ČSSD ve čtvrtek představila vlastní plán, jak nalézt peníze na ohrožené dopravní stavby. Chce zvýšit mýtné pro kamiony.

"Nesouvisí to s krizí, ale se žalostným stavem dopravní infrastruktury," říká stínový ministr dopravy Roman Onderka. Podle něj navíc hrozí, že se z ČR stane laciný obchvat ve střední Evropě. V této souvislosti připomněl vyšší sazby v Rakousku a Německu.

Další peníze na dopravní stavby chce ČSSD získat také z úvěrů Evropské investiční banky a od soukromých investorů v rámci takzvaných projektů PPP. Onderka zároveň uvedl, že bude po ministerstvu dopravy požadovat odvolání generálního ředitele Českých drah Petra Žaludy.

Tři sta staveb s otazníkem

Kvůli nedostatku peněz v rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury hrozí reálně zhruba třem stovkám dopravních staveb zakonzerovování.

Ministr dopravy z vlády Jana Fischera Gustáv Slamečka už řekl, že ve státním rozpočtu bude třeba udělat škrty, aby schodek nebyl vyšší než 150 miliard korun.

Na seznamu ohrožených staveb je jsou například dálnice D3 mezi Táborem a Veselím nad Lužnicí, úseky budoucí dálnice D1 (nyní D47) na severní Moravě nebo spojení Brna s Vídní přes Mikulov. Na železnici se to týká například modernizace kolejišť v Břeclavi nebo tratě Praha Libeň - Praha Běchovice.

V silničním a železničním stavitelství je zaměstnáno zhruba 450 tisíc lidí. Podle informovaného experta, který nechtěl být jmenován, by o práci mohlo přijít až 200 tisíc z nich. Samotné zakonzervování staveb by podle Slamečky vyšlo na pět miliard korun.

Příští rok může na silnice a dálnice - a také na jejich údržbu - podle Slamečky chybět přes 50 miliard.