohnisku nehody.

14.00 Jihlava zažívá dopravní kolaps. Záchranáři odtahují nabouraná vozidla na záchytné parkoviště u Humpolce. Langer letí na místo nehody.

14.45 Nasazení armády nebude nutné. Přestalo se uvažovat i o zákazu vjezdu kamionů na D1, řidiči se chovají ukázněně.

15.00 D1 směrem na Prahu se daří částečně uvolnit. Všechny objízdné trasy jsou přetíženy na maximum, silničáři se je snaží udržovat v maximálně sjízdném stavu.

17.00 Směr na Brno je stále neprůjezdný.

21:20 Dálnice je průjezdná v obou směrech. Kamiona policisté nadále na dálnici nepouštějí

24:00 Odjíždějí hasičské vozy, policisté a odtahová služba zústávají

02:30 Dálnice je plně zprovozněna.

Záchranáři mluví o štěstí, že při hromadné havárii u Humpolce nikdo neumřel. Při nehodě 116 vozů se šest lidí těžce zranilo, dalších dvacet čtyři se zranilo lehce.

Podrobný popis nejrozsáhlejší nehody v historii Česka ZDE

Vyprošťování aut pokračovalo až do noci. Poslední jednotky hasičů odjížděly z místa čtvrteční hromadné nehody na 100. kilometru dálnice D1 po dnešní půlnoci, tedy po téměř 14 hodinách práce. Na místě zůstala až do zprovoznění dálnice, tedy do 02:30, pouze odtahová služba a policisté.

Největší nehoda na D1: Záchranáři krizi zvládli

Velitel záchranné akce na D1: Nic podobného jsem nezažil

 

Viníci: počasí a neukáznění řidiči

Dopravní kolaps odstartovala krátce po desáté hodině náhlá sněhová vánice. "Během deseti minut napadly tři centimetry sněhu. V něm pak uvízla i naše údržbová vozidla," uvedla Martina Vápeníková, mluvčí Ředitelství silnic a dálnic.

 bouracka-d1-2008-117.jpg Prohlédněte si fotky z nehody ve fotogalerii

K počasí se přidalo hazardování některých řidičů. "Nepřizpůsobovali rychlost stavu na vozovce a často nedodržovali ani bezpečnostní vzdálenost. K mnohým nehodám došlo také proto, že řidiči sledovali, co se děje v protilehlém pruhu, a nesoustředili se na vlastní jízdu," dodala mluvčí jihočeské policie Jana Šípková.

jihlava-humpolec-mapa.jpg

 

Uvízli i vězni, lidé dostávali čaj a deky

V koloně dokonce uvízl i autobus, který převážel dvacet vězňů z Brna do Světlé na Sázavou. "Autobus musel čekat zhruba dvě a půl hodiny, než hasiči prostříhali svodidla. Nehrozilo žádné nebezpečí," uvedl mluvčí vězeňské správy Robert Káča.

Přečtěte si příběh jednoho z řidičů "Museli jsme čekat, až nás vysvobodí hasiči..." - ZDE

O lidi, kteří s auty či v autobusech uvízli v dlouhé koloně, se starali po celý den záchranáři a hasiči. Rozdávali deky a teplé nápoje. Řidičům dotankovali i benzin či naftu. Navíc byla zřízena speciální telefonní linka, kam mohli lidé nepřetržitě volat v případě nouze.

Při hromadné nehodě na D1 byli zraněni i cizinci

Hodiny na dálnici trávili lidé s čajem a dekami od hasičů

Hejtman Vysočiny: O lidi jsme se postarali


d1-bouracka-auta-350.jpg
 

Finanční škody: čas jsou peníze

Dlouhé kolony na D1 v sobě "zamkly" všechno - od kamionů se zbožím, po manažery jedoucí na obchodní jednání. Vznikly tím i jiné škody než na havarovaných vozech.

Negativním ekonomickým dopadem neprůjezdné dálnice je zejména plýtvání časem. Lidé mohli místo popojíždění v kolonách pracovat, nakupovat, uzavírat obchody. Firmy méně vyprodukují, obchody méně utrží a odvolané obchodní jednání může znamenat ztrátu kontraktu. Kvůli zpoždění se pak zaměstnanci mohou dostat i do problémů se svými nadřízenými.

Pokažený byznys nikdo nevyčíslí

 

Hledání viníka: mravenčí práce pro policii a pojišťovny

Zatímco dálnice D1 se po čtvrteční hromadné nehodě pomalu vyklidila, policistům nastávají dny mravenčí práce. Musí projít veškerou dokumentaci kousek po kousku a určit viníky. Mají na to jen měsíc.

Policie začala hledat viníky. Podezřelých je 116

Podle měření Ředitelství silnic a dálnic místem, kde stala největší hromadná nehoda v ČR, projížděly dvě třetiny vozidel rychleji než je povoleno. Dvě třetiny kamionů překročily nejvyšší povolenou rychlost. V rychlosti vyšší než 80 kilometrů za hodinu jim nezabránila ani zasněžená vozovka, ani viditelnost menší než sto metrů. Hodinu před nehodou takto překročilo rychlost plných 98 procent projíždějících kamionů.

Riskovali i řidiči osobních aut: 79 procent vozidel v rychlém pruhu a 39 procent vozidel v pomalém pruhu jelo v nepříznivém počasí rychlostí nad 110 km/h. Nejvyšší povolená rychlost pro osobní vozy je na dálnici 130 km/h.

 Těsně před nehodou na D1 jela většina řidičů rychleji