topolanek_informacni_systemy_D1__192x128_.jpgUdělat celou dálnici D1 v šesti pruzích je podle premiéra Mirka Topolánka "nákladný a překonaný nesmysl". Situaci by na nejvytíženější české dálnici podle něj mělo zlepšit mimo jiné dokončení dálnice z Prahy na Hradec Králové, která provozu na D1 odlehčí. Některé náklady a přepravované hmoty by se měly přesunout na železnici. Na samotné D1 je nutné dokončit stoupací pruhy v místech, kde je to možné, řekl v pondělí Topolánek v Jihlavě, kde poděkoval 23 hasičům, policistům, záchranářům a členům krizového štábu z Vysočiny za úspěšné zvládnutí březnové hromadné havárie na dálnici D1, největší v historii země.

K vyšší bezpečnosti na D1 podle Topolánka nestačí jen dobrá práce příslušníků záchranného systému, ale je nutné zlepšit prevenci a informovanost řidičů. Dopravní policie musí podle něj při výcviku řidičů dbát na to, aby se naučili ponechávat v případě havárie jeden jízdní pruh volný pro záchranáře. Ve spolupráci s mobilními operátory je potřeba zajistit stoprocentní pokrytí území signálem. "Zlepšení informovanosti řidičů o provozu na dálnici a jejím stavu se už řeší," uvedl Topolánek.

 

Čtěte více

 

Informační systém

Výstavba informačního systému na D1 má začít během léta. Zhruba po každých 15 kilometrech dálnice bude umístěna informační tabule, která umožní řidičům zjistit, jaká je na D1 momentální situace a na coby si měli dávat pozor. Tabule řidičům automaticky doporučí nejvhodnější rychlost a také styl jízdy. Od Prahy po Kroměříž jich bude celkem na tři desítky a doplní nynějších šest infopanelů. V místech s nejhustším provozem, u Prahy a u Brna, vznikne navíc systém řízení dopravy. Celková výstavba a provoz informačního systému bude stát 2,4 miliardy korun.