Poslanci vzali nečekaně strážníkům právo měřit rychlost aut. Budou nyní řidiči jezdit rychleji bez strachu z postihu? Jak bude zajištěna bezpečnost na silnicích během letních prázdnin? Jaké akce chystá dopravní policie?

Nepřehlédněte

Nově by měly jezdit v Česku extrémně dlouhé kamiony, tak zvané silniční vlaky. Mohou být až 25 metrů dlouhé a vážit 70 tun. Znamenají tyto kolosy nebezpečí na českých silnicích? 

Ptejte se v on-line rozhovoru mluvčího ministerstva dopravy Karla Hanzelky.

Upozornění: Dotazy se z technických důvodů zobrazují s časovým zpožděním.

Online rozhovor

Online rozhovor byl ukončen. Již nelze položit nový dotaz.
Kódl Bořek
Kdy bude dostavěný úsek mezi plzeňskou D5 a brněnskou D1, myslím ten, který vede po mostě nad Vltavou a Berounkou na jižním okraji Prahy? Jezdit totiž přes Barrandovský most je hrůza a přes prázdniny to nebude lepší...
Dobrý den, podle plánu by to mělo být v dubnu 2010.
Karel Hanzelka
Zonyga
Někde jsem se dočetl, myslím, že tady na ihned.cz, že chcete povolit jízdu nějakých obřích kamionů. Oč jde? Nestačí vám, že kamiony - ty normální - zaviní tolik nehod? Ještě chcete pustit na české silnice nějaká monstra? Jak to vypadá s tím povolením, že by mohly jezdit? dík
Dobrý den, jde o zkušební provoz kamionů, které přesahují běžnou délku. Konkrétně jde o 27 metrů. Co je pro nás podstatné - kamiony nepřesahují povolený hmotnostní limit 48 tun a jejich provoz je povolen jen na dálnicích a rychlostních silnicích, aby se daly předjet. Zatím je to opravdu jen zkušební provoz do konce srpna, pak uvidíme, co dál. A ještě jedna věc: jedním takovým kamionem dostaneme dva jiné ze silnic.
Karel Hanzelka
Novotná
Poslyšte, jak se může stát, že poslanci schválí takovou hloupost, že měšťáci nesmějí měřit rychlost?
Stanovisko ministra dopravy Aleše Řebíčka, které jsme dnes odeslali médiím: "Měl jsem na téma měření rychlosti obecní policií, po hlasování ve sněmovně, řadu telefonů a téma krátce padlo i při různých jednáních. Na mou otázku všichni, včetně starostů, se kterými jsem mluvil, potvrdili, že v prvé řade jde o bezpečnost a až pak o výnosy do městských a obecních rozpočtů. Proto jsem připraven podpořit návrh, který by mohli podat někteři senátoři, že městské policii právo měřit zůstane, ale jen na místech, kde jsou velká rizika z hlediska bezpečnosti, a která budou pro měření schválena Policií ČR a Ministerstvem dopravy. A za podmínky, že výnos z pokut bude příjmem státního, nikoli obecního či městského rozpočtu. Jde-li obcím skutečně o bezpečnost, neměl by pro ně tento návrh být nepřijatelný."
Karel Hanzelka
Hrozné dálnice
Jezdí někdy někdo z ministerstva dopravy kontrolovat stav dálnic? Pořád se mluví o D1, ale máte v úřadě někoho, kdo kontroluje, jak hluboké koleje jsou vyjeté v asfaltu třeba na Strakonické? Když projíždíte Německem, na nic takového nenarazíte. Mají v německu odolnější asfalt? Nebo lehčí kamiony? Nebo pečlivější úředníky, kteří umějí vymyslet systém údržby dálnic? Díky
V první řadě mají na opravy asi více peněz než my. Považte, všichni chceme platit co nejmenší daně, a mít současně co nejlepší silnice. Samozřejmě je kontrolují jak lidé z ministerstva, tak z Ředitelství silnic a dálnic.
