Agentura ČTK to zjistila z databáze nálezů. Kdyby ÚS návrhu na zrušení části zákona o platech představitelů státní moci vyhověl, museli by politici platit ve všech hromadných dopravních prostředcích.

Čtěte více

Zákonodárci můžou dál jezdit pražskou MHD zdarma
Pohledávky za cestujícími v pražské MHD budou vymáhat právníci

Student Agency se už dva roky snaží dosáhnout jasného a nezpochybnitelného soudního rozhodnutí, zda se bezplatná doprava vztahuje i na soukromé přepravce. Europoslanec Josef Zieleniec a senátor Igor Petrov (oba SNK ED) kvůli tomu podnikli v dubnu 2006 demonstrativní jízdu linkovým autobusem, a dali tak firmě možnost podat žalobu na stát.

Obvodní soud pro Prahu 1 loni v listopadu rozhodl, že ústavní činitelé mají právo využívat bezplatně pouze služby státních dopravců, nikoliv soukromých. Mohou ale následně od státu požadovat, aby jim jízdné proplatil. Žalobu Student Agency však soud stejným rozhodnutím zamítl. Společnost měla podle obvodního soudu po obou politicích jízdné vyžadovat, a když nezaplatili, zažalovat je, a ne stát.

S výkladem zákona podaného obvodním soudem byli dopravce i senátoři spokojeni, přesto však Student Agency podala ústavní stížnost. Navrhla zrušení rozhodnutí obvodního soudu a zároveň také části zákona, podle které představitelé státní moci a soudci náleží "bezplatné používání prostředků veřejné hromadné dopravy, s výjimkou letecké dopravy".

"Soukromým dopravcům neskýtá žádné ustanovení zákona jistotu, že pokud odmítnout poskytovat ústavnímu činiteli přepravu, budou jednat v souladu se zákonem," uvedli právníci v návrhu.

Ústavní soud stížnost odmítl jako zjevně neopodstatněnou, což znamená, že se ani nepustil do rozboru napadeného zákona. Práva Student Agency nebyla podle soudce zpravodaje Vladimíra Kůrky rozhodnutím obvodního soudu nijak poškozena. "Nemůže být ani řeč o tom, že byla porušena základní práva, jejichž ochrany se společnost domáhala," píše se v rozhodnutí.

Soud výhody poslanců omezil

Aktivita Student Agency a obou politiků vycházela z přesvědčení, že stát nutí soukromníky, aby české zákonodárce neomezeně sponzorovali. "Jak přijde soukromý dopravce k tomu, aby přepravoval někoho zdarma," ptal se loni Petrov. Už rozsudek obvodního soudu výhody poslanců poněkud omezil.

"Zákon se podle mého názoru vztahuje pouze na veřejnou hromadnou dopravu, která je provozována státem. Jinak by to mělo být tak, že by si (poslanci a senátoři) měli zaplatit jízdné, a to jízdné by jim pak refundoval příslušný úřad, pod který patří. To upravuje zákon o platu. Takový je můj výklad," uvedla v listopadu pražská soudkyně Maria Sinevičová.

"Náš vzkaz všem soukromým dopravcům ode dneška zní: Nemusíte vozit poslance a senátory zdarma. Příště by řidič každého dopravního prostředku měl tu průkazku ignorovat a samozřejmě požádat o zaplacení," reagoval tehdy obhájce Student Agency Stanislav Polčák.

Listopadový verdikt v politických kruzích znovu oživil debaty o novele sporného ustanovení zákona. Podporu změn přislíbili senátoři z klubu SNK i předsedové Senátu Přemysl Sobotka a Poslanecké sněmovny Miloslav Vlček. Nedávno pověřilo pražské zastupitelstvo náměstkyni primátora Markétu Reedovou (SNK ED), aby o změnách jednala se zákonodárci.