Ani rok poté, co vlak EuroCity Comenius narazil u obce Studénka na Novojičínsku rychlostí 90 kilometrů v hodině do zřícené ocelové konstrukce silničního mostu, není jasné, kdo je za nehodu odpovědný. Již týden po nehodě policie obvinila v souvislosti s neštěstím z obecního ohrožení dva inženýry firmy Bögl & Krýsl, kteří měli na starost posuny konstrukce mostu nad tratí při jeho opravě. Obvinění podle policie věděli o poruše statiky mostu a neučinili dostatečná bezpečnostní opatření; oba to ale odmítají.

Vyšetřovatelé už v lednu avizovali, že se dají očekávat další obvinění, až do konce července ale čekali na vypracování potřebných znaleckých posudků a nikoho jiného tedy zatím neobvinili. Podle nedávného vyjádření policejní mluvčí rozhodnou vyšetřovatelé o dalším obvinění do několika týdnů.

Jako připomínka tragické nehody vznikne ve Studénce pomník, který má podle odhadů stát zhruba 60.000 Kč. Podle pátečních informací ČTK putuje na jeho vytvoření dalších 26.000 korun.

Částku 80.000 korun získalo darem Krizové centrum Ostrava, které celý rok pomáhalo obětem tragédie. Jedná se o výtěžek z aukce fotografií Jana Zatorskeho, řekli v pátek novinářům zástupci společností České dráhy a Leica Gallery Prague, které dary poskytly.

Základní údaje o tragické železniční nehodě, která se stala 8. srpna 2008 u Studénky: 
(text pokračuje pod boxem) 

Místo nehody:

Studénka na Novojičínsku, železniční trať číslo 270 spojující Prahu se severní Moravou. Nehoda se stala v místě, kde nad kolejemi vede silnice druhé třídy číslo 464.

Průběh nehody:

Vlak EuroCity Comenius jedoucí z Krakova do Prahy, který měl v té době přibližně desetiminutové zpoždění, narazil v 10:30 do ocelové konstrukce silničního mostu, která se zřítila na trať. Strojvedoucí, který pád mostu zaregistroval v okamžiku, kdy byl vlak půl kilometru od něj, stačil použít rychlobrzdu a zpomalil tak vlak ze 134 na 90 kilometrů v hodině. Lokomotiva a první čtyři vozy vlaku vykolejily, smetly i tři nákladní vagóny na sousední koleji.

Oběti:

Na místě zahynulo šest lidí, čtyři ženy a dva muži, další muž ukrajinské národnosti zemřel později v novojičínské nemocnici. Osmou obětí se stala jedna z polských zraněných cestujících, která zemřela v krakovské nemocnici 26. září 2008. Při nehodě bylo také zraněno 90 lidí, z toho deset těžce. Mezi zraněnými byl i strojvedoucí, který ale utrpěl jen lehká zranění, před nárazem se totiž stačil skrýt ve strojovně lokomotivy.

Škody:

Policisté vyčíslili celkové škody na 168,68 milionu korun, nejvíce z toho činí 120 milionů za zničený vlak Českých drah. Moravskoslezský kraj utrpěl škodu 13,1 milionu korun a firma ODS - Dopravní stavby Ostrava, která most opravovala 12,6 milionu korun. Další škody vznikly Správě železniční dopravní cesty, ČD Cargo a Traťové strojírenské společnosti.

Hledání viníků:

Dosud není jasné, kdo je za nehodu odpovědný. Již týden po nehodě policie obvinila v souvislosti s neštěstím z obecního ohrožení dva inženýry firmy Bögl & Krýsl, kteří měli na starost posuny konstrukce mostu nad tratí při jeho opravě. Obvinění podle policie věděli o poruše statiky mostu a neučinili dostatečná bezpečnostní opatření; oba to ale odmítají.

Vyšetřovatelé už v lednu avizovali, že se dají očekávat další obvinění, až do konce července ale čekali na vypracování potřebných znaleckých posudků a nikoho jiného tedy zatím neobvinili. Podle nedávného vyjádření policejní mluvčí rozhodnou vyšetřovatelé o dalším obvinění do několika týdnů.

Odškodnění:

Vedení společnosti ODS - Dopravní stavby Ostrava, která měla opravu mostu nad tratí na starosti, vyplatilo pozůstalým osmi obětí a zraněným přes 2,5 milionu korun. Téměř šest milionů pak uhradily poškozeným i České dráhy, rozdělení 1,5 milionu korun mezi příbuzné obětí a zraněné oznámila také firma Bögl & Krýsl.

Ostatní:

Mezi cestujícími vlaku byla i řada fanoušků kapely Iron Maiden, kteří jeli na její pražský koncert. Skupina na koncertě věnovala jednu skladbu obětem neštěstí.

Doprava na trati byla obnovena po jedné koleji o půlnoci 10. srpna, po poškozeném úseku ale jezdily jen mezinárodní vlaky, navíc je musely přetahovat dieselové lokomotivy. Provoz na všech pěti kolejích železničáři obnovili 17. srpna večer, až do října ale byla v úseku omezená rychlost.

Krajský úřad, který most nechal opravit, později rozhodl, že přes tragickou nehodu zakázky dokončí ODS - Dopravní stavby Ostrava. Na místě zřícené konstrukce firma do července letošního roku postavila nový most. Otevřen byl 24. července.

Krizové centrum Ostrava použije peníze na vybavení informačními technologiemi a doplatek za nákup služebního vozu. "Dar vnímám především jako projev díku a ocenění naší práce. Po roce je už spíše podpůrná, než terapeutická. Pomáháme například organizovat sobotní vzpomínkovou akci ve Studénce a podporujeme ty, kteří chtějí být aktivní a být si nápomocní," řekla ČTK ředitelka centra Petra Ďásková.

Druhý šek, na 26.000 korun, převzala v Ostravě Naděžda Tomčíková, která je organizátorkou sobotní vzpomínkové akce. Zdravotnice, která 8. srpna osudným vlakem sama cestovala, pomáhala i přes zranění ošetřovat ostatní cestující. "Peníze, které půjdou na konto humanitární organizace ADRA, jsou základní částkou pro vybudování památníku," potvrdila Tomčíková.