Několik stran, které buď vznikly nedávno nebo dosud neměly celostátní ambice, se snaží oslovit voliče před podzimními volbami do sněmovny. Na české politické scéně, které dominují ODS a ČSSD, se nové strany prosazují obtížně. Některým nepomohla ani podpora výrazných osobností či drahá kampaň. Zlepšit své šance na úspěch se proto v posledních týdnech řada menších stran snaží tím, že spolupracují.

Nově založená strana Karla Schwarzenberga a Miroslava Kalouska TOP 09 spolupracuje s hnutím Starostové a nezávislí. Podle průzkumů má z nových politických uskupení největší šanci uspět u říjnových voleb. Průzkumy jim přisuzují kolem sedmi procent hlasů.

Do výsledku voleb se snaží promluvit také Věci veřejné a Alternativa, které dříve působily hlavně na komunální úrovni. Ve středu tyto dva politické subjekty podepsaly dohodu o spolupráci a vzájemné podpoře s SNK ED.

Společnou pražskou kandidátku povede předseda Věcí veřejných Radek John. Cílem spojení je prolomit pětiprocentní hranici pro vstup do parlamentu. V eurovolbách tyto tři strany v součtu pět procent těsně překročily.

Předvolební dohody mají nejen nově vzniklé strany, ale i bývalé vládní strany lidovci a zelení. KDU-ČSL se dohodla s Evropskou demokratickou stranou bývalé europoslankyně Jany Hybáškové, že ji i její kolegy přizve na své kandidátky. Na společné kandidátce se dohodla také Strana zelených a Strana pro otevřenou společnost (SOS).

Politologové: Spojení je jedna z cest, jak uspět

Podle politologů je spolupráce pro nové politické subjekty jedinou cestou, jak ve volbách uspět. Další cestou může být angažování známých osobností. "Může se však stát, že spojením více stran, a tudíž více osobností, vznikne subjekt s příliš mnoho lídry. Každý si totiž myslí, že by právě on měl být lídrem a sjednotitelem malých stran," řekl ČTK politolog Petr Just. Navíc podle něj se vstupem známé osobnosti do politiky mění její vnímání a prezentace v médiích.

Politologové se shodují v tom, že stranám škodí úzké programové zaměření. "Běžné strany nabízejí širokou škálu témat - sociální, zdravotní, školství," řekl Just. Není dobré, pokud strana založí celé své působení třeba na odmítání lisabonské smlouvy, řekl Just.

Podle politologů jsou důležitá také média, malé strany si často stěžují, že je poškozuje to, že se sdělovací prostředky příliš soustředí na dvě největší strany - ODS a ČSSD, a tím veřejnost utvrzují v tom, že k nim není žádná alternativa.

"Je dost těžké hodnotit stranu, o které není vůbec slyšet. Propagace je do značné míry otázkou peněz," řekl Lebeda. Podle Justa malé strany často svádějí neúspěch na nedostatek financí. "Avšak kvalitní internetová prezentace se dá pořídit za několik tisíc," dodal. Netradiční formu propagace zvolila strana Občané.cz, která v krajských městech ČR hledá politické "superobčany". V konkurzech podobných televizní show se snaží nalézt zajímavé lidi na stranickou kandidátku.

Kampaň ani podpora celebrit úspěch nezaručí

Ani masivní kampaň ale nemusí být zárukou úspěchu. Například poslankyni Olgu Zubovou a její Demokratickou stranu zelených (DSZ) podporuje majitel mediální agentury Médea Jaromír Soukup. Před eurovolbami straně na propagaci poskytl asi šest milionů korun a místa na billboardech své firmy. DSZ však ve volbách neuspěla, když získala jen 0,62 procenta hlasů.

Diskutabilní je pro nové strany také otevřeně vyjádřená podpora osobností politického života. "Dříve se říkalo, že podpora bývalým prezidentem Václavem Havlem se rovná polibku smrti pro stranu, které sympatie vyjádřil. Dnes toto může platit i o prezidentu Klausovi," řekl Just. "Podpora prezidenta škodit nemusí," míní naopak politolog Tomáš Lebeda.