První obětí zpřísněných policejních praktik je žlutý žigulík z roku 1988 ze Zlína. Tamní policisté jej nechali sešrotovat, protože jeho jedenadvacetiletý řidič seděl za volantem opilý a navíc se zákazem řízení. Policisté mohou rozhodnout o tom, co udělají se zabaveným autem, od prvního ledna. Do konce minulého roku určoval osud zabavených aut speciální úřad.

„Pokud řidič nasbírá plný počet trestných bodů, přijde o řidičský průkaz, a my ho chytneme s více než dvěma promilemi alkoholu za volantem, je to jasný příklad toho, že udělené tresty odmítá respektovat,“ popisuje vedoucí zlínského územního odboru vnější služby policie Bronislav Šabršula.

Mladík se bude muset zpovídat ze dvou trestných činů – ohrožení pod vlivem návykové látky a maření úředního výkonu. Policisté jej chytli sice už v létě, na jeho auto ale nemohli sáhnout. Moc nad ním měl Úřad pro zastupování státu. Od prvního ledna, kdy začala platit novela zákona o majetku České republiky, začalo už ale auto patřit policii.

Čtěte také:

O odnětí majiteli a propadnutí policii musí rozhodnout soud. Kromě sešrotování ho policisté mohou buď prodat nebo si jej dokonce nechat. Z prvního případu ale žádný profit neměli. Účet ze šrotovny v Tlumačově na Zlínsku musela policie zaplatit na své náklady. Na Zlínsku zabavili policisté asi od poloviny loňského roku zhruba dvacítku aut.

K přísnosti vyzval policisty před pár dny šéf celorepublikové dopravní policie Leoš Tržil. Od začátku roku totiž na silnicích zemřelo téměř osm desítek lidí. 

Policie bude také přísnější na opilé řidiče. Vloni totiž kvůli alkoholu v krvi zemřelo na silnicích 80 lidí, nejvíce od roku 2003. Oproti roku 2007 je to nárůst o 122 procent.

Policie přitom na řidiče tlačila více než v předchozích letech, sebrala jim 8179 průkazů, což je o 2643 více než v roce 2007.


VÁŠ NÁZOR: Čtenáři iHNed.cz diskutovali v moderované debatě, zda zabavování aut policií může být lékem proti bezohledným řidičům.

Názory čtenářů najdete ZDE