Ministři za zelené ve vládě zůstávají, ačkoli jejich výhrady k některým z 38 krátkodobých opatření proti krizi trvají. Předseda zelených Ondřej Liška to řekl novinářům po středeční schůzce s premiérem Janem Fischerem.

Ministerský předseda šéfa zelených ujistil, že projekty rozšíření Temelína i modernizace elektrárny Prunéřov II projdou standardním posuzováním vlivů na životní prostředí. Ministr životního prostředí Jan Dusík v tom bude mít slovo.

Podle Lišky výhrady zelených trvají, neznamená to ale, že by Dusík a ministr pro lidská práva Michael Kocáb z úřednického kabinetu odcházeli. Potvrdil tak svá úterní slova, že k rezignaci by oba ministři sáhli až v nejzazším případě.

SZ: Vrátil se duch 80. let 

Zelení kritizují především návrhy na stavbu jezů na Labi, dokončení jaderné elektrárny Temelín nebo rekonstrukci uhelné elektrárny Prunéřov. Straně vadí i zákaz ministru životního prostředí předkládat zákon o ochraně ovzduší.

Šéf resortu životního prostředí bude pokračovat v přípravě zákona. "Bude na vládě, jestli se s ním ztotožní nebo ne," vysvětlil ministr Dusík. Předseda SZ dodal, že případný spor, zda je zákon v rozporu s pondělním postupem vlády, se přesouvá až na chvíli, kdy bude mít vláda normu na stole.

Dusík už v pondělí řekl, že nebude na usnesení vlády při svém rozhodování dbát. Fischer ve středu požádal, aby Liška i Dusík skončili s prohlášeními, podle nichž ministři nebudou plnit zadané úkoly. "Není skutečně možné, aby postoj vlády pro některé ministry platil, a pro některé nikoliv," zdůraznil premiér. Dodal, že všichni členové vlády budou vždy postupovat v rámci svých kompetencí plynoucích ze zákonů.

Podle SZ návrhy, které dosahují desítek miliard korun, nepřinesou to, co vláda ve svém materiálu tvrdí, tedy východisko z hospodářské krize. Vláda podle Lišky podlehla průmyslové lobby, s materiálem se vrátil duch 80. let minulého století.

Jinak věc vidí zaměstnavatelé a zaměstnanci. Stanovisko zelených označil v úterý za nestoudné a asociální předseda Sekce vodní dopravy při Svazu dopravy Jiří Aster. Splavnění Labe podle něj přinese nová pracovní místa. Podobně argumentují i šéfové dalších svazů.

Označovat tripartitní návrhy a opatření proti krizi za "dílo šejdířů" považuje za skandální Českomoravská konfederace odborových svazů. "Doufáme, že vláda nepodlehne vydírání Strany zelených a nadále bude respektovat dohodu sociálních partnerů ze dne 2. února 2010," uvedl předseda konfederace Jaroslav Zavadil.

Podle předsedy Odborového svazu ECHO Zdeňka Černého jde v případě Temelína a Prunéřova o investiční záměry, které přinesou do české ekonomiky desítky miliard korun a zaměstnanost.

Strana zelených v příštích dnech představí svou alternativní vizi protikrizových opatření, která nezahrnuje investice do projektů a jejímž jádrem je rozvoj šetrných technologií, podpora inovací, vědy a znalostní ekonomiky, uvedla strana v prohlášení. 


Východiska z krize - 38 společných opatření vlády, odborů a zaměstnavatelů

Návrhy opatření

1. Ke zlepšení rovnosti podnikatelského prostředí vytvořit systém „integrované kontroly" (dokončení prací na nové legislativní úpravě - např. zákona o kontrole v gesci MV ČR).

Návrh opatření: Prohlubovat součinnost příslušných kontrolních orgánů (finančních úřadů, živnostenských úřadů, České správy sociálního zabezpečení, České obchodní inspekce, České inspekce životního prostředí, Státního úřadu inspekce práce, Státní zemědělské a potravinářské inspekce, krajských hygienických stanic, zdravotních pojišťoven, úřadů práce, příp. dalších subjektů) včetně přípravy integrace/propojení příslušných informačních systémů a databází v souladu s platnými právními předpisy.

Termín plnění: průběžně 2010

2. Řešit problém zneužívání podpor v nezaměstnanosti v kombinaci s institutem dohod o provedení práce - rozsáhlé daňové úniky a nadbytečné výdaje státu (příjmy z dohod o provedení práce nepodléhají odvodům na zdravotní pojištění a sociální zabezpečení).

Návrhy opatření:

1) Zavedení kontrolních mechanismů v rámci platných právních předpisů;

2) Analýza platných právních předpisů s cílem prověření vyváženosti, pružnosti a jistoty v pracovněprávních vztazích

Termín plnění: průběžně 2010

3. Příprava vybudování systému „Daňové statistiky" postavené na zpracování a agregaci daňových přiznání a hlášení o výši zaplaceného pojistného.

