Část pražské magistrály v Legerově ulici zůstane i nadále uzavřená. Shodl se na tom na svém čtvrtečním jednání dopravní výbor pražského magistrátu. „Technická správa komunikací by měla vypracovat studii humanizace Legerovy třídy,“ dodal předseda dopravního výboru magistrátu a starosta Prahy 13 David Vodrážka.

Znamená to, že by pruh měl být uzavřen trvale a na jeho místě by se měla objevit zeleň či parkovací místa. Jeden ze čtyř pruhů Legerovy ulice uzavřel pražský magistrát loni v březnu. Vymohla si to vinohradská radnice, která argumentovala tím, že ulice dlouhodobě patří k územím s nejhorším životním prostředím v republice.

Omezení provozu mělo původně trvat půl roku, pak bylo prodlouženo o další půl rok. Magistrát si současně nechal udělat tři analýzy, co uzavření s dopravou a ovzduším v centru Prahy udělalo. A všechny tři dospěly víceméně ke shodnému konstatování: Zúžení magistrály se na její průjezdnosti viditelně neprojevilo.

Sice se lehce zhoršila doprava na dalších místech , ale současně nelze jednoznačně říct, zda to bylo způsobeno právě zúžením Legerovy třídy. „Zúžením na tři jízdní pruhy nedošlo k výraznému zhoršení dopravní situace, nedošlo ke kolapsu dopravy,“ shrnul závěry analýz Vodrážka. A to, zda zúžení Legerovy ulice mělo vliv na ovzduší, nebyl schopen říct ani Český hydrometeorologický ústav.

Pomohlo zúžení magistrály? Nikdo neví

To, zda onen krok pomohl, se přitom neshodnou ani zástupci dvou pražských částí, kterými hlavní část magistrály prochází. „Všechny tři studie říkají to samé: v jiných částech metropole se doprava zhoršila,“ říká místostarosta Prahy 4 Martin Hudec. A požaduje opětovné rozšíření.

Starostka Prahy 2 Jana Černochová je naopak přesvědčena, že zúžení magistrály v zhruba půlkilometrovém úseku žádný vliv na dopravu nemělo. „Neexistuje žádná příčinná souvislost se zavřením jednoho pruhu a zhoršení dopravy na jiných místech,“ uvedla. Pokud někde stoupla doprava, mohlo to být i zvýšením počtu aut v metropoli či několika uzavírkami.

To co vyvolává takové emoce, je přitom necelý půlkilometr v jednom směru magistrály, který hlavnímu tahu vlastně nikdy nesloužil. Před i za sporným úsekem má totiž magistrála tři pruhy – a onen čtvrtý pruh víceméně sloužil jen k odbočování a malému naředění aut v uvedeném úseku, na jehož konci se opět sjela do tří pruhů.