Ještě před dvěma měsíci se muselo tisíce studentů nazpaměť učit na maturitu z češtiny dlouhé seznamy jmen spisovatelů a jejich děl. Budoucí maturanti se však biflování nemusejí obávat.

 

Vyzkoušejte si, zda-li byste uspěli v didaktickém testu iHNed.cz

Za dva roky totiž odstartuje na všech školách jednotná státní maturita, kterou nedávno zákonodárci schválili. A právě zkouška z češtiny, která je její součástí, se velmi promění. Studenti budou muset v ústní části prokázat, že rozumí především textu a úryvkům literárních děl.

 

Ještě před tím, než půjde maturant v květnu k ústní části zkoušky z češtiny, řediteli školy do konce března předloží svůj seznam literárních děl, které během studia přečetl. V něm bude muset mít nejméně dvacet titulů. Z jejich znalosti ho pak bude zkoušet maturitní komise.

K patnáctiminutové přípravě pak dostane speciální pracovní list, na kterém bude jeden úryvek z knihy, jejichž seznam předtím předložil, a jeden odborně zaměřený text.

Ústní zkoušce z češtiny bude předcházet ale ještě písemná část: slohová práce a nově i didaktický test. Deset témat na slohovou práci už nebudou zadávat učitelé, ale určí je ministerstvo školství. Z nich si vybere student jedno a bude mít hodinu na to, aby práci napsal. Stejný čas dostane i na didaktický test, který prověří znalosti pravopisu.

 

Ukázky pracovních textů

 

Novou podobu ústní části z češtiny nyní zveřejnilo Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání (Cermat), které pod vedením ministerstva školství novou zkoušku z dospělosti připravuje.

"Vytvořili jsme modernější metodiku, která má prokázat, zda studenti opravdu o knihách a jazyku přemýšlejí," vysvětluje Pavel Zelený, ředitel Cermatu.



 

 

 

1. Žák zná základní lingvistickou a literárněvědní terminologii a dovede ji používat, využívá mezipředmětové vztahy

„Potvrzuješ moje nejhorší obavy. Můj syn se tam někde na Labi učí pochybovat – učí se výsměchu a rouhání, zatímco já se do toho intrikánského a vzpurného dánského slepence snažím vtlouct trochu zbožnosti a pořádku.“

(J. Updike, Gertruda a Claudius)

Který z následujících výrazů ve výchozím textu nejspíše odkazuje k podstatě filozofie?

A) intrikánského
B) pochybovat
C) slepence
D) zbožnosti

2. Žák ovládá pravidla českého pravopisu


Ve kterém z následujících souvětí je pravopisná chyba?

A) Cyklistovi znesnadňovali řízení nákupní tašky, které měl na řídítkách, a tak střet s prostředkem hromadné dopravy neustál a spadl na vozovku.
B) Čtrnáct dní před Hornoplánským pedálem musí organizátoři projet tratě na kole a stanovit orientační body a otázky.
C) Kájovští zavádějí plyn, kanalizaci a vodu do osady Kladné, ale práce na základním technickém vybavení se budou týkat i řidičů.
D) Před kruhovým objezdem předjížděl devětašedesátiletého cyklistu, při zařazování zpět však zachytil o levé řídítko jízdního kola.

3. Ve které z následujících možností je správně opravena interpunkce ve výchozím textu?

Pověst vypráví, že jednoho ze vzpurných bezvěrců, mlynáře Hodkoviče dal popravit, ale ten se v noci vrátil své katy pozdravit, a navíc si šťastně žil dál.

Ve které z následujících možností je správně opravena interpunkce ve výchozím textu?

A) Pověst vypráví, že jednoho ze vzpurných bezvěrců, mlynáře Hodkoviče dal popravit, ale ten se v noci vrátil, své katy pozdravit, a navíc si šťastně žil dál.
B) Pověst vypráví, že jednoho ze vzpurných bezvěrců, mlynáře Hodkoviče, dal popravit, ale ten se v noci vrátil, své katy, pozdravit, a navíc si šťastně žil dál.
C) Pověst vypráví, že jednoho ze vzpurných bezvěrců mlynáře Hodkoviče, dal popravit, ale ten se v noci vrátil své katy pozdravit, a navíc si šťastně žil dál.
D) Pověst vypráví, že jednoho ze vzpurných bezvěrců, mlynáře Hodkoviče, dal popravit, ale ten se v noci vrátil své katy pozdravit, a navíc si šťastně žil dál.

4. Žák provede morfémovou, slovotvornou a morfologickou analýzu slovního tvaru

Jakým slovotvorným způsobem vzniklo slovo potterofil?

