Kauzy, které působí před volbami potíže pražské ODS

Opencard

Projekt plastové multifunkční karty stál téměř 900 milionů a auditoři ho označili jako předražený. Musel kvůli němu odejít šéf magistrátního IT odboru, z politiků ale neodstoupil nikdo. Cenu karty se magistrátu podařilo snížit až úpravou smluv s hlavním dodavatelem, projekt díky nim zlevnil o zhruba 200 milionů korun.

Rychlost a hluk

Magistrát vyhlásil tažení proti hluku. Nechal si zpracovat protihlukovou strategii a na jejím základě zavedl padesátikilometrovou rychlost na hlavních tazích městem. Pražané s tím ale nejsou spokojeni, musí šlapat na brzdu i v úsecích, kde hluk neobtěžuje.

Bezdrátová Praