V pátek před polednem spadl jeden z opravovaných silničních mostů na okraji Studénky na železniční koridor, kde do něj narazil projíždějící vlak Eurocity z Krakova do Prahy. Při havárii zahynulo šest lidí a sedm desítek bylo zraněno.
Tato tragická událost otevřela i téma, o němž se v Česku příliš nemluví. Zatímco do stavby nových silnic se investují vysoké částky, starší tahy zůstavají často bez povšimnutí. A přitom, podle Ředitelství silnic a dálnic, je přibližně 15 procent z 12.500 mostů na silnicích II. a III. třídy, které spadají pod kraje, ve špatném nebo velmi špatném stavu. Celkem 44 mostů je pak v havarijním stavu.
Na rychlostních komunikacích a silnicích I. třídy podle mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martiny Vápeníkové v současnosti není žádný most, který by ohrožoval bezpečnost silničního provozu. Totéž už se ale zdaleka nedá říct o silnicích nižších tříd.
Ředitelství silnic a dálnic se podle Vápeníkové snaží co nejvíce snižovat počet mostů, které se nacházejí ve špatném nebo havarijním stavu. "Samozřejmě ale v závislosti na přidělených finančních prostředcích," přiznala mluvčí.
Aktuální informace: Odklízení trosek ve Studénce probíhá zase naplno
Podle odborníků se stav mostů v krajích neustále zhoršuje a můžou za to právě nedostatečné investice. Zatímco do nových cest se investují poměrně vysoké částky, starší zůstávají často zanedbány.
Problémy s mosty: Nejen v Česku
Nejčastější příčinou poškození mostů je výrazný nárůst dopravy a zvyšování tonáže a nápravových tlaků vozidel proti původním předpokladům. V bezvadném nebo velmi dobrém stavu je na silnicích nižších tříd ve správě krajů jen zhruba čtvrtina všech mostů. Celkově je v Česku 17.000 mostů na silnicích a cestách všech kategorií.
Špatný stav řady mostů není problémem jen v Česku. Je tomu například právě rok, co se v americkém Minneapolisu zřítil dálniční most přes řeku Mississippi.
Do vody se tehdy zřítilo množství vozidel, která přejížděla v době dopravní špičky. Následky byly tragické. Úřady ohlásily devět mrtvých a více než 60 zraněných.