Karel Hanzelka
Drtina
Už existují plány, jak bude pokračovat strakonická polodálnice směrem za Příbramí? Co bude dál směrem na Milín, Písek atd? Děkuju za odpověď
V roce 2010 by se měla rychlostní silnice R4 prodloužit o dalších 11 kilometrů.
Karel Hanzelka
Logika
Proč se všechny rekonstrukce klíčových úseků dálnic a frekventovaných silnic soustředí na léto, tedy na dobu , kdy je hlavní motoristická sezóna?
Jednoduchá odpověď: za mrazu se betonovat nedá. To dokázali pouze soudruzi v Sovětském svazu :-) Teď bez legrace: opravdu pořebujeme, aby z technologického hlediska neklesla teplota pod + 10 stupňů Celsia.
Karel Hanzelka
Tuti
Má mluvčí ministerstva dopravy nárok na služební auto? Pokud ano: jakou značku?
Nemá. Jezdím soukromým vozem Škoda Octavia 4x4 1,9 TDI. Tu a tam mě někam vezou ministrovým Audi..
Karel Hanzelka
Pankrác
Proč jste povolili rozšířit magistrálu na Pankráci. Vždyť přece soud rozhodl, že stát bude muset odškodňovat lidi kvůli hluku. Vyhazujete oknem peníze nás daňových poplatníků.. Žalobu prohrajete
Myslím, že neprohrajeme. Vždy říkám - silnice sama o sobě hluk nedělá. Dělají jej auta po ní jedoucí. Obecně vzato, každé rozšíření silnice zvyšuje její propustnost, čímž se zvyšuje bezpečnost provozu. Čím rychleji budou auta pryč, tím méně budou "zapáchat" lidem pod okny a hlučet. Jsem přesvědčen, že děláme správnou věc.
Karel Hanzelka
Zikmund
Jak to vypadá se systémem různých sazeb elektronického mýtného. Slibovali jste ho, abyste zabránili vyhýbání se kamionů placeným úsekům, což vede k přetěžování menších silnic. Jak je to daleko?
Různé sazby jsou už teď. Kamiony platí různě podle počtu náprav a podle emisních tříd. Nechci zlehčovat případné objíždění, ale nedomnívám se, že by se dělo v takovém rozsahu, jak někteří tvrdí. Průměrná sazba 4 koruny na kilometr je v celkových nákladech na provoz kamionu relativně malou částkou. Pokud kamion sjede z dálnice, prodlužuje se mu logicky čas jízdy. A ten je pro dopravce dnes hlavním ukazatelem. Zboží zkrátka musíte dovézt včas. V mezinárodní kamionové dopravě je objíždění mýtného prakticky vyloučené.
Karel Hanzelka
Jiří Opolenský
Už se ví, jak to bude s koncem dálničních známek - těch klasických? Už víte, kdo bude například vyrábět jejich elektronickou podobu? Odk kdy to nastane, sylšel jsem, že už koncem roku...
Ještě stále zpracováváme analýzy. Rozhodnout by se mělo v polovině července, zda zavedeme od ledna 2009 elektronické viněty, nebo budeme pokračovat s obvyklými dálničními kupóny.
Karel Hanzelka
Jelizaveta Bam
Proč v Německu funguje neomezená rychlost na dálnicích (samozřejmě jen někde) a u nás by to bylo nemyslitelné? Vždyť máme také nové úseky. jasně, na D1 těžko, ale už jste někdy jel po nové D8 do Hradce. Od Poděbrad se tam dá jet klidně 200 a bezpečně.
Pan ministr Řebíček má zájem zvýšit rychlost na vybraných úsecích dálnic na 160 km/h. Na těch, které by na to konstrukčně a kapacitně stačily. Právě v těchto dnecho provádíme analýzu, kde by to bylo možné. Půjde spíše o nově postavené úseky dálnic, např. D11 před Hradcem, D1 od Vyškova po Kroměříž atp. Zamysleme se také nad stavem vozového parku v Německu a u nás...
Karel Hanzelka
skeptik
Nebylo by lepší drasticky omezit auta a začít chodit pěšky, případně se vrátit ke koním?
