Nákladný projekt

888 milionů korun
nateklo do projektu Opencard. Odhalil to audit, který sumu označil za nepřiměřeně vysokou.

240 milionů korun
z celkově vynaložené částky stály hlavní město Prahu konzultantské a marketingové služby. Nikdo je ale nedokáže konkretizovat.

418 milionů korun
šlo z projektu Opencard firmě Haguess, která zajišťovala jeho chod. Přestože to faktury hlavního města potvrzují, vedení firmy částku rozporuje. Dostalo prý 250 milionů.

60 milionů korun
použil podle auditorů Dopravní podnik mimo projekt Opencard, přestože do něj sumu započítal. Podnik nařčení odmítá, všechny peníze prý byly vyúčtovány v pořádku.

230 milionů korun

stály informační technologie, které dodávaly jiné firmy než Haguess. Auditoři nemohou říci, které to byly, stejně jako u marketingu a komunikace.

Zlatý důl pro vybrané, i tak by se dalo hovořit o projektu Opencard, který si objednalo hlavní město Praha. České televizi se podařilo získat celý, dosud nezveřejněný audit tohoto projektu. Podle reportáže ČT má zpráva auditorů 157 stran a přináší řadu překvapení.

Mimo jiné ukazuje přílišnou závislost projektu na společnosti Haguess. Na tu již koncem listopadu upozornili i Hospodářské noviny. Podle nich firma získala bezkonkurenčně největší část peněz, a sice 420 milionů z celkových 888 milionů, které projekt zatím spolknul.

"Podle auditorů byla ve smlouvě vybudována účelově. Pokud by si hlavní město Praha v budoucnu vybralo jiného, třeba levnějšího, dodavatele, mělo by problém se s firmou Haguess rozejít," uvedla čtvrteční reportáž ČT.

Mrhání městskými miliony

Audit rovněž konstatuje, že náklady na projekt Opencard byly často neefektivní. Promrhaly se desítky milionů korun. Třetina z 888 milionů, které se do projektu zatím nalily, se utratila za poradenství, služby právníků, marketingových expertů a ekonomů. Podle auditorů významná část takto vynaložených peněz nepřinesla žádný užitek. Zakázky navíc mnohdy nebyly vůbec soutěženy.

"Nároky na manažery projektu ve výši 25 milionů korun, na právní služby 10 milionů, popřípadě všechny ostatní marketingové služby, které byly prezentovány, tam si myslím, že ty částky tak úplně neodpovídají realitě," upozornil v ČT předseda magistrátního finančního výboru Petr Hulinský (ČSSD).

Karta měla už letos městu vydělávat a v peněžence ji mělo nosit přes 800 tisíc Pražanů. Opencard ale městu nepřinesla ani korunu a má ji 400 tisíc lidí. Klíčovým momentem se měl stát zájem obchodníků, kteří by kartu přijímali v obchodech a platili městu za přijímání karty. Opencard ale jako platební karta fungovat nedokáže.