Hledá se Mirek Topolánek, žertují mezi sebou ve sněmovně občanští demokraté. S hořkým úsměvem tím narážejí na to, že jejich předseda téměř nevystupuje v médiích a tiše objíždí regiony.

ODS skutečně není dva a půl měsíce před volbami vidět a na vedoucí sociální demokracii v průzkumech ztrácí už přes deset procent. Stále víc členů se tak bojí drtivé volební porážky.

„Zaregistrovala jsem připomínky od členů, že bychom měli být víc vidět. Já sama se zatím snažím nebýt nervózní,“ říká místopředsedkyně sněmovny Miroslava Němcová, která vede kandidátku ODS na Vysočině.

Členové se bojí prohry

Nervozitu mezi členy z toho, že straně klesají preference, připouští i první místopředseda strany a lídr pražské kandidátky David Vodrážka. "Určitě se o tom bavíme. Vysvětlujeme lidem, že v době krize je třeba jít příkladem, a když někteří lidé žijí z ruky do pusy, nemůže politická strana utrácet stovky milionů za billboardy,“ říká Vodrážka.

Obavy z volební porážky mají členové ODS ve většině regionů. Někteří vlivní zákulisní hráči z ODS už dokonce připouštějí, že jejich strana nemá ve volbách moc šancí.

„Že zaostáváme v průzkumech, se dalo čekat. Osobně si ale myslím, že se to do voleb už dramaticky nezmění,“ říká nejvlivnější člen tamní stranické buňky, podnikatel a místostarosta Hluboké nad Vltavou Pavel Dlouhý. Mimochodem jde o muže, který patří mezi takzvané kmotry – regionální bossy, kteří by se rádi zbavili Mirka Topolánka v čele ODS.

Kampaň ČSSD je podle něj téměř bez chyby. Dlouhý tím naráží na velký problém strany – část jejích členů si prohru ODS ve sněmovních volbách trochu přeje.

Třeba část pražské ODS by ráda využila porážky k tomu, aby se zbavila nenáviděného Topolánka, který hlavní město v době svého premiérování nepustil k vládnímu vlivu. Jejich vágní přístup k volbám i skandály okolo pražského magistrátu úspěch ODS ohrožují.

„Situace není dobrá. Na celkovém klimatu se podepisuje situace v Praze, to pro nás bude hodně citlivé místo,“ říká místopředseda strany a lídr ve středních Čechách Petr Bendl.

Času dost, vzkazuje vedení

Vedení strany a volební štáb jsou ale klidné. Start kampaně mají od začátku naplánovaný až na polovinu dubna a velkým ztrátám v průzkumech nevěří. „Není důležité, kdo je první na druhém kilometru. Důležité je, kdo vbíhá jako první do cíle. Sociální demokracie je zřejmě dramaticky bohatší, jede tříměsíční kampaň. My jsme to od začátku plánovali jinak. Ostatně i na podzim jsme zahajovali kampaň až dva měsíce po sociálních demokratech. Počítáme s kratší a intenzivnější kampaní,“ reaguje s klidem místopředseda Petr Nečas.

Výsledkem je, že některé regiony si ještě ani nevybraly agenturu, která jim zajistí předvolební kampaň. „Nemáme nasmlouváno v podstatě nic. Agenturu si vybereme do dvou týdnů. Něco máme ale připraveno už z podzimu,“ říká východočeský poslanec Zdeněk Lhota.

A podobně mluví Vodrážka. „Podklady z ústředí ještě všechny nemáme. Kampaň se ale rozjede až v polovině dubna, ještě je čas,“ uklidňuje lídr pražské kandidátky. ODS sází na to, že se veřejnost „přejí“ nekonečných tiskových zpráv ČSSD. Odborníci na marketing jsou k tomu ale skeptičtí.

„Obecně ten efekt samozřejmě hrozí, ale nezapomeňme na profil voliče ČSSD. U toho je naopak vysoká pravděpodobnost, že obsah současné kampaně je mu blízký a pak už zbývá jen „opakování matka moudrosti,“ říká Jan Vlček, autor úspěšné kampaně na fiktivní mléko Tučňák.

Kromě toho ODS sází na to, že vysoké preference ČSSD vyděsí pravicové voliče a dožene je to k volbám. A také na samotného šéfa ČSSD, který hlavně u mladých vyvolává silné antipatie. Vidět je to třeba na ostré nechuti k tomu, když si ČSSD začala na mítincích fotit své odpůrce.

A že není vidět v médiích předseda ODS Mirek Topolánek? „Před čtyřmi lety se také psalo, že je málo vidět,“ říká s klidem Nečas.