Anebo také vylézt zpátky na stromy...? :-)
Karel Hanzelka
Gerda
Mám se o prázdninách více bát pirátů silnic?
Jistě se shodneme, že léto je obdobím s vyšším provozem na silnicích. Platí jediné: buďme k sobě ohleduplní a přijedeme všichni v pořádku tam, kam chceme.
Karel Hanzelka
Jindřich Janica Kveštěnský
Dobrý den, jsem postarší důchodce z Mališova na Štěpánovsku nedaleko Uherského Újezdu. Pěstuji huspeninu, prasátko a nějakou tu domácí drůbež včetně morčat. Chtěl jsem se vás zeptat: víte u nás na vesnici je problém, aby moje maželka jezdila s helmou na své babetě. Nemyslíte si, že by neměla být postižitelná? Přecijen stará paní s trvalou, aby si brala helmu na babetu když jede pro chleba, to přeci nejde. Dříve se na babetě jezdilo bez helmy. Ať si s ní jezdí mladí, prosím, ale řekněte policii ať netrestá starousedlíky, jako jsme my.
Dobrý den, uvědomte si, prosím, že jde v první řadě o bezpečnost. A týká se to i vaší paní. Jistě se shodneme, že je lépe helmu mít a přežít, než nemít a nepřežít. Pocuchaná trvalá za to stojí.
Karel Hanzelka
Petr Tuma
Pri rizeni casto vidam prestupky jako predjizdeni pres dvojitou caru - zpravidla silne auto a ridic, ktery vi, ze ho zrovna ted nikdo nehlida. Je vubec nejaka sance, ze by takove prestupky nekdy nekdo postihoval ?
Včera jsem o tom hovořil s ředitelem dopravní policie panem Červíčkem. Právě na takové přestupky se nyní více zaměřují a odhalují je z civilních aut. Dokonce je chtějí monitorovat z vrtulníku. Právě teď létá policejní vrtulník nad dálnicí D1.
Karel Hanzelka
Gott
Až bude v Praze olympiáda, nařídíte střídání lichých a sudých čísel pro vjezd do Prahy? Uvažujete o nějakém principiálním omezení dopravy v Praze, myslím individuální...
Pokud vím, v Praze olympiáda v dohledné době nebude. Zeptejte se v roce 2020 :-)
Karel Hanzelka
Petr Tuma
K vasi predchozi odpovedi - co je spatneho na tom, ze si mesto vylepsi rozpocet, kdyz pokutuje ridice za prekroceni rychlosti (i kdyby to nahodou byla pravda) ? Prece prekroceni rychlosti je prekroceni rychlosti a je potreba ho pokutovat bez ohledu na to, jestli si pak s temi penezmi z pokuty zatopim nebo vydlazdim, ne ? Neni docela omezujici, kdyz musi nekdo schvalovat, kde se smi merit ? Neni to stejne jako rict, ze se nekde nemusi dodrzovat rychlost ?
Je to na delší diskusi, na kterou zde nemáme dostatek prostoru. Nám jde o jedno - aby nebyl zákon "zneužíván". Někteří kolegové dokonce hovoří o parazitování na zákoně ze strany některých obcí. Obce jsou zahlceny vyřizováním přestupků, řidiči se dozvídají s půlročním zpožděním, že někde spáchali přestupek. Postrádáme v takovém případě výchovný efekt okamžitého trestu. V první řadě musí jít o bezpečnost, a ne o plnění obecních pokladen prostředky.
Karel Hanzelka
+++
Dobrý den, před volbami se ODS stavěla populisticky tak že zruší bodový systém zavedený ČSSD, případně ho modifikuje tak aby odpovídal více např. německému modelu a upraví nelogické postihy. Zajímalo by mě, jestli bude nesmyslný a nefunkční bodový systém zrušen nebo upraven jak byly předvolební sliby Vašich šéfů.
Dobrý den, nesouhalsím, že bodový systém není funkční. Považte, 85 % řidičů, kteří mají nějaké body, si dávají velký pozor a už nepáchají přestupky. Bodový systém je průběžně dolaďován. Chystáme některé změny: nebude se např. dávat bod za nerozsvícená světla, zvýší se naopak postih za nezapnutý bezpečnostní pás atd.
