Dopravě v metropoli měl od podzimu 2011 ulevit tunel Blanka, spojující konec Strahovského tunelu s Trójou. Ve slibovaném termínu se však Pražané tunelem neprojedou. A takřka jisté je i to, že bude stát mnohem víc než vysoutěžených 21 miliard korun. Politici a oficiální přestavitelé stavebních firem to ale popírají. Sice přiznávají zpoždění kvůli dvěma propadům půdy ve Stromovce, ale to se podle nich dožene.

"Již nyní se připravují harmonogramy, které jsou nastavovány na červen 2012. Ale mají se zveřejnit až po volbách," říká HN zdroj, který je o jejich přípravě informován.

Oficiální prohlášení všech zainteresovaných institucí jsou však shodná: Vše se stihne včas a to přesto, že kvůli propadům ve Stromovce ražby čtyři měsíce stály. "Zpoždění bude eliminováno protiražbou, kterou jsme zahájili koncem července z Letné," říká mluvčí Metrostavu František Polák. A prakticky stejně mluví i Josef Kalíšek z IDS, které pro město nad stavbou drží dozor.

A informace o problémech odmítá i primátor Pavel Bém. "Pochopitelně platí smlouva s nabídkovou cenou a harmonogramem prací včetně dokončení díla," odpověděl v SMS. 

Harmonogramy prací zmizely 

Informacím o nedodržení nasmlouvaných termínů ovšem nahrává i to, že uvedená data je obtížné ověřit – Metrostav i IDS totiž odmítají zveřejnit současně platné harmonogramy prací. A ty, jež visely donedávna na webu, Metrostav stáhl.

"V momentě kdy je budeme publikovat a nebudeme je schopni dodržet, vnese to zmatek a budeme vypadat nevěrohodně," řekl Polák. Podle jednoho z dřívějších harmonogramů měly ale ražby pod Letnou skončit již v květnu.

A zpoždění potvrzuje i pohled do magistrátního účetnictví. Město na stavbu v rozpočtu vyčlenilo 7,4 miliardy korun. A ke konci července byly prostavěny pouhé 2,2 miliardy korun. "Je jasné, že nejméně dvě a půl miliardy padnou do přebytku hospodaření, protože se nestihnou prostavět," říká zastupitel a předseda finančního výboru magistrátu Petr Hulinský.

ctete-v-pondelnich-hn