Letadla by měla být do ČR dodána mezi roky 2009 a 2011. Stroje nahradí čtyři zastarávající taktické transportní letouny Antonov An-26 sovětské výroby. Sloužit by v českém letectvu měly nejméně 25 let. Už nyní je kromě Španělska, kde jsou vyráběny, využívají například finská či polská armáda.
Dosavadní komerční neúspěch bitevníků L-159
Předání bitevníků L-159 do ciziny v rámci barterového obchodu s EADS by pro výrobce i ministerstvo obrany mohlo znamenat průlom v dosud neúspěšné snaze o komerční úspěch letadla z Vodochod. Dohoda podle dostupných informací neřeší, co se s předanou pěticí L-159 bude dít dál. Pokud ale budou vyváženy z ČR, musí získat nejen souhlas české strany, ale kvůli podílu citlivých amerických součástek v letadle i USA. Podmínkou takového licenčního řízení by tak bylo i oznámení takzvaného cílového uživatele strojů.
Letoun L-159 je příliš drahý "bumerang" - čtěte ZDE
Rakouská armáda zvažuje nákup českých bitevníků L-159 - čtěte ZDE
Česká armáda, která bitevníky L-159 zatím jako jediná využívá, si objednala přes 70 strojů, zdaleka je ale nepotřebuje všechny. EADS má podle dohody připravené ministerstvem obrany získat tři stroje v jednomístné verzi L-159A, nyní nepoužívané a konzervované. Armáda také předá dva ze čtyř svých dvoumístných L-159T. Za tyto stroje pak získá dva nové obdobné, jejichž výroba má stát asi 262 milionů korun.
Součástí kontraktu mají být i offsetové programy ve stoprocentní výši ceny zakázky, což by mělo - podobně jako u nedávno uzavřeného kontraktu na více než stovku kolových transportérů Pandur II - pomoci i českému obrannému průmyslu.