"Tištěné autoatlasy určitě nezahynou, protože autonavigace nikdy nedokážou přehledně zobrazit větší území. Navigace sice detailně ukáže, kudy jet na příští křižovatce, ale orientace v mapě na malém displeji je obtížná," domnívá se šéfredaktor odborného webu navigovat.cz Marek Lutonský.
Drtivá většina řidičů, kteří užívají navigaci, má podle Pavla Novotného z firmy Kartografie Praha v autě i mapu v papírové podobě. Autoatlasy nejsou závislé na signálu GPS či nabité baterii a jsou levnější, dodal.
Navigace poskytují další možnosti
Elektronická cestovní pomůcka má v porovnání s autoatlasy kromě snadnější orientace na cestě i další výhody. "Navigace nabízejí možnosti, které papírové mapy nikdy nabídnout nemohou," uvedl Robert Červenák ze společnosti TomTom.
Jsou jimi takzvané body zájmu, tedy informace o hotelech, restauracích a dalších užitečných místech na trase. Důležitá je i možnost získat aktuální přehled o dopravní situaci na silnicích. Řidiči se tak snadno vyhnou nehodám, uzavírkám, zácpám nebo policejním radarům.
Většina řidičů spoléhá na návrh trasy, který spočítá navigační přístroj. U delších tras je ale vhodné návrh vždy zkontrolovat a selským rozumem schválit. I když jsou navigace spolehlivé, jde o elektronický přístroj, který může z nějakého důvodu přestat fungovat.
Debata
Psali jste nám vaše zkušenosti: Jaké jsou vaše zkušenosti? Používáte raději automapu, nebo satelitní navigaci? Dovedla vás GPS vždy do správného cíle, nebo se vám i s ní podařilo zabloudit?
KateMaty, PrahaPoužíváme automapu i navigaci, ale tu pouze orientačně. Již několikrát nás nahnala do míst, která jsme opravdu nečekali. Třeba nás hnala po nové silnici, která ovšem končila v poli. Nebo nás nahnala v noci na pěší most, kde jsme nakonec odřeli auto o betonové sloupky. Stejně tak jsme se jednou ocitli na dvoře velkého statku:)A cesta přes Korzické hory se nám protáhla o dalších 60 km poté, co jsme se museli vracet, když najednou asfaltka přešla do kamenité cesty. Cíl byl opravdu cca 2 km před námi, ale naše auto se na rychtu hodnou džípu necítilo:)
Michael Dostalek, Liberec
Na pomezí ČR a Německa mě navigace zavedla na biatlonový okruh. Až když nám biatlonisté hrozili pěstmi, tak jsme se otočili a jeli zpět. Naviace TOMTOM.
Jana
Pořídili jsme si navigaci, abychom v Česku nezabloudili, protože už dlouho žijeme ve Francii. Jednou večer skoro už za tmy jsme mířili po moravských okreskách do městečka, kde jsme byli ubytovaní. Skončili jsme v poli vedle prasečáku, uprostřed bahna, přičemž ten ženský hlas neúnavně a optimisticky opakoval: turn to left. Kbybychom ji poslechli, tak skončíme spát s prasátky.
X, Praha
GPS používám už 10 let, a nikdy mě nezavedla jinam než jsem chtěl, ale používám ji v režimu ve kterém ji běžní uživatele nejsou ani schopni použít, přirovnal bych to k počítači bez myši. Řekl bych že o každném dnešním elektronickém systému platí že, když chcete jenom kliknout nestarat se a jet (tak jak to bývá v reklamě) a NECHCETE se zajímat o to jak a proč to funguje, tak nikdy nedokážete předem odhadnout, kde může nastat chyba a nedokážete této chybě předcházet. K čemu je vám pak dělo když neumíte nabíjet? Mimochodem, při mém způsobu navigace nepotřebuji žádné mapy ani v přístroji, jen si musím před cestou doma, na mapách na internetu připravit přehled případných mimoúrovňových křižovatek a překážek. Zkuste odhalit jak se za pomocí GPS naviguji ;-)
Vama, Vodňany
Pane X Praha, je sice pěkné, když si připravíte rozpis cesty jako na rallye, ale jakmile narazíte na nečekaně uzavřenou silnici (nehoda, apod), tak jste v ... Navigace je Vám v normálním režimu schopná najít náhradní trasu.
Tomáš, Praha
Navigace je jen hloupý stroj, je vždy třeba používat rozum a něco o trase vědět. Pokud se člověk spolehne jen na navigaci, může občas najet více km. Stalo se mi jednou v Norsku po zadání cílové adresy hotelu, že mi libý hlásek uprostřed polí tvrdil, že jsem na místě. V Irsku jsem dle naprogramované nejrychlejší cesty sjel z dálnice a jel přes kopec po polní cestě, kdy jsem musel opakovaně vylézt z auta a odehnat stáda ovcí z cesty, abych se pak vrátil opět na tu dálnici. Rovněž aktualizace pokulhává. Ale pokud jedete např. v Paříži po složitých dálničních kříženích a nestačíte sledovat provoz a ukazatele, nemá chybu. Pokud slepě neposloucháte pokyny a uvažujete o nich, je to dobrý pomocník.
Pepa z Depa, Kotehulky
Nejvetsi chybou vetsiny dnesnich navigaci je, ze jejich vyrobce neposkytuje updaty map. A kdyz, tak jenom treba dvakrat, takze navigace je za tri roky stara a zacina byt nepouzitelna.
I updaty za rozumnou cenu, ale garantovane treba po dobu deseti let, by byly prijatelnejsi nez dva updaty zadarmo.
Snad tohle pomuzou vyresit navigace, ktere si berou mapy online z webu. Jiste se stanou klasickym navigacim tvrdou konkurenci hned jak bude dostupnejsi kvalitni mobilni internetove pripojeni za nizkou cenu.
Petr, Praha
Ideální je samozřejmě kombinace GPS s automapou - v neznámém terénu je dobré mít povědomí o tom, kudy a kam nás GPS vede. Ve Washingtonu DC mě GPS zavedla místo k pětihvězdičkovému hotelu do černošského ghetta na opačné ose města.
To je ale výjimka, na rodinné poznávací dovolené GPS úspěšně eliminuje konflikty s nepozornou navigátorkou :-)
I v Praze, kde to dobře znám, GPS občas používám k vyhledávání dosud neznámých zkratek. Je to docela zábavné.
Jirka - Harrachov
Moje (AMIGO Go) miluje okresky a polní cesty. Když jedete kousek po hlavní, začne být aktivní. Již jsem se dostal ve svém okolí do míst,kudy bych nejel ani na kole. Něco jako slavná věta -"je to dál, ale za to horší cesta"
Prostě je to pomůcka, nikoliv spása.