V první školní den to vypadalo jako malé fiasko. O bezplatnou dopravu studentů základních a středních škol po Středočeském kraji, jeden z předvolebních slibů hejtmana Davida Ratha, byl nevalný zájem.

Většina rodičů ale dodávala, že o nabídce neplatit za jízdenku buď nevědělo, nebo si nestihli vyřídit potřebné dokumenty a vyzvednout speciální průkazku. Po dvou týdnech školní výuky je vše jinak, zájem dětí a mládeže je větší, než s jakým kraj počítal.

O žákovské jízdné zdarma dosud požádalo 35 tisíc žáků a studentů. ČTK to sdělila mluvčí hejtmanství Berill Mascheková. Krajský náměstek pro dopravu Robin Povšík (ČSSD) přitom v minulosti uvedl, že kraj počítá s vydáním zhruba 30 tisíc průkazek opravňujících k využívání této služby.

Hejtmanství tak zřejmě za cesty školáků zaplatí více, než původně předpokládalo. "Je možné, že počet studentů, kteří žákovské jízdné zdarma využijí, ještě mírně poroste. Pro tento rok je vyčleněno 50 milionů korun a v současné chvíli předpokládáme, že tato částka bude dostačující. Konečné náklady ale budou záviset na skutečném počtu žáků a studentů, kteří tuto službu využijí," uvedla Mascheková.

Starostové měst "Rathovo jízdné" kritizují

Doprava do škol zdarma byla předvolebním slibem ČSSD. Týká se žáků a studentů od šesti do 19 let, kteří mají trvalé bydliště a školu ve středních Čechách. Platí pouze na dojíždění do školy mimo bydliště, nevztahuje se například na cestování MHD. Rozhodnutí kraje dotovat školní autobus jen vybrané skupině studentů se nelíbí ani Rathovu spolustraníkovi, příbramskému starostovi Josefu Řihákovi.

V Příbrami od září také jezdí školní autobus, zdarma však vozí ráno děti jen do základních škol. Jeho provoz ale hradí radnice, kraj na něj nepřispívá. A podle starosty je to nespravedlivé. "Máme společný postup proti Středočeskému kraji s některými starosty velkých měst. Protože i my jsme Středočeši a mě mrzí, že se nepodařilo prosadit to, že by přispíval Středočeský kraj i na dopravu uvnitř těchto velkých měst," řekl Řihák ČTK. Jako příbramský patriot prý proto bude určitě bojovat o to, aby kraj podmínky pro provoz školního autobusu změnil.

Žákovské jízdné je prý protiústavní

"Vždycky můžete řešit jen to, co máte v kompetenci a co objednáváte. A my objednáváme jen autobusy, které jezdí z venkova do měst, tudíž můžeme dotovat dopravu jen těmto dopravcům," oponuje Rath, který míní, že města se k tomuto opatření mohou přidat a hradit žákům a studentům dopravu na městských linkách.

To ale starostové odmítají. "Městskou dopravu dotujeme nějakými 50 miliony korun. Slev máme mnohem více než kraj a nevidíme důvod, proč by jedna část obyvatel měla jezdit zcela zdarma a ti ostatní by na to v podstatě dopláceli," namítl primátor Kladna Dan Jiránek (ODS).

Opoziční ODS Jiránkovými ústy dokonce žákovské jízdné označila za protiústavní, protože prý zavádí dvojí ceny a diskriminuje obyvatele velkých měst a okresů kolem Prahy. Nelze totiž zdarma cestovat přes hranice krajů, například do Prahy. Zároveň není možné ani jezdit zadarmo hromadnou dopravou v jednotlivých městech.

Zdarma jezdí i dětí bohatých odičů

Starosta Slaného Ivo Rubík (ODS) opatření vytýká, že je plošné a nerozlišuje podle potřebnosti. Zdarma tak jezdí i děti podnikatelů a dobře situovaných rodičů, kteří tuto podporu ve skutečnosti nepotřebují. "Je to vyhazování peněz, které v krajském rozpočtu budou chybět," míní Rubík.

Jiránek poukázal i na některé případy, kdy podle něj kvůli zavedení jízdného zdarma vzniká chaos. "Typický příklad je naše zastávka u obce Velké Přítočno, kdy katastrální hranice vede silnicí. Kdybychom to provedli ad absurdum, tak by obyvatelé Velkého Přítočna cestovali jedním směrem zdarma a druhým by v rámci městské hromadné dopravy platili plné jízdné," dodal primátor.

Rath k těmto výtkám poznamenal, že ODS by si nejdříve měla udělat pořádek ve vlastních řadách. Namítl, že primátor Raduan Nwelati (ODS) žákovské jízdné zdarma zavedl už dříve v Mladé Boleslavi a nikdo ho za to dosud nekritizoval.