parkovani_192x128.jpgPodnikatelé to uvedli ve společném stanovisku. Předseda unie David Šeich z ODS je také jedním z navrhovatelů novely silničního zákona, podle které by se měly parkovací karty zpřístupnit všem lidem.

Zóny komplikují život zpravidla podnikatelům, kteří za svými zákazníky dojíždějí. Buď musí parkovat v zelených a oranžových zónách, kde zaplatí v parkovacích automatech až 40 korun za hodinu. Pokud chtějí stát v takzvaných modrých rezidentních zónách, musí si na úřadě koupit dvouhodinovou parkovací kartu za 120 korun.

"Musím si vždy zařídit povolení. Tento čas bych přitom mohl strávit u zákazníka," řekl Petr Novotný, který se zabývá rekonstrukcí bytů. Za krátkodobé parkování zaplatí Novotný v průměru několik stovek, které občas naúčtuje i klientům. Jiní podnikatelé zase parkují bez povolení vždy před domem klienta a riskují odtažení vozu.

Problémy mají podle unie i právníci, soukromí lékaři či restauratéři. Někteří už zaznamenali úbytek klientů.

Řemeslníci odmítají jezdit

Podle podnikatelů zóny snižují pro rezidenty městských částí také dostupnost služeb. "Někteří řemeslnící odmítají zakázky v těchto obvodech," konstatovali podnikatelé ve svém stanovisku.

Čtěte také

Žádná z městských částí, ve kterých zóny fungují, se tržbami maloobchodníků důkladně nezabývala. Mluvčí Prahy 7 Martin Vokuš ale připustil, že v některých případech mohou zóny podnikatelům způsobovat problémy.

V takovém případě uvažuje Praha 7 o navýšení kapacit pro návštěvníky v daném místě, například v okolí hotelu, kterému ubyli kvůli zónám hosté. Změny by mohly přijít na podzim.

Podle unie by se mohlo stát, že se podnikatelé vzbouří a začnou magistrátu předkládat účty za zmařené obchody nebo zvýšené kilometrovné.

První stížnosti podnikatelů na zóny placeného stání už zaznamenali v Praze 3. Některým provozovatelům restaurací nepovolila radnice kvůli parkovacím místům zřídit před restaurací zahrádku. Provozovatelé si nyní na postup města stěžují na magistrátu.