dalnicni-znamka2008-192-128.jpg Samolepky na předních sklech automobilů nahradí elektronické viněty. Podle ministra dopravy Aleše Řebíčka má tato novinka přispět k bezpečnosti dopravy – umožní lépe sledovat dopravní toky na dálnicích. Záměr ministerstva oznámil šéf resortu na pondělní tiskové konferenci.

Páteční zákaz jízd kamionů se odkládá - čtěte ZDE

Řebíček: Vydělají všichni

Na rozdíl od klasických dálničních známek, které se pravidelně musí měnit, je elektronický systém podle ministra „věčný“. Ušetřit by tak prý měl nejen stát, který už nebude muset každoročně tisknout známky, ale i řidiči, kteří budou viněty dobíjet podobně jako mobilní telefony.

Plán ministerstva počítá s tím, že viněty budou přenosné, a jejich držitelé je tedy budou moci využít pro více automobilů třeba v rámci firmy či rodiny.

Poplatek za používání dálnice podle ministra zůstane na současné výši. Cena zařízení by se měla pohybovat v řádu stokorun, ovšem údajně by měla vydržet několik let.

Viněty bude možné dobíjet přes bankomaty, pomocí textových zpráv nebo třeba u dobíjecích míst na benzínových pumpách. Zařízení bude anonymní, rychlost sledovat nebude.

Opakování kolize na D1? Čip tomu zabrání

Mýtné brány instalované na dálnicích budou prostřednictvím čipu monitorovat pohyb vozidel. Policisté tak získají přehled o tom, zda se v některém úseku dálnice netvoří kolony. "Ihned bychom například věděli, kde odklonit dopravu při nehodě," vysvětloval výhody systému Řebíček.

Policie dosud napočítala 189 aut, která havarovala na D1 - čtěte ZDE

Řidič z dálnice D1: Museli jsme čekat, až nás vysvobodí hasiči - čtěte ZDE

Dálniční známky
Letos ministerstvo vytisklo 5,4 milionu známek
Očekávaný výnos je 2,3 miliardy
Cena ročního kupónu pro osobní vůz je 1000 korun
Od ledna 2009 se cena mýtného pro vozidla od 3,5 do 12 tun zvýší na částku, kterou platí kamiony nad 12 tun

Otázkou stále zůstávají detaily celého projektu, například odkdy budou viněty v prodeji či zda se za ně bude platit nějaká záloha jako za mýtné jednotky. Výrobní cena viněty je v řádech stokorun. Například při počtu tři miliony vinět a ceně 500 Kč za jednu jde o částku 1,5 miliardy korun. Financováním celého projektu se má ve středu zabývat vláda.

Zavedení elektronických vinět bude znamenat zřejmě další zakázku pro rakouskou firmu Kapsch, která mýtný systém v ČR postavila a pro stát spravuje. Zároveň Kapsch dodává elektronické mýtné jednotky pro kamiony. Na rozdíl od kamionů a malých náklaďáků by však osobní auta platila i nadále za časový úsek a nikoliv za ujetou vzdálenost.

Nový systém má i své kritiky, těm se právě nelíbí, že na dálnicích bude možné přesně zmapovat pohyb vozidla. Proti byl ještě nedávno i ministra vnitra Ivan Langer. Řebíček však řekl, že elektronické viněty budou anonymní a poslouží pouze k mapování intenzity dopravy a nikoliv postihování řidičů za přestupky.