Plánuje rozšířit možnost návštěvy přípravných ročníků základních škol z jednoho roku na dva. Chce také zvýšit platy asistentů pedagogů, aby zvýšilo jejich počet.

Plánuje také usnadnit přechod žáků základních škol na střední. Návrhy dnes novinářům představili ministr Ondřej Liška a jeho náměstek pro sociální programy ve školství Dušan Lužný.

"Romské děti jsou mnohdy automaticky zařazovány do režimu vzdělávání pro děti s lehkým mentálním postižením, přestože to výrazně snižuje jejich šanci dostat se na střední školu," uvedl Liška.

Čtěte také:

Podle zástupců ministerstva zatím však neexistují přesné statistiky o tom, kolik romských žáků skutečně ve školách je. Ministerstvo proto do konce roku zadá tři výzkumy, které by to zjistily.

Podle Lišky mají děti ze sociálně znevýhodněných rodin ve vzdělávání několik překážek, patří mezi ně například absence předškolní výchovy, chybná diagnostika při zařazení na základní školu.

Za nedostatečný považuje také systém podpory jejich školní úspěšnosti. Pokud se tyto děti dostanou na střední školu, často ji podle něj předčasně opouštějí.