Vedení pražského mezinárodní Letiště Praha představilo v úterý smělé plány. Za deset let by mělo branami na Ruzyni projít ročně přes 21 milionů pasažérů. Pomoci tomu má nová ranvej, s jejímž zprovozněním se počítá na rok 2014. Pokud dojde opravdu k její realizaci, tak se letiště "prohne",neboť cenu vyčíslilo na 9 miliard korun.

O konkrétní podobě nové ranveje pražského ruzyňského letiště měl rozhodnout investor, který by letiště získal v privatizaci. Prodej letiště se ale stále odkládá.  

"Nyní ministerstvo životního prostředí posuzuje přepracovat studii o vlivu ranveje na životní prostředí, rozhodnutí by mělo padnout v červenci či srpnu," popisuje ředitel provozu letiště Petr Hloušek. Pokud bude stanovisko ministerstva kladné, okamžitě chtějí vypsat tendr na stavební firmu a dráhu rychle zprovoznit. Své stanovisko k EIA vydá ministerstvo zřejmě v létě.

Průzkum podle letiště: Pro dráhu 48 %, proti 44 %

S novou dráhou se zároveň rozšíří oblast, kde mohou být překročeny venkovní hlukové limity 60 decibelů ve dne a 50 decibelů v noci. Současné hlukové pásmo je z roku 1996. Patří do něj devět obcí, například Horoměřice, Tuchoměřice, Kněževes, Dobrovíz nebo část Prahy 6. Nově by do něj mělo spadat 18 oblastí, třeba pražské části Suchdol a Lysolaje a dále Červený Újezd nebo Hostivice.

Zatímco některé obce budou do hlukového pásma zahrnuty automaticky, jiné si mohou vybrat. Patří k nim například Nebušice nebo Unhošť. Výhodou "členství" v pásmu je povinnost letiště zajistit protihluková opatření, například okna, která by snížila hlučnost uvnitř domů a bytů na 40 decibelů ve dne a 30 decibelů v noci. Letiště přispívá také na další projekty, jako jsou dětská hřiště nebo budování kanalizace. Jak uvedl Hloušek, po zprovoznění dráhy letiště utlumí noční provoz z dnešních 48 pohybů na 40 pohybů.

Letiště si k nové dráze nechalo zpracovat průzkum veřejného mínění od agentury Factum Invenio. Podle šetření v dotčené oblasti s dráhou rozhodně souhlasí 13 procent obyvatelstva, spíše souhlasí dalších 35 procent. Zásadně proti je 23 procent občanů, dalších 21 se vyjádřilo "spíše proti" dráze. Osm procent neví.

Podle odhadů letiště poptávka po letecké dopravě během sedmi let převýší kapacity stávajícího dráhového systému, který by bez zásadnějších úprav měl zvládnout 16,5 milionu cestujících ročně. Ruzyně, která v loňském roce odbavila 11,6 milionů cestujících, ale počítá s tím, že se provoz během deseti let téměř zdvojnásobí na více než dvacet milionu cestujících.

"Oblast střední Evropy je z hlediska letectví stále výrazně poddimenzována," řekl zástupce letiště Petr Hloušek. Podle něj tak počet pasažérů v Praze poroste rychleji než v západní Evropě, kde jsou lidé zvyklí využívat letadla častěji.

Spěchá s ranvejí i kvůli Vodochodům

Ruzyňskému letišti ale ve stejný čas jako se rozhoduje o nové ranveji roste konkurent ve Vodochodech severovýchodně od Prahy. Skupina Penta tam chce nákladem tří miliard korun vybudovat do roku 2013 letiště, tedy o rok dříve, než by měla stát nová ranvej na Ruzyni. Odbavovací halou letiště ve Vodochodech by mělo ročně projít až 3,5 milionu lidí a denně odstartovat nebo přistát 141 letadel.

"Naše plány neovlivňují, naše studie očekávají během deseti let 21 milionů cestujících a oni v optimistické variantě počítají s šestinou tohoto počtu," říká Hloušek.

I Vodochody nyní čekají na vyjádření ministerstva životního prostředí. A stejně jako Ruzyně čelí kritice některých obyvatel dotčených obcí, kteří se stavbami nesouhlasí. Těm kromě hluku vadí i to, že se kvůli letišti výrazně zvýší provoz na místních silnicích - až o šest tisíc aut denně. Rozšíření letiště nepočítá s přímým napojením na blízkou dálnici D8, a auta tak budou muset jezdit po úzkých okreskách.
Co by mělo rozšířit leteckou přepravu v Praze
 

Zatímco ruzyňské letiště již nyní představilo průzkum veřejného mínění, kterí je spíše nakloněn rozšíření letiště, vodochodské letiště takový průzkum teprve chystá.

Odhad budoucí kapacity je součástí dokumentace o vlivu nové ranveje na životní prostředí (EIA), kterou nyní posuzuje ministerstvo životního

Na pozemcích už vydělala Penta

Letiště Praha

Letiště Praha-Ruzyně loni přepravilo 12,6 milionu cestujících - dvakrát tolik než před šesti lety. Nová dráha má umožnit přepravu až 20 milionů cestujících.

Pozemky vyšly draho

Čtvrtinu pozemků na novou dráhu v roce 2005 skoupila investiční skupina Penta. Vydělala na tom takřka čtyři miliardy korun - zatímco pozemky skoupila po pěti stech korunách za metr, Letišti Praha je prodala za více než desetinásobek.

Stavbou nové ranveje letiště v pražské Ruzyni se bude zabývat i Ústavní soud. Prozkoumá část dokumentu nazvaného Politika územního rozvoje České republiky 2008, který včetně nové paralelní vzletové a přistávací dráhy loni schválila vláda. Podnět k Ústavnímu soudu podala Městská část Praha-Suchdol spolu s vlastníky nemovitostí v okolí letiště.

Nová dráha v Ruzyni je dlouhodobě terčem aktivistů. Protestují proti ní zejména lidé, kteří bydlí v okolí letiště. Podle vedení letiště je ale stavba nezbytná pro další rozvoj Ruzyně.