Karel Hanzelka
msp
Dobry den. Jaky je vas nazor na stav medii, kteri neustale referuji o "piratech silnic", jako by byli za puvodem vsech nehod. Pritom naprosta vetsina nehod je zpusobena prostou lidkou chybu obycejnych lidi. Souhlasite s tim, ze za pirata je povazovan kazdy, kdo byt i mirne prekroci povolenou rychlost?
Dobrý den, děkuji za tuto otázku. Velká témata leží na silnicích a novináři je rádi sbírají. Bohužel na nás a na dopravní policii často novináři chodí, obrazně řečeno, s holí v ruce a ptají se, co s tím uděláme. Měli by se spíše ptát viníků nehod, co udělají se svým chováním v silničním provozu. My se můžeme snažit sebevíc o dokonalou legislativu, prevenci, dohled ze strany policie a kvalitní silnice, ale pokud lidé nezmění své chování, bude to všechno k ničemu. Ptáte se na piráty. Definice neexistuje. Dle mého názoru je to člověk s agresivním chováním v silničním provozu.
Karel Hanzelka
+++
Nevím samozřejmě se kterými starosty konkrétně pan Řebíček mluvil, nicméně starosta Moravských Budějovic se jasně v televizi vyjádřil že si pronajali radary protože "konečně bude na opravy obecních chodníků". To že samozřejmě jakýkoli starosta prohlásí že mu jde hlavně o bezpečnost je jasné, na to se ho nemusí nikdo ptát, dovedete si představit co by se strhlo v médiích a místní hospodě kdyby se starosta vyjádřil že je mu bezpečnost ukradená, hlavně ať se co nejvíc vybere aby měl extra peníze do obecního rozpočtu?
Tím, co pan starosta říká, jasně dává najevo, o co mu jde. O peníze na chodníky. Asi by se měl obrátit na instituce, které porcují státní rozpočet. Přes radary cesta k chodníku, to není dobrá cesta. V Teplicích primátor Kubera místo peněz na radary postavil dětské dopravní hřiště...
Karel Hanzelka
Zvědavý čtenář
Kam se dopraví na dovolenou mluvčí dopravy? Sardinie letecky?:-)
Ne, Chorvatsko po vlastní ose. Na windsurfing :-) Už se těším :-)
Karel Hanzelka
+++
Jaký musí ještě musí být stav silnic aby Ředitelství silnic a dálnic, ministerstvo dopravy, případně celá vláda byli žalovatelní za obecné ohrožení? Speciálně tankodrom D1.
Tu dálnici dobře znám. Souhlasím, že jízda po ní není příjemná. D1 je stará a intenzita provozu je na hranici kapacity. Podle množství dostupných finančnícch prostředků ji postupně opravujeme. Velmi jí v budoucnu odlehčí rychlostní silnice R35 mezi Hradcem Králové a Mohelnicí. Ta bude jakousi severní paralelou. Vydržte, bude líp...
Karel Hanzelka
msp
Dekuji za odpoved. jeste bych polozil jednu otazku a ta se tyka nove zavedene znacky "povinna zimni vybava". Proc se ministerstvo rozhodlo jit cestou "urednicke zimy" a nikoli treba rakouskym modelem mit nutnost zimnich pneu pri jizde na snehu. Nemyslite, ze konec 30 dubna je prilis pozde? Minule zimy ukazuji, ze duben jiz byva velmi teplym mesicem. Takhle bude v kvetnu velky problem vymeny pneumatik, protoze vsichi si je budou hromadne menit na letni. Dekuji.
Chtěli jsme dát správcům komunikací možnost, aby si sami mohli rozhodnout, zda chtějí, aby po té které silnici jezdila auta se zimními pneumatikami, nebo ne. Oni totiž nejlépe znají situaci v místě. Především půjde o horské úseky. Plošnou povinnost jsme do zákona dávat nechtěli. Nežijeme v Alpách a mnohdy máme v lednu + 10 stupňů.
Karel Hanzelka