České dálnice 2009

26 lidí zemřelo loni na českých dálnicích při 2216 dopravních nehodách.

3,8 miliardy korun činila způsobená škoda na havarovaných vozech.

Tři totální kolapsy brněnské dálnice z dubna, června a října mají jedno společné. Staly se na nejkritičtějším úseku ze všech českých dálnic - mezi nultým a čtyřicátým čtvrtým kilometrem D1. Jak vyplývá z čerstvých statistik Ředitelství silnic, na žádném jiném úseku českých dálnic se vloni nezabilo více lidí a nikde jinde nenapočítali policisté větší škody.

Jen na prvním úseku D1 přišlo vloni o život 5 lidí a škoda z více než šesti set nehod se vyšplhala přes sedm set milionů korun.

V kontrastu je pak situace na dálnici D2 ve směru od Brna na Vídeň. Je o 20 kilometrů delší než první úsek D1 a vloni tam nezemřel nikdo.

Auta jako sardinky

"Začátek D1 u Prahy je nejvíce zrádný proto, že jde o nejvytíženější úsek ze všech dálnic. Jezdí tam 40 a ve špičkách i 60 tisíc aut denně. Když se tam stane byť jen drobná nehoda, má rozsáhlé následky," zdůvodnil děkan Dopravní fakulty ČVUT Petr Moos.

Brněnská D1 byla vloni, stejně jako v předchozích letech, nejvíce nebezpečnou dálnicí. Zemřelo tam 16 lidí, v roce 2008 to bylo dokonce 22 lidí. Účet za škody přesáhl dvě miliardy korun. "Dálnice je ve velmi špatném stavu, potřebuje nutně opravit," soudí Petr Moos.

Jeho domněnky potvrzují i silničáři. Nejhorší úseky u Větrného Jeníkova a Velkého Meziříčí hodnotí ve svých tabulkách mezi čtyřkou a pětkou, přičemž čísla 6 a 7 už znamenají nutnost uzavření silnice.

Opravy za 18 miliard

A opravy už chystají. "Na konci února proběhne schůzka, kde chceme vyjasnit plán na generální opravu dálnice. Mělo by to být formou spolupráce státu a soukromého sektoru," řekl mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka. Jak již dříve řekl ministr dopravy Gustáv Slamečka, opravy mají stát 18 miliard korun a trvat deset let. Začnou zřejmě letos, ale nejvytíženější úsek u Mirošovic přijde na řadu až v roce 2014.

Kromě oprav má Ředitelství silnic s dálnicí D1 ještě smělejší plány. V budoucnu se má rozšířit na šest pruhů. Ani to ale nemusí znamenat větší bezpečnost.

Když silničáři vloni na podzim jeden z úseků dálnice zkusmo na šest pruhů rozdělili, z následného hodnocení vyšlo najevo, že řidiči jezdí ještě nebezpečněji než ve čtyřech pruzích. Dálnice tak zřejmě dlouho nezmizí z mapy nejnebezpečnějších silnic Česka.

Společně s jihomoravskou D2 je na opačném konci statistik Královehradecká D11. Vloni tam zemřel jeden člověk a škoda z 250 bouraček přesahovala 400 milionů korun. Celkem na dálnicích zemřelo vloni šestadvacet lidí a třiasedmdesát se těžce zranilo. Hodnota rozbitých aut dosáhla tří a půl miliardy korun. V roce 2008 přesáhla dokonce šest miliard a počet úmrtí číslo třicet dva.

(Pro zvětšení klikněte na obrázek.)