Dopravní nehody si letos podle předběžných policejních statistik vyžádaly k 29. prosinci celkem 826 lidských životů, což je nejméně za posledních dvacet let. Počet obětí kolizí v minulosti neklesl vyjma roků 2008 a 2006 pod 1000.

Loni zahynulo na silnicích 992 lidí a v roce 2006 jich zemřelo při nehodách 956. Nejvíce mrtvých policie eviduje v roce 1994, a to 1473. Nejhorším měsícem letošního roku byl říjen. Na silnicích vyhaslo 98 lidských životů. Naopak nejméně obětí nehod bylo v březnu, a to 46.

"Jestli se nám tento klesající trend podaří udržet, nevíme. V každém případě bychom chtěli, aby pokračoval," řekl dnes ČTK šéf dopravních policistů Leoš Tržil. Uvedl, že letošní předběžný počet mrtvých je sice nízký, ale ve srovnání s jinými zeměmi EU stále vysoký.

Podle Tržila za letošním nízkým počtem obětí dopravních nehod stojí pokles dopravy vinou ekonomické krize a také změna stylu práce dopravních policistů, kteří vyjíždějí jen k vážným dopravním nehodám.

Kontroly na Nový rok

Stále vysoké počty mrtvých na silnicích chtějí policisté snížit i častějšími kontrolami řidičů, policejní kontroly proto nebudou na silnicích chybět ani na Nový rok. Zaměří se i na technický stav vozidel, zda mají správné pneumatiky a kvalitní osvětlení. U řidičů hlavně kontrolují, zda nepili či nepožili návykové látky před jízdou či při ní.

Vysoké počty mrtvých chce také snížit ministerstvo dopravy pomocí kampaně Nemyslíš - zaplatíš, kterou nedávno spustilo i na sociální síti Facebook. "Ta čísla jsou samozřejmě relativně velmi potěšující. Meziročně ušetřených 160 lidských životů, to je slušná cifra. Máme však před sebou pro příští rok nesnadný úkol - tento stav přinejmenším udržet a ještě lépe dále snižovat," řekl ČTK mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

Představou ministerstva dopravy je, že od příštího roku by počet obětí neměl přesáhnout 650 lidí ročně. Kampaň spustilo ministerstvo loni na podzim, především na televizních obrazovkách. Akce za 150 milionů korun potrvá do konce roku 2010.

"Pro příští rok vidím jako dva největší problémy alkohol za volantem a chodce," doplnil mluvčí ministerstva s tím, že roste počet nehod a usmrcených pod vlivem alkoholu. "Ve srovnání s vyspělejšími evropskými zeměmi máme zbytečně mnoho usmrcených chodců. Příčiny jsou na obou stranách - u řidičů i u chodců," dodal Hanzelka. Čeští řidiči se podle něj stále nenaučili respektovat zákon a nedávají v předepsaných případech chodcům přednost. Na druhou stranu chodci si nedávají pozor, nedbají na to, aby byli včas vidět, vstupují náhle do vozovky. "Paradoxně máme v poslední době problémy také s opilými chodci, kteří jsou často viníky nehod," řekl mluvčí.