Novou odbavovací halou letiště ve Vodochodech má ročně projít až 3,5 milionu lidí. Letiště Vodochody tak bude, hned po pražské Ruzyni, druhým největším v České republice a o milion pasažerů předčí dokonce i Bratislavu. Zbylé tři tuzemské mezinárodní terminály v Brně, Ostravě a Karlových Varech loni odbavily dohromady jen něco přes 900 tisíc lidí. Přestože do areálu letecké továrny Aero Vodochody vede železniční trať, bude podle studie EIA sloužit jen k dopravě leteckého paliva a případně dalších nákladů. Cestující se tak budou muset spoléhat výhradně na vlastní auta, autobusy nebo taxíky.

 

Blízká dálnice D8

Několik stovek metrů vzdušnou čarou od chystaných budov letiště přitom vede dálnice D8 z Prahy na Teplice. Ta by mohla zvýšený provoz bez problémů pojmout. Nejbližší nájezd na ni je směrem na Kralupy nad Vltavou, u pět kilometrů vzdálených Úžic. Každý řidič ale bude muset cestou k němu projet nejméně dvěma vesnicemi - Postřižínem a Kozomínem nebo Odolenou Vodou a Úžicemi.

 

vodochody_letiste_03.jpg

Lidé jedoucí do Prahy budou ale využívat spíše 6,5 km vzdálený nájezd na dálnici D8 nedaleko Zdibů, který je metropoli blíž. Také tady ale projedou jednou obcí. Obsah studie EIA nenasvědčuje tomu, že by majitel letiště, společnost Penta, plánovala stavbu dálničního nájezdu přímo u letiště. Po současných silnicích se tak může za tři roky prohánět o bezmála šest tisíc aut denně víc.

Okolní vesnice přeměnu továrního letiště Aera na mezinárodní letecký přístav nechtějí. Založily kvůli tomu Svazek obcí Dolní Povltaví kde koordinují svůj postup. "Až 95 procent občanů, které jsme oslovili, je zásadně proti rozšiřování," říká Tomáš Bubeníček, starosta jen kilometr vzdáleného Postřižína. "Čísla, s nimiž se pracuje, jsou podle nás poddimenzovaná," zpochybňuje starosta Panenských Břežan Libor Holík studii EIA zpracovanou na objednávku Letiště Vodochody.

vodochody_letiste_01.jpg

Obce během projednávání studie nemohou rozšiřování letiště zabránit. "Do 19. března můžeme zaslat stanovisko na Ministerstvo životního prostředí," shrnuje možnosti starosta Vodochod Vladimír Palák. Svoje vyjádření může podat celkem dvacet obcí a také Středočeský kraj. Letecký provoz ale pocítí i obyvatelé šest kilometrů vzdálených Kralup, které jsou v ose vodochodské dráhy.

 

Informační embargo

Ve studii figuruje jako termín zahájení běžného komerčního provozu rok 2012. "Počítáme s tím, že letiště by mělo začít fungovat v prvním čtvrtletí roku 2011," říkal před rokem Martin Kačur, šéf vodochodského letiště. Který z termínů dnes platí, není možné zjisti. Penta na všechny informace, související s vodochodským letištěm, uvalila informační embargo. "K celému projektu se zatím nebudeme vyjadřovat," říká mluvčí letiště Jana Studničková.

 

Mezinárodní letiště potřebuje především odbavovací halu a budovu řídící věže. Přibudou také garáže pro záchranná a servisní vozidla, hangár, další menší stavby a infrastruktura.

 

 

Vedle 2,5 kilometru dlouhé vzletové a přistávací plochy vznikne ještě další paralelní dráha. Po ní budou letadla po přistání přijíždět k odbavovací hale nebo se před startem naopak vracet zpátky na dráhu. Součástí projektu je rovněž parkoviště pro bezmála 600 aut a šest stání pro autobusy.

vodochody_letiste_02.jpg

 

Až 141 letadel denně

Návrh nové budovy terminálu počítá především s odbavováním cestujících nízkonákladových aerolinií a sezónních (charterových) letů. Třípatrová centrální část bude mít tvar písmene L, v přízemí stavby bude odletová a nad ní pak příletová hala. Chybět nebude ani obchodní galerie a restaurace s výhledem na letištní dráhu. První "prst" terminálu pro nástup cestujících bude vyhrazen cestujícím ze Schengenské oblasti, ostatní budou směřovat do druhého. Mezi odbavovacím terminálem a letadly budou lidé chodit pěšky nebo jezdit autobusy.

 

Letiště má být schopné denně obsloužit až 141 letadel. Počítá se zejména s typy Airbus A320 nebo Boeing 737 s kapacitou 100 až 220 cestujících. Ty používají letečtí dopravci především pro dopravu v rámci Evropy. Studie EIA ale počítá s prodloužením stávající dráhy o 300 metrů, aby se usnadnil a zrychlil výjezd letadel. Takto prodloužená dráha podle údajů výrobců už postačí i pro start a přistání největších dopravních letounů Boeing 747 a Airbus A380 s kapacitou 500 až 600 pasažérů. „To by zátěž v obcích kolem letiště ještě zvýšilo,“ uzavírá starosta Vodochod Vladimír Palák.