Dva švédští policisté, kteří v noci na neděli zasahovali na příliš hlasitém večírku v Trelleborgu na jihu země, utrpěli zranění očí po útoku laserovým ukazovátkem. Zatím není jasné, zda budou mít zrak poškozený trvale, uvedl švédský list The Local.

"Dva policisty odvezla do nemocnice sanitka. Po ošetření byli propuštěni domů. Vyžádá si to nějaký čas, než budeme vědět, zda mají zrak poškozený trvale," řekl policejní mluvčí Lennart Honemark. Útočníci zeleným laserem zasáhli také další skupinu policistů ve voze, ale nikdo nebyl zraněn.

Podle listu Svenska Dagbladet zaznamenala švédská policie za poslední rok více než 80 laserových útoků na své příslušníky. Řada z nich utrpěla zranění, nikdo však s trvalými následky.

Od února je proto ve Švédsku pro použití laserového ukazovátka s výkonem silnějším než pět miliwattů na veřejnosti nutný souhlas úřadu pro radiační ochranu. Výkonná zařízení dokážou na vzdálenost až několika desítek metrů snadno propálit plast nebo nafukovací balónek.

S problémem zneužívání laserových ukazovátek se setkávají i v dalších zemích. Letošní Vánoce stráví ve vězení Brit Liam Coe, který zeleným světlem oslnil policisty v helikoptéře a přinutil je tak k nouzovému manévru. Soud ho poslal do vězení na čtyři měsíce.

 

Lasery jsou také účinnou zbraní při různých protestech, které hrozí přerůst do střetů s policií. Vybavila se jimi například mládež, která začátkem prosince vyšla do ulic Atén a Soluně, aby uctila památku patnáctiletého mladíka, kterého v řecké metropoli před rokem zastřelila policie.

Kvůli možnému zneužití laserů jsou aktuálním tématem úvahy o regulaci jejich užívání. Například vláda australského státu Nový Jižní Wales se rozhodla v dubnu 2008 laserová ukazovátka téměř úplně zakázat. Za jejich držení bez příslušného povolení navíc zavedla přísné tresty - dva až čtrnáct let vězení.



Důvodem australského zákazu byly opakované "útoky" na letadla - hned několik pilotů totiž uvedlo, že jim někdo úmyslně svítí laserem do kokpitu během vzlétávání a přistávání.

"Nemůžu podceňovat potenciál a katastrofické následky toho, kdyby jeden z těch bláznů a idiotů způsobil pád letadla," vysvětlil zákaz premiér Nového Jižního Walesu Morris Iemma.