Šéf britských toryů David Cameron v pátek přijel do Prahy poradit svým konzervativním kolegům ze střední Evropy, jak porazit levici v časech krize. ODS se totiž po blamáži v krajských volbách rozhodla dát dohromady předvolební kampaň s rukopisem profesionálů "ze západu".

"Přijel jsem na pomoc svým přátelům Mirkovi (Topolánkovi) a Janovi (Zahradilovi - pozn. red.). Budeme diskutovat o kampani tady a ve Velké Británii," prohlásil Cameron po příletu do Prahy.

Cameron ODS pochválil i snahu o založení nové frakce v Evropském parlamentu. "Jsme velice oddáni myšlence nové středopravé skupiny v Evropském parlamentu, která udrží reformní proces v pohybu."

Zdvořilostními gesty nešetřil ani Topolánek. "Toryové jsou naše nejbližší strana v Evropě," chválil své britské kolegy.

"Soft" konzervatismus

Cameron s Topolánkem si mají o čem povídat. Oba muže spojuje nelehký odkaz silných osbností v čele svých stran. Cameron se musel vypořádat s nostalgií po "železných" časech Margaret Thatcherové, Mirek Topolánek si zase dal za úkol vypořádat se s klausovským pojetím pravice a posunout stranu více do středu.

Cameron, který se po volbách v roce 2010 velice pravděpodobně stane britským premiérem, ví jak na to: například "adoptoval" zelená témata, cizí mu nejsou lidská práva a britskému konzervativnímu euroskeptismu dal nálepku "soft".

Západní marketing do Česka

Mediálně nejvděčnějším bodem Cameronovy pražské mise bude sobotní vystoupení na mítinku ODS na Staroměstském náměstí. "Velice se těším, až vyrazím do ulic mezi lidi," říká Cameron.

Marketingovou přitažlivostí v cameronovském střihu by se chtěla ODS inspirovat dlouhodobě. Topolánek přiznává, že ODS hledá nové marketingové experty, vybírá mezi nejmenovanými týmy z Velké Británie a Německa. Občanští demokraté tak chtějí přijmout vzhozenou rukavici od ČSSD, která s americkou firmou PSB opanovala loňské senátní a krajské volby.