Účty za jízdu

28 korun za kilometr
to je taxa oficiálních taxikářů na Ruzyni, stanovená magistrátem

90 korun za kilometr
je částka, kterou si účtují někteří "černí" taxikáři

600 korun
Taková by měla být cena taxíkem z letiště do centra Prahy podle sazebníku, který stanovil magistrát

V půlce ledna Praha slíbila, že z ruzyňského letiště vyžene nepoctivé taxikáře. Zničit "devadesátikorunové" řidiče chtěli jak primátor Pavel Bém, tak jeho první náměstek Rudolf Blažek. Policisté i magistrát tehdy ujišťovali, že posílí kontroly taxikářů a že jen do konce března tu proběhne nejméně šest kontrolních akcí. Začátkem měsíce navíc přímo v prostorách letiště zřídili služebnu městských strážníků, aby na letištní taxikáře dohlédli.

Reportéři HN se proto na Ruzyň vydali, aby zjistili, jak vedení města své sliby plní. V sobotu dopoledne tu strávili asi tři hodiny, hlídku ale nepotkali ani jednu.

Po dlouhém klepání na dveře služebny jeden strážník vyšel a sdělil, že žádná hlídka teď v terénu není, a zabouchl.

Zato černé taxikáře tu člověk stále potká snadno. Turisty "loví" na směny zhruba dvacet aut, která nemají smlouvu s letištěm a za jízdu si účtují podle libosti, občas i třikrát tolik, než je oficiální sazba.

Strážníci přiznávají, že jsou bezmocní. "Jejich hlavní role spočívá v tom, že turistům rozdávají varovné letáčky a upozorňují lidi na to, že tu taková firma podniká. A kdyby došlo ke konfliktu, tak zakročí," říká náměstek Blažek.

Magistrát vyhlásil válku předraženým taxíkům na Ruzyni jen krátce poté, co ji s nimi skončil na Staroměstském náměstí.

Jakmile ale strážníci vyštvali obávané "devadesátikorunové" řidiče z pražského centra, přesunuli se na letiště a své několikanásobně předražené jízdy začali nabízet tady. Oficiálním letištním taxikářům se to ale nelíbí. Nepoctivci jim totiž berou zákazníky a kazí pověst. Už v lednu proto mezi oběma tábory vypukla válka. Před terminály došlo i k několika rvačkám.

Chtějí prý jen slušně žít

Magistrát upozorňuje, že od ledna na letišti provedl celkem 96 kontrol. Efekt to ale nemělo žádný. Bitky sice zmizely, "černí" taxikáři nikoliv. Naopak, zabydleli se tu.

V sobotu dopoledne v příletové hale Terminálu 2 odchytávají spěchající turisty čtyři mladíci. Mají na krku žluté cedulky s nápisem AAA Taxi, s. r. o.

V protějším rohu haly postává další muž v péřovce, na krku má téměř identickou cedulku, ovšem s písmeny AAA Radiotaxi. To je název taxislužby, která má s letištěm oficiální smlouvu, parkuje před hlavním vchodem a účtuje si podle sazebníku 28 korun za kilometr. Spolu s ní tu ještě povolení mají další dvě firmy: stříbrná Fix Cars, a minibusy CEDAZ.

"To víte, že mě štvou. A jak! Je jich tu hodně a berou nám lidi. Navíc letišti nic neplatí. To my musíme, a hodně. Ale co s nimi zmůžeme? Prostě jsme tu tak nějak všichni," krčí v letištní hale rameny "dohazovač" AAA Radiotaxi a bradou ukazuje na čtyři konkurenční naháněče konkurenčních "áček".

Svezení do centra za pět tisíc

Zatímco on jako zástupce oficiální taxislužby vodí turisty jen před východ, kde je parkoviště taxíků, dispečeři "černých" áček musí své zákazníky nejprve vyvézt výtahem o patro výš, na střechu terminálu. Zde je veřejné parkoviště. Turista tak nevědomky nasedá do auta, které s taxikem příliš společného nemá. Často vůbec nemá na střeše světelný panel TAXI nebo chybí taxametr či sazebník. Kontroloři zaznamenali i případy, kdy si řidič za svezení do centra řekl i o pět tisíc.

"Kolik si účtujeme? Pětačtyřicet korun za kilometr, v centru devadesát," říká samozřejmým tónem řidič. Jeho "naháněč" souhlasně pokyvuje hlavou.

"Vždyť bychom se jinak neuživili. Já nechci luxus, jen slušně žít," říká mladík, který "dohazuje" zákazníky asi dvacítce aut firmy AAA Taxi, s. r. o.

"Licenci máme, tak co. To je stejná logika, jako byste zavírali stánky s hamburgery," argumentuje dál mladík, ale své jméno prozradit nechce. "A policie? Vždyť nic neděláme. My si nevšímáme jich a oni zase nás," uzavírá dispečer a spěchá zase dolů k terminálu, pro dalšího turistu.

Strážníci na ozdobu

"Policii tu občas zahlédnu, nic víc. Prý po halách rozdávají nějaké letáky. Jsou trapní," vrací se suverénní "černý dispečer". A strážníci svou bezmocnost netají. "Pokud nepáchají žádný přestupek, nemůžeme je zadržet," říká mluvčí pražských strážníků Jana Přikrylová.

Odborník na cestovní ruch Tomio Okamura říká, že Ruzyně je na tom s taxíky nejhůře ze všech evropských letišť. "Když vystoupíte v Londýně nebo v Paříži, potkáte jen oficiální taxi a nejde si je splést. V Lisabonu kdysi měli podobné problémy jako my. Kvůli fotbalovému Euru ale velmi zpřísnili zákony," říká Okamura.

Jiná možnost než vzít si taxi ale na Ruzyni často není. Přímý autobus na dejvické metro jede naposledy o půlnoci. Pak už jezdí jen noční linka s půlhodinovými intervaly, ale jen na okraj Prahy do Divoké Šárky. Odtud zbývá jen cesta noční tramvají.

Magistrát plánoval na letiště zavést rychlodráhu nebo metro. Tyto projekty jsou ale nyní u ledu, chybí peníze.