Kvůli nedostatku peněz v rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury hrozí reálně zhruba třem stovkám dopravních staveb zakonzerovování.

Nový ministr dopravy Gustáv Slamečka ve středu před poslanci rozpočtového výboru popisoval, jaké dopady mohou mít škrty ve státním rozpočtu, které bude nutné udělat, aby schodek nebyl vyšší než 150 miliard korun. A z nich to vyplývá.

Na seznamu ohrožených staveb je podle agentury ČTK dálnice D3 mezi Táborem a Veselím nad Lužnicí, úseky budoucí dálnice D1 (nyní D47) na severní Moravě nebo spojení Brna s Vídní přes Mikulov. Na železnici se to týká například modernizace kolejišť v Břeclavi nebo tratě Praha Libeň - Praha Běchovice.

V silničním a železničním stavitelství je zaměstnáno zhruba 450 tisíc lidí. Podle informovaného experta, který nechtěl být jmenován, by o práci mohlo přijít až 200 tisíc z nich. Samotné zakonzervování staveb by podle Slamečky vyšlo na pět miliard korun.

Příští rok může na silnice a dálnice - a také na jejich údržbu - podle Slamečky chybět přes 50 miliard.

Kolik kilometrů? Málo

Slamečka už dříve řekl v rozhovoru pro Český rozhlas, že jeho resort přijde v rozpočtu na příští rok o 20 miliard korun. "Po odečtení výdajů nám zbývají na investice zhruba dvě miliardy korun. Tato částka stačí zhruba na pět kilometrů dálnic," vysvětlil s tím, že původně mělo ministerstvo v plánu otevřít nových 50 kilometrů dálnic a zhruba 80 až 90 kilometrů silnic první třídy.

Jeho slova však rozhlas přinesl ještě předtím, než Český statistický úřad zveřejnil výsledky HDP za první čtvrtletí. Výsledky ekonomiky (propad o 3,4 procenta) jsou horší, než se čekalo - což mimo jiné přináší nutnost znovu prozkoumat, co má stát platit a jaké výdaje odložit.

Premiér Jan Fischer v reakci na nejnovější čísla o pádu ekonomiky před pár dny prohlásil, že stát bude muset znovu škrtat své plány. Přežijí jen dvě priority čerstvé úřednické vlády - jednou z nich (vedle vědy) má být výstavba dálnic.

Nyní se však ukazuje, že osud mnohých dopravních staveb je nejistý.