Silnice jsou zakresleny v takzvané Rizikové mapě České republiky, která posuzuje bezpečnost silnic v Česku. Při zpracování mapy se porovnával počet tragických dopravních nehod a hustota provozu. Serveru iHNed.cz mapu poskytla Joanne Hill z mezinárodní společnosti EuroRAP, která na výrobě dokumentu spolupracovala Ústředním automotoklubem a firmou CityPlan.

Mezi nejnebezpečnější komunikace označené na mapě černou barvou se v ČR podle řadí silnice přes středočeské Lidice do Kladna, frekventovaná trasa z Prahy do Mělníka a dál na Českou Lípu a rovněž silnice od hranic u Dolního Dvořiště do Kaplice až k Netřebicím. Právě na této komunikaci se v roce 2003 u Nažidel stala tragická nehoda autobusu.

eurorap-fullsize.jpg

MAPU ZVĚTŠÍTE KLIKNUTÍM

Z krajů jsou na tom nejhůře Ústecký a Plzeňský kraj, vysoce rizikové komunikace v nich tvoří 40 procent ze všech hlavních silnic. V Ústeckém kraji je mezi nejrizikovějšími silnicemi uvedena například trasa z Chomutova do Klášterce nad Ohří. Nejbezpečnější silnice jsou naopak v Libereckém kraji, nebezpečných silnic je tam méně než 20 procent. Praha hodnocena nebyla. Vyloženě bezpečných úseků silnic je v Česku podle mapy velmi málo.

Čtěte také

Špatní řidiči, nebo špatné silnice?

"Bohužel nás tam nepřekvapilo nic. Ukazuje to, co už jsme si mysleli, totiž, že naše silnice jsou na tom v porovnání především se západní Evropou podstatně hůř. A že mají také podceňovaný vliv na nehodovost," posteskl si serveru iHNed.cz Pavel Kuchalík z automotoklubu. Zároveň ale upozornil na to, že mapa zobrazující "rizikové silnice," vychází ze statistik dopravních nehod, především z údajů policie, což ale kvalitu silnic přesně neodráží.

V porovnání s ostatními z celkem dvaceti zemí podle Kuchalíka patří české silnice do té "horší poloviny". Obdobné mapy, kterou automotoklub zveřejnil ve čtvrtek, mají k dispozici také Rakušané, Italové, nebo Švédi. Prohlédnout si je můžete ZDE.

Výzkum vychází ze statistik nehod z let 2003 až 2005. Mapa zahrnuje všechny tuzemské dálnice, rychlostní silnice a silnice prvních tříd - celkem je to 6876 kilometrů komunikací. Podle Miroslava Fiřta z automotoklubu by se mapa mohla stát podkladem pro řidiče, kudy mají jet, aby se vyhnuli riziku. Jeho kolega Kuchalík dodal, že cílem evropských společností, které se organizují v EuroRAPu, je vytvořit takovou mapu celoevropském měřítku.

Euroatlas nebezpečných silnic

K tomuto účelu byl zahájen výzkum, který nebude měřit nehodovost, nýbrž přímo kvalitu silnic. "Silnice bude monitorovat speciální auto vybavené kamerou a bude hlídat kvalitu vozovky, dopravní značení, svodidla, ale i třeba hloubku příkopů podél silnic," vysvětlil Kuchalík. Výsledky se pak pomocí hvězdičkového hodnocení zanesou do mapy a po spojení map všech států vznikne ambiciózní projek - evropský autoatlas nebezpečných silnic.

Podle ministerstva dopravy jde za poslední roky do staveb a oprav silnic mnohem více peněz než kdykoliv v minulosti. Letos je to podle mluvčího ministerstva dopravy Karla Hanzelky zhruba 55 miliard korun.