Termín plnění: červen 2010

4. Řešit problém zneužívání vnitro-koncernových (transferových) cen a poskytování služeb uvnitř skupiny za účelem daňové optimalizace.

Návrh opatření: Zavedení kontrolních mechanismů v rámci platných právních předpisů (návaznost na výše uvedený bod č. 1)

Termín plnění: průběžně 2010

5. Řešit problém chování se dle zákona o významné tržní síle při prodeji zemědělských a potravinářských produktů a jejím zneužití (zákon č. 395/2009 Sb. v platném znění, účinnost zákona od 1. 2. 2010)

Termín plnění: účinností zákona č. 395/2009 Sb.

6. Analyzovat a připravit východiska pro postupné snižování rozdílu ve zdanění mezi OSVČ a zaměstnanci (MF ČR připravuje podkladový materiál pro jednání vlády „Harmonizace základu daně a pojistného").

Termín plnění: průběžně 2010

7. Posouzení efektivity a účelnosti výdajových programů státního rozpočtu, provést audit hospodaření s prostředky státního rozpočtu (viz rovněž usnesení vlády ČR ze dne 12. 3. 2003 č. 241 - O obsahu a implementacích auditů výdajových programů státního rozpočtu a ze dne 30. 7. 2003 č. 768 - ke Zprávě o výsledcích oponentního projednání zpráv o auditu výdajů rozpočtových kapitol státního rozpočtu ČR).

Termín plnění: průběžně 2010

8. Vyvíjení úsilí ministra financí k soukromému bankovnímu sektoru, působícímu v České republice, s cílem posílení jeho důvěry směrem ke zlepšení dostupnosti a poskytování komerčních (eventuelně spotřebitelských) úvěrů.

Termín plnění: průběžně 2010

9. Předložení tezí „Proexportní strategie na léta 2010/2011 - 2016".

Termín plnění: březen 2010

10. Navýšení pojistných fondů/základního kapitálu EGAP, a.s. o 1 mld. Kč

Termín plnění: březen 2010

11. Navýšení základního kapitálu ČEB, a.s. o 919 mil. Kč + 100 mil. Kč na úrokové rozdíly u vývozních úvěrů

Termín plnění: březen 2010

12. Upravit podmínky pro čerpání investičních pobídek s ohledem na zásadně změněnou hospodářskou situaci - probíhající hospodářskou krizi. Lze řešit legislativní úpravou zákona č. 72/2000 Sb. o investičních pobídkách + změnou vyhlášky MPO ČR č. 250/2004 Sb. kterou se stanoví sektory, v nichž nemohou být uděleny investiční pobídky

Termín plnění: průběžně 2010

13. Na základě analýzy potřebnosti výstavby nájemních bytů připravit reálnou strategii výstavby nájemních bytů, rekonstrukcí a modernizací bytů pro seniory a nízko příjmové skupiny obyvatel (sociální byty) s podporou ze strany státu.

Termín plnění: průběžně 2010

14. Vláda bude podporovat dostavbu III. a IV. bloku Jaderné elektrárny Temelín a komplexní obnovu elektrárny Prunéřov II (3x250MW).

Termín plnění: průběžně 2010

15. Vytvořit podmínky pro přijetí konečného rozhodnutí ve věci zlepšení plavebních podmínek na Labi prostřednictvím výstavby plavebního stupně Přelouč a Děčín - výstavba jezů na Labi (viz rovněž usnesení vlády ze dne 23. 3. 2005 č. 337).

Termín plnění: průběžně 2010

16. Snížení podpory fotovoltaických elektráren (novela zákona č. 180/2005 Sb. o podpoře výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů energie a o změně některých zákonů - zákon o podpoře využívání obnovitelných zdrojů - v legislativním procesu).

Termín plnění: 1. pololetí 2010

17. Zrychlení a zjednodušení čerpání prostředků ze Strukturálních fondů, zkrácení administrace, zabezpečení kofinancování a směřování čerpání (viz realizace opatření podle materiálu MMR ČR: „Analýza využití strukturálních fondů pro řešení důsledků ekonomické krize").

Termín plnění: 1. pololetí 2010

18. Zpracovat analýzu tzv. „kurzarbeitu".

Termín plnění: 1. pololetí 2010

19. Pokračovat v programech „Školení je šance" a „Vzdělávejte se" a zajistit na ně alokaci finančních zdrojů.

Termín plnění: 1. pololetí 2010

20. Boj proti korupci - důsledné uplatňování aktualizované Strategie vlády v boji proti korupci na období let 2006 - 2011 podle usnesení vlády ČR ze dne 23. 3. 2009 č. 329.