A) odvozováním
B) přenesením významu
C) skládáním
D) zkracováním

5. Ve kterém odstavci jsou nadbytečně vedle sebe užita dvě slova s týmž slovním základem?

Ještě jedna věc vás ale na severu Evropy na první pohled upoutá – domorodcům nerozumíte bez přehánění ani slovo.

Trochu legračně zní i koncovky, které Finové přidávají na konec osobních jmen. Z českého kapitána je tak najednou Reichelin, z kouče Lenerin a Jagrin není název pro lék, nýbrž pro slavného útočníka Washingtonu.

Na rozdíl od řady Čechů jsou si ale Finové své jazykové izolovanosti jasně vědomi. A většina z nich proto nemá problém domluvit se anglicky.

A tak když se zeptáte dělníka, který zrovna z kostek skládá nový chodník, kde je poblíž nejbližší restaurace, nekouká na vás s otevřenou pusou.

Ve kterém odstavci jsou nadbytečně vedle sebe užita dvě slova s týmž slovním základem?

A) v prvním
B) ve druhém
C) ve třetím
D) ve čtvrtém

6. Žák pochopí význam pojmenování

Které z následujících slov je z hlediska stylistiky nejméně vhodné užívat v oficiálních písemných projevech?

A) fotka
B) idol
C) plakát
D) televize

7. Žák provede syntaktickou analýzu věty a souvětí

Ve které z následujících vět je nevhodný slovosled?

A) Příběh starého mládence se konečně dostal na obrazovky.
B) Společnost byla silně postižena poklesem zájmu zákazníků.
C) Výstava děl italského umělce potrvá do konce tohoto roku.
D) Zpěvák má smlouvu ještě s agenturou platnou dva roky.

8. Žák prokáže porozumění celému textu i jeho částem.

A do téhle živné půdy zasadil Daniel Pennac osudy svého hrdiny Benjamina Mallausčna a jeho rozvětvené rodiny, jeho snoubenky – krásné, inteligentní a investigativní novinářky Julie, zaměstnavatelky, majitelky nakladatelství Talion, čínského policisty, který se převléká za vietnamskou babku, řidiče autobusu a milovníka Vergilia, Srba Stožilkoviče, epileptického psa Julia. (z denního tisku)

Které z následujících tvrzení o počtu postav v Pennacově knize odpovídá výchozímu textu?

A) Kromě jednoho psa nelze přesně stanovit počet žen ani mužů.
B) Spolu se snoubenkou hlavního hrdiny je zmiňován jen pes a jeden muž.
C) Ve výchozím textu je řeč o psovi, jednom muži a nejméně třech ženách.
D) Vedle hlavního hrdiny v textu vystupují dvě asijské ženy a pes.

9. Žák analyzuje výstavbu textu

„Víš, co to je?“ zeptal se otec.
„Ňákej rákos,“ řekl jsem.
„Rákos, to je puškvorec!“
„Je to možný.“
„To není možný, to je jistý, puškvorec čili akorum neboli prskořen, původem z jižní Číny, dneska u nás běžnej, ale to jenom proto, že ho sem zavlekli Tataři.“
„Aha.“
„Voni totiž právě pomocí puškvorce zkoušeli, jestli je voda pitná.“
„Aha. A jak?“
„No jak, napřed přijely hlídky, vyzvědači, že jo, ty naházeli do vody puškvorcovej kořen, pár dní počkali, tenkrát se tolik nespěchalo, a když puškvorec vyhnal kořeny, tak to pro ně byl důkaz, *****. A pak teprv přitáhly hordy a mohly klidně pokračovat v pálení a vraždění, proto se taky říkávalo puškvorci tatarská tráva. Za Čingischána měl každej správnej Tatar u sebe kumys, sušený maso a puškvorec!“

(E. Hakl, O rodičích a dětech)

Která z následujících vět patří na vynechané místo (*****) ve výchozím textu?

A) že je voda zdravá
B) že kraj je obydlený
C) že tam nikdo není
D) že tu poroste všechno

10. Žák rozpozná specifické prostředky básnického jazyka (poetického postupu)?

A potřetí buch buch! zase,
když se šeřil ranní svit:
„Pojď již domů, ženo moje,
dítě pláče, dej mu *****“

„Ach matičko, muka, muka –
pro děťátko srdce puká!
Matko má, matičko zlatá,
nech mne, nech mne zase jít!“

Které z následujících slov patří na vynechané místo (*****) ve výchozím textu?

A) jídlo
B) klid
C) pít
D) spánku


 

Zkontrolovat

Pozn.: Správné odpovědi se po zkontrolování podbarví zeleně.