Ještě než se oficiálně stanou školáky, ovládají abecedu a čísla, listují si v encyklopediích, dumají nad technickými záhadami. S vrstevníky ve školce si obvykle moc nerozumí. A když se pak, v šesti nebo sedmi letech, konečně dočkají nástupu na základní školu, první třídu prozívají nudou.

Mimořádně nadaných dětí jsou v populaci tři až čtyři procenta. Ačkoliv se v poslední době v této oblasti mnoho změnilo, české školství stále neumí o malé talenty dostatečně pečovat. Podle loňské zprávy České školní inspekce dokáže mimořádný talent u dětí rozpoznat a rozvíjet jen 43 procent škol.

„Záleží na škole a učitelích, jaké podmínky pro mimořádně nadané děti vytvoří. Stává se však, že kantoři talent u dítěte nerozpoznají a jeho odlišnost chybně diagnostikují třeba jako poruchu učení. Pak se třeba až na střední škole zjistí, že v tom dítěti bylo něco upozaděno,“ říká ředitelka Institutu pedagogicko-psychologických poraden Jana Zapletalová.

Od příštího školního roku to však nadané děti budou mít zase o něco snazší. Bude totiž možné o rok uspíšit jejich nástup do školy. Místo současných šesti let tak talentované dítě může do lavice usednout už v pěti.

Novinka se bude týkat už nadcházejících zápisů, které základní školy pořádají v lednu a únoru.

ctete-v-pondeli-530.gif