mhd192.jpgRadní ale pověřili primátorovu náměstkyni Markétu Reedovou ze SNK ED, aby jednala s poslaneckými a senátorskými kluby. Má zjistit, zda je vůbec vůle změnit zákon, podle kterého mají zákonodárci na bezplatné cestování nárok.

K radikálnímu kroku, tedy změnit tarif, se radní neodhodlali kvůli obavám, že zákonodárci by se na oplátku mohli stavět záporně ke všem legislativním iniciativám, které hlavní město předloží.

Reedová už dříve vyzvala ředitele Dopravního podniku hlavního města Prahy Martina Dvořáka, aby tato městská akciová společnost přestala jízdy zákonodárců zadarmo akceptovat. Opírala se o soudní verdikt o žalobě společnosti Student Agency, podle kterého ústavní činitelé nemají právo využívat zdarma služeb soukromých dopravců. Mohou ale následně po státu požadovat, aby jim jízdné proplatil. Iniciativa Reedové vyvolala u některých poslanců pochybnosti.

Pohledávky za cestujícími v pražské MHD budou vymáhat právníci

"Hlavní výstup z diskuse je ten, že by situace potřebovala zklidnit," řekla Reedová. Radní prý mají pocit, že by nebylo dobré jít do extrémů. Změnu tarifu by město provedlo až potom, co by výhoda bezplatného cestování ze zákona vypadla. Zákonodárci se tedy nyní nemusejí obávat toho, že by je revizoři začali pokutovat.

Stanovisko bude do měsíce

Reedová už oslovila dopisy předsedy sněmovny a Senátu a šéfy stranických frakcí v obou parlamentních komorách, aby návrh novely zákona podpořili. S politickými kluby začne náměstkyně jednat co nejdříve. Uvedla, že informaci o postoji poslanců a senátorů předloží radním do měsíce.

Návrh na změnu zákona předložil zastupitelský klub SNK ED už v minulosti. Zastupitelé ji drtivou většinou schválili a předlohu podpořila i vláda. Poslanci projednali návrh v takzvaném prvním čtení. Další schvalovací proces ale přerušily sněmovní volby a návrh takzvaně spadl pod stůl. Nyní s prakticky totožnou předlohou přišli zastupitelé znovu. Návrh je součástí dopisu předsedům obou parlamentních komor a stranických frakcí.

Pokud by zákonodárci platili jízdné, pražskému dopravnímu podniku by to přineslo asi 1,3 milionu korun ročně. Právní názory na to, zda by mohl být tarif změněn bez ohledu na zákon, se liší. Někteří zákonodárci třeba nejsou přesvědčeni o tom, že podnik je soukromou firmou.