Přenosné satelitní autonavigace se už staly běžnou součástí cestování. Zdálo by se, že klasickým automapám zvoní umíráček a budou brzy vhodné jen do sběru. Podle vydavatelů atlasů, dovozců navigací i odborníků oslovených ČTK se ale oba nástroje na vyhledávání trasy ke stanovenému cíli vhodně doplňují.

"Tištěné autoatlasy určitě nezahynou, protože autonavigace nikdy nedokážou přehledně zobrazit větší území. Navigace sice detailně ukáže, kudy jet na příští křižovatce, ale orientace v mapě na malém displeji je obtížná," domnívá se šéfredaktor odborného webu navigovat.cz Marek Lutonský.

Drtivá většina řidičů, kteří užívají navigaci, má podle Pavla Novotného z firmy Kartografie Praha v autě i mapu v papírové podobě. Autoatlasy nejsou závislé na signálu GPS či nabité baterii a jsou levnější, dodal.

Navigace poskytují další možnosti

Elektronická cestovní pomůcka má v porovnání s autoatlasy kromě snadnější orientace na cestě i další výhody. "Navigace nabízejí možnosti, které papírové mapy nikdy nabídnout nemohou," uvedl Robert Červenák ze společnosti TomTom.

Jsou jimi takzvané body zájmu, tedy informace o hotelech, restauracích a dalších užitečných místech na trase. Důležitá je i možnost získat aktuální přehled o dopravní situaci na silnicích. Řidiči se tak snadno vyhnou nehodám, uzavírkám, zácpám nebo policejním radarům.

Většina řidičů spoléhá na návrh trasy, který spočítá navigační přístroj. U delších tras je ale vhodné návrh vždy zkontrolovat a selským rozumem schválit. I když jsou navigace spolehlivé, jde o elektronický přístroj, který může z nějakého důvodu přestat fungovat.


Debata 

Psali jste nám vaše zkušenosti: Jaké jsou vaše zkušenosti? Používáte raději automapu, nebo satelitní navigaci? Dovedla vás GPS vždy do správného cíle, nebo se vám i s ní podařilo zabloudit?

KateMaty, Praha

Používáme automapu i navigaci, ale tu pouze orientačně. Již několikrát nás nahnala do míst, která jsme opravdu nečekali. Třeba nás hnala po nové silnici, která ovšem končila v poli. Nebo nás nahnala v noci na pěší most, kde jsme nakonec odřeli auto o betonové sloupky. Stejně tak jsme se jednou ocitli na dvoře velkého statku:)A cesta přes Korzické hory se nám protáhla o dalších 60 km poté, co jsme se museli vracet, když najednou asfaltka přešla do kamenité cesty. Cíl byl opravdu cca 2 km před námi, ale naše auto se na rychtu hodnou džípu necítilo:) 

Michael Dostalek, Liberec

Na pomezí ČR a Německa mě navigace zavedla na biatlonový okruh. Až když nám biatlonisté hrozili pěstmi, tak jsme se otočili a jeli zpět. Naviace TOMTOM. 


Jana

Pořídili jsme si navigaci, abychom v Česku nezabloudili, protože už dlouho žijeme ve Francii. Jednou večer skoro už za tmy jsme mířili po moravských okreskách do městečka, kde jsme byli ubytovaní. Skončili jsme v poli vedle prasečáku, uprostřed bahna, přičemž ten ženský hlas neúnavně a optimisticky opakoval: turn to left. Kbybychom ji poslechli, tak skončíme spát s prasátky. 


X, Praha

GPS používám už 10 let, a nikdy mě nezavedla jinam než jsem chtěl, ale používám ji v režimu ve kterém ji běžní uživatele nejsou ani schopni použít, přirovnal bych to k počítači bez myši. Řekl bych že o každném dnešním elektronickém systému platí že, když chcete jenom kliknout nestarat se a jet (tak jak to bývá v reklamě) a NECHCETE se zajímat o to jak a proč to funguje, tak nikdy nedokážete předem odhadnout, kde může nastat chyba a nedokážete této chybě předcházet. K čemu je vám pak dělo když neumíte nabíjet? Mimochodem, při mém způsobu navigace nepotřebuji žádné mapy ani v přístroji, jen si musím před cestou doma, na mapách na internetu připravit přehled případných mimoúrovňových křižovatek a překážek. Zkuste odhalit jak se za pomocí GPS naviguji ;-)


Vama, Vodňany

Pane X Praha, je sice pěkné, když si připravíte rozpis cesty jako na rallye, ale jakmile narazíte na nečekaně uzavřenou silnici (nehoda, apod), tak jste v ... Navigace je Vám v normálním režimu schopná najít náhradní trasu. 


Tomáš, Praha

Navigace je jen hloupý stroj, je vždy třeba používat rozum a něco o trase vědět. Pokud se člověk spolehne jen na navigaci, může občas najet více km. Stalo se mi jednou v Norsku po zadání cílové adresy hotelu, že mi libý hlásek uprostřed polí tvrdil, že jsem na místě. V Irsku jsem dle naprogramované nejrychlejší cesty sjel z dálnice a jel přes kopec po polní cestě, kdy jsem musel opakovaně vylézt z auta a odehnat stáda ovcí z cesty, abych se pak vrátil opět na tu dálnici. Rovněž aktualizace pokulhává. Ale pokud jedete např. v Paříži po složitých dálničních kříženích a nestačíte sledovat provoz a ukazatele, nemá chybu. Pokud slepě neposloucháte pokyny a uvažujete o nich, je to dobrý pomocník.


Pepa z Depa, Kotehulky

Nejvetsi chybou vetsiny dnesnich navigaci je, ze jejich vyrobce neposkytuje updaty map. A kdyz, tak jenom treba dvakrat, takze navigace je za tri roky stara a zacina byt nepouzitelna.

I updaty za rozumnou cenu, ale garantovane treba po dobu deseti let, by byly prijatelnejsi nez dva updaty zadarmo.

Snad tohle pomuzou vyresit navigace, ktere si berou mapy online z webu. Jiste se stanou klasickym navigacim tvrdou konkurenci hned jak bude dostupnejsi kvalitni mobilni internetove pripojeni za nizkou cenu.

Petr, Praha

Ideální je samozřejmě kombinace GPS s automapou - v neznámém terénu je dobré mít povědomí o tom, kudy a kam nás GPS vede. Ve Washingtonu DC mě GPS zavedla místo k pětihvězdičkovému hotelu do černošského ghetta na opačné ose města.

To je ale výjimka, na rodinné poznávací dovolené GPS úspěšně eliminuje konflikty s nepozornou navigátorkou :-)

I v Praze, kde to dobře znám, GPS občas používám k vyhledávání dosud neznámých zkratek. Je to docela zábavné.

Jirka - Harrachov

Moje (AMIGO Go) miluje okresky a polní cesty. Když jedete kousek po hlavní, začne být aktivní. Již jsem se dostal ve svém okolí do míst,kudy bych nejel ani na kole. Něco jako slavná věta -"je to dál, ale za to horší cesta"
Prostě je to pomůcka, nikoliv spása.