Patnáct měsíců trvalo, než zelení prosadili ve vládě páteční zákaz jízd kamionů. Ministři se na něm shodli, ale ve sněmovně vznikl plán, jak jej zablokovat. Vymyslela ho sama ODS.

Podle nového návrhu ministerstva dopravy by kamiony zůstaly v pátek odpoledne na silnicích bez jakýchkoliv zákazů, jen by platily vyšší mýto.

Tuto verzi chtějí ve sněmovně podpořit poslanci ODS a původní dohodu se zelenými ignorovat. Uklidní-li se situace ve sněmovně, rozhodnuto by mohlo být už tento týden.

Šéf zelených Martin Bursík byl v USA a zbytek strany hledal cestu, jak udržet ve hře původní dohodu s bývalým ministrem dopravy Alešem Řebíčkem – tedy zakázat kamiony v pátek od tří do šesti odpoledne.

Dopravci návrh vítají

"Pustit kamiony a zdražit mýtné by znamenalo, že budou jezdit po silnicích nižších tříd," obává se poslankyně Kateřina Jacques. Pokud by občanští demokraté svůj plán sněmovnou protlačili, porušili by podle ní vládní prohlášení.

Podle ODS je ovšem čas plány přehodnotit, protože na dopravce dolehla finanční krize a kamionů tak jako tak jezdí méně.

Podle dopravců nyní jezdí po dálnicích o pětinu méně kamionů než vloni. "Plán ODS považujeme za rozumný," říká mluvčí sdružení dopravců Česmad Bohemia Karel Felix, podle něhož vyšší mýto kamiony z dálnic nevyžene, protože hlavní je dojet do cíle včas.

"Chceme, aby to omezení bylo ekonomické," prohlásil dopravní expert a poslanec ODS Oldřich Vojíř.

Pokud by nápad, který vzešel z hospodářského výboru, poslanci odhlasovali, ministerstvo dopravy by mohlo vyhláškou stanovit, kdy budou dopravci kolik platit za průjezd pod mýtnou bránou. Místo pátečního zákazu by tak byl průjezd dražší, v noci zase levnější. Ceny ale ministerstvo ještě nestanovilo.