Termín plnění: průběžně 2010

21. Snižování administrativní a finanční zátěže podnikatelů Proces RIA - Odstranění administrativních překážek při užití metody pro hodnocení dopadu regulace (hodnocení dopadů nově předkládaných legislativních norem do legislativního procesu na podnikatelské prostředí - viz příloha k usnesení vlády ČR ze dne 13. srpna 2007 č. 877, resp. v usnesení vlády ČR ze dne 22. srpna 2007 č. 927).

Úkol: Pokračování procesu RIA

Termín plnění: průběžně 2010

22. Vyhodnocení vybraných problémových právních předpisů z oblasti životního prostředí ve vztahu k výrobní a podnikatelské sféře (EKOAUDIT) - identifikace problémových oblastí vybraných právních předpisů k ochraně životního prostředí - pokračování v procesu podle usnesení vlády ČR ze dne 2. 11. 2005 č. 1401.

Úkol: Nepředkládat návrhy zákonů nad rámec legislativy EU, které mohou významně ohrozit konkurenceschopnost českého hospodářství (např. tzv. geologický zákon, zákon o ovzduší aj.).

Termín plnění: duben 2010

23. Předložení návrhu zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti se snižováním administrativní zátěže (novela 8 zákonů, celkem 6 vyhlášek navrženo ke zrušení) - novela zákonů o ochraně spotřebitele, občanského zákoníku, o ČOI, o technických požadavcích na výrobky, o metrologii, živnostenského zákona, atd.

Termín plnění: 1. pololetí 2010

24. Změnou zákona o odpadech a novelou vyhlášky ČSÚ o Programu statistických zjišťování na rok 2011 odstranit duplicitní povinnost podnikatelských subjektů vykazovat data o odpadech.

Termín plnění: březen 2010

25. Důsledná kontrola poskytování spotřebitelských úvěrů prostřednictvím nebankovních subjektů (v legislativním procesu zákon o spotřebitelském úvěru, transpozice směrnice EU).

Termín plnění: 1. pololetí 2010

Boj proti lichvě

Termín plnění: 1. pololetí 2010

26. Využití prostředků Evropského fondu pro přizpůsobení se globalizaci (Evropského globalizačního fondu) pro boj s důsledky hospodářské krize.

Termín plnění: průběžně 2010, 2011

27. Doprava a dopravní infrastruktura - zpracovat koncepci zdrojového zajištění financování dopravy a dopravní infrastruktury od roku 2011 a další období. Aktualizovat harmonogram rozvoje dopravní infrastruktury v kontextu zdrojového zajištění s cílem řízení rozestavěnosti staveb. Předložit harmonogram realizace konkrétních PPP projektů dopravní infrastruktury. Realizovat prověření nákladů u nových projektů nad 300 mil Kč financovaných z prostředků SFDI.

Termín plnění: průběžně 2010

28. Předložit k projednání konsolidovaný plán podpory cestovního ruchu.

Termín plnění: 1. pololetí 2010

29. Zkrácení doby řízení o dávkách důchodového a nemocenského pojištění.

Termín plnění: 1. pololetí 2010

30. Pravidla pro odměňování a pravidla při výkonu vlastnických práv za stát (viz usnesení vlády ČR ze dne 7. 12. 2009 č. 1532 - zřízení meziresortní komise pro tvorbu obecného modelu odměňování managementu a členů orgánů obchodních společností s majetkovou účastí státu nad 33 %, včetně státních podniků).

Termín plnění: březen 2010

31. Předložení analýzy systému sociálních služeb, zejména jeho financování.

Termín plnění: 1. pololetí 2010

32. Zvýšení kapacity úřadů práce a projektů v souvislosti s rostoucí nezaměstnaností - organizační opatření.

Termín plnění: průběžně 2010

33. Zařazení otázky zemědělských dotací mezi priority evropské politiky - diplomatická ofenzíva.

Termín plnění: průběžně 2010

34. Využití a další rozvoj portálu „Farmář" pro jednodušší administraci zemědělských dotací na straně poskytovatele a žadatele - projektové řízení.

Termín plnění: průběžně 2010

35. Vytvoření podmínek pro zrychlené čerpání OP životního prostředí, zejména řešení problematiky čistíren odpadních vod velkých aglomerací.

Termín plnění: průběžně 2010

36. Urychlení čerpání prostředků programu „Zelená úsporám" - vyhodnocení a příp. úpravy dotačního programu.

Termín plnění: 1. pololetí 2010

37. Dbát na potřeby českého průmyslu při realizaci velkých investičních akcí.

Termín plnění: průběžně

38. Sociální partneři podporují návrh Aktualizace státní energetické koncepce zpracované MPO a doporučují vládě její přijetí.

Zdroj: www.vlada.cz