Na údržbu silnic v krajích nejspíš bude příští rok o 30 až 50 procent méně peněz. Silničáři budou možná muset propouštět. Nižší rozpočty se také mohou projevit na rychlosti či kvalitě údržby. Novinářům to v pátek po jednání Sdružení organizací správy a údržby silnic ČR řekl ředitel pardubických silničářů Miroslav Němec.

Výpadky peněz mohou být v různých krajích různé. Šéf silničářů v Jihomoravském kraji Jan Zouhar prozatím odhaduje propad zhruba o 15 procent. Letos kraj vydává na silnice 700 milionů korun, příští rok by mohl být rozpočet o 100 milionů korun nižší.

"V současné době se ta krize promítá dost drasticky, musí se celá řada akcí odsouvat, to se promítá do povrchu vozovek. Bezpečnost to neohrožuje, ale snižuje to komfort. Řidiči nechtějí jezdit po hrbolatých silnicích," řekl Zouhar.

Za špatné silnice odpovídá kraj

Pokud bude navíc tuhá zima a silničáři budou muset komunikace vydatně uklízet, zbude na jarní opravy a údržbu ještě méně prostředků. Na zničené silnice 2. a 3. třídy navíc vedle řidičů může doplatit i kraj jako jejich vlastník.

Ústavní soud letos v srpnu vynesl průlomový rozsudek, podle něhož kraje nesou odpovědnost za špatné silnice. Tedy i za škody na vozidlech, které při projíždění na nich vzniknou. Soudci tak rozhodli v případě řidiče, kterému musí Pardubický kraj uhradit necelých sedm tisíc korun jako škodu za poškozenou pneumatiku.

Peníze na hlavní tahy nejsou ohroženy

Podle Němce budou muset cestáři výrazně snižovat veškeré náklady. Lze proto očekávat snižování počtu zaměstnanců. "V současné době jde o přirozený úbytek bez další přirozené náhrady, ale není vyloučeno, že v příštím roce, pokud by byl ekonomický zásah hlubší, že dojde k větší optimalizaci pracovníků," řekl.

Propouštění lidí, kteří se podílejí na údržbě silnic, už podle Petra Kašíka ze Svazu dopravy není možné. Už v minulosti se výrazně snižovaly stavy lidí a silničáři si řadu činností platí externě.

Jen na údržbu 6800 kilometrů silnic první třídy a 1000 kilometrů dálnic letos Ředitelství silnic a dálnic odhadovalo náklady zhruba 1,2 miliardy korun. Podle Němce se peníze na hlavní tahy nejspíš krátit nebudou. Ohroženy jsou peníze na silnice druhé a třetí třídy.