Už více než dva týdny nemá svět žádné zprávy o zaoceánské lodi Arctic Sea, která se ztratila na své cestě z Finska do Alžírska. Objevují se proto různé teorie, co se s lodí vlastně stalo. Od možnosti pašování zbraní až po únos piráty. 

„Jako nejpravděpodobnější se mi zdá, že loď byla unesena,“ uvedl Viktor Matvejev, ředitel finské společnosti Solchart, které loď Arctic Sea patří. Právě teorie o únosu se zdá být jako nejpravděpodobnější vzhledem k incidentu, který se měl odehrát ve švédských vodách. 

Posádka lodi totiž prý 24. července maltským úřadům hlásila, že její loď obsadili maskovaní ozbrojení muži, kteří se identifikovali jako švédští policisté. Námořníci poté vysílačkou oznámili, že byli dvanáct hodin svázáni, zatímco ozbrojenci prohledávali loď. Poté prý údajní policisté měli loď na svých motorových člunech opustit, nyní však bezpečnostní experti zvažují verzi, že zůstali na palubě. 

„Je velmi podivné, že by posádka pokračovala v cestě, kdyby ji ozbrojení muži přepadli, svázali a drželi na mušce,“ komentoval pro Daily Mail situaci Kaimes Beasley z Navigačního informačního servisu doverského kanálu. Proto se objevují úvahy o tom, že posádka se mohla do Doveru hlásit na příkaz únosců. Švédsko rozhodně popřelo, že by k lodi vyslalo přislušníky své policie. 

„Je obtížné si představit, že k něčemu takovému mohlo dojít v teritoriálních vodách Švédska, jedné z nejklidnějších zemí Evropy,“ myslí se Matvejev. Pokud by se verze o únosu potvrdila, byl by to podle rádia Echo Moskvy první případ pirátství za posledních šedesát let.

Vezla loď drogy a zbraně nebo prostě ztroskotala?

Kromě nejpravděpodobnější pirátské verze se mluví i o tom, že loď mohla vézt lukrativní náklad jako drogy nebo zbraně a zmizela proto pod dohledem samotné posádky, kterou tvořili gangsteři.

Jiná teorie tvrdí, že loď se stala obětí obchodních sporů. Její majitel je finská společnost řízená lotyšským ředitelem, pluje pod maltskou vlajkou a operuje z ruského přístavu Archangelsk. Posádku tvořilo patnáct ruských námořníků. 

Vyloučit nelze ani možnost, že na lodi došlo k nehodě a ona zůstala uvězněna kdesi na západ od Aftiky bez možnosti komunikace. Kdyby však loď klesla ke dnu, pravděpodobně by na hladinu vyplaval její náklad – dřevo. A podle toho by ji zřejmě již záchranáři našli.