Dalnice__192x128_.jpg Odpůrci výstavby rychlostní silnice R52 mezi Pohořelicemi a Mikulovem uspěli v úterý u Ústavního soudu (ÚS). Ten jednomyslně rozhodl, že Nejvyšší správní soud (NSS) bude muset projednávat návrh odpůrců na zrušení územního plánu Břeclavska.

Právě zrušení územního plánu Břeclavska by mohlo zabránit výstavbě rychlostní silnice R52, proti které ekologové a obce z této oblasti protestují. Podle nich je totiž výstavba nové silnice, vzdálené jen několik kilometrů od existující dálnice D2, zcela zbytečná. Územní plán Břeclavska je však klíčový dokument, který už s výstavbou silnice R52 závazně počítá.

Spory o územní plán vedou také politici. Podle státu a kraje je nejvýhodnější prodloužit stávající silnici R52 z Brna až do Mikulova a dále na rakouské hranice. Ekologové společně s občanskými sdruženími a obcemi naopak tvrdí, že by silnice porušila cenné ekosystémy pod Pálavou a kolem Novomlýnských nádrží, prosazují proto radši využití dálnice D2 a výstavbu obchvatu Břeclavi, který by dálnici spojil s přivaděčem z rakouských hranic.

 

Čtěte více:

 

Nejvyšší správní soud ale původně odmítl návrh ekologů na zrušení územního plánu přezkoumat. Rozšířený senát NSS dospěl na jaře letošního roku k závěru, že rozhodující pro posouzení pravomoci soudu je právní forma vyhlášení územního plánu, kterou je obecně závazná vyhláška. Ústavní soud se v úterý naopak přiklonil k názoru, že důležitější je posouzení materiálního obsahu normy.

Opatření obecné povahy se vyznačuje konkrétním předmětem a obecným vymezením adresátů. To územní plán Břeclavska splňuje a lze na něj vztáhnout požadavek na přezkoumání Nejvyšším správním soudem, řekla soudkyně zpravodajka Michaela Židlická. NSS podle ní nedostál svým ústavním povinnostem a stěžovatelům odepřel právní ochranu.

Nejvyšší správní soud už územní plány rušil 

Tímto verdiktem se tak celý případ vrací zpět k NSS. "Věřím, že se soudci vypořádají s dlouhým seznamem nezákonností, kterých se krajští úředníci při pořizování břeclavského územního plánu dopustili. Soud přitom již zrušil jiné územní plány i kvůli méně početným a méně zásadním pochybením," uvádí Pavel Černý, právník Ekologického právního servisu, který bojuje za zrušení břeclavského územního plánu a byl jedním z předkladatelů návrhu na jeho zrušení.

"Toto rozhodnutí je pro občany bojující proti R52 zcela klíčové. Právě při schvalování břeclavského územního plánu totiž mělo dojít k porovnání R52 s břeclavskou alternativou spojení Brna s Vídní, Jihomoravský kraj ji však zcela ignoroval a srovnání neprovedl. Nezákonně tak vybral variantu, která je podle studií odborníků mnohonásobně dražší," říká Daniela Konečná, právnička Ekologického právního servisu.

"Pokud Nejvyšší správní soud územní plán zruší, vezme tím jediný relevantní argument z rukou horlivých zastánců co nejrychlejší výstavby kontroverzní dálnice přes Pálavu," dodává Konečná.

Česko a Rakousko mělo v září podepsat finální dohodu o dálničním spojení Brna a Vídně vedoucím přes Mikulov. Ministr zahraničí Karel Schwarzenberg však ministru dopravy Aleši Řebíčkovi neudělil plnou moc a z připraveného podpisu sešlo.