Letošní zima typická častými teplotními výkyvy působí na silnicích rekordní škody. Ministerstvo dopravy předběžně odhadlo náklady na potřebnou jarní a letní údržbu na čtyři miliardy korun. V diskusním pořadu televize Prima to řekl ministr dopravy Gustav Slamečka. Škody jsou zhruba o polovinu větší než před rokem.

Celá částka v rozpočtu resortu není. Podle Slamečky bude nutné peníze sehnat, v úvahu například připadá přesun z jiných kapitol rozpočtu fondu dopravy. Ministr však zároveň odmítl, že by se kvůli tomu zásadně zpomalila výstavba dálnic. Silnicím prý nejvíce škodí střídání mrazů a teplot nad nulou, což je nejčastější příčinou vzniku výtluků.

Silničáři se rovněž potýkají s akutním nedostatkem posypové soli, její zásoby vydrží zřejmě již jen několik dnů. "Děláme všechno možné, abychom nějakou sůl nakoupili v okolních zemích," uvedl ministr. Snaha se zatím nesetkala s úspěchem, neboť nedostatek soli je prý v celé Evropě. Pouze menší dodávku zajistilo ministerstvo z Ukrajiny.

Ministr odmítl, že by silničáři v přípravě na zimu něco zanedbali. "Množství sněhu je neuvěřitelné," uvedl Slamečka. MD proto zavedlo úsporná opatření, na dálnicích se například solí pouze pravý pruh.

Silničáři zatím spotřebovali na zimní údržbu dvakrát více peněz než loni. Ředitelství silnic a dálnic přitom na celou zimu připravilo 1,2 miliardy korun. S nedostatkem soli se potýkají i kraje, které se starají o silnice nižší třídy. Solí se proto jen hlavní tahy, ostatní komunikace se sypou drtí nebo pouze protahují.