Rada hlavního města Prahy v úterý učinila důležitý krok k výstavbě nových stanic metra. Schválila 10,7 miliardy korun na prodloužení trasy A ze stanice Dejvická do Motola.

Celkové náklady dosáhnou zhruba 18,7 miliardy korun, z toho více než osm miliard tvoří příspěvek z Evropských fondů. Informoval o tom tiskový mluvčí pražského magistrátu Jiří Wolf.

"Prodloužení trasy A západním směrem za stanici Dejvická patří mezi jednoznačně klíčové záměry rozvoje sítě pražského metra. Návrh na dofinancování z rozpočtu města bude nyní projednáván na jednání zastupitelstva 28. května," dodal mluvčí.

Levněji než do Letňan

Prodloužení trasy metra A v délce 12,9 kilometru bude rozděleno do tří etap.

První bude dlouhá asi šest kilometrů a povede ze stanice Dejvická přes stanice Červený Vrch, Veleslavín a Petřiny do Motola. Tato etapa má být postupně vybudována do roku 2013 (zprovoznění metra na Petřiny) a 2014 (zprovoznění metra do Motola).

Druhá, celkem 4,3 kilometru dlouhá etapa, napojí stanice Bílá Hora, Dědina a Dlouhá Míle (předpokládané zprovoznění v roce 2017).

Poslední a nejkratší úsek bude zahrnovat stanice Staré Letiště a Letiště Ruzyně. Metro na letiště by mělo být otevřeno v roce 2018. 

článek pokračuje pod obrázkem

vizualizace_metro_a.jpg

Pražské metro před týdnem oslavilo své pětatřicáté výročí. Od 9. května 1974, kdy svezlo v podzemí Prahy svezlo první cestující, se notně proměnilo. Postupně přibývaly další trasy a stanice, z vestibulů zmizely turnikety a výpravčí. Po sametové revoluci pak došlo k přejmenování stanic, jako byly Leninova, Mládežnická či Moskevská.

Vůbec posledními zatím otevřenými stanicemi byly Střížkov, Prosek a Letňany na trase C v květnu 2008.

Ve srovnání s aktuálně plánovanými stanicemi metra A do Motola šlo o poměrně drahé projekty, trať dlouhá 4,6 kilometru totiž stála 15 a půl miliardy korun a jeden kilometr tak Prahu přišel na zhruba 3,37 miliardy korun.

U nově plánovaného metra A přitom jeden kilometr vychází na 3,12 miliardy korun, tedy o 250 milionů méně. "Áčko" se navíc v první fázi rozroste o čtyři vestibuly, zatímco na "céčku" vyrostly vestibuly jen tři.

Podle magistrátu je projekt rozšíření metra A ekonomicky efektivní a životaschopný a je prokázána jeho ekonomická návratnost.

"Cílem je zlepšení dopravní obsluhy Prahy 6 přímým napojením na trasu metra, odlehčení Vítězného náměstí a přilehlé části Prahy 6 od autobusové dopravy a zkvalitnění dopravní dostupnosti nemocnice Motol," říká Wolf.

Prohlédněte si vizualizace, jak by mohlo vypadat pražské metro v letech 2025, 2050, 2075 a 2100. Vizualizace pocházejí ze serveru metroweb.cz a neurčují žádný závazný plán, pouze možnou vizi.

metro-budoucnost.jpg

metro-rozvoj.jpg

 metro-rozvoj2.jpg metro-rozvoj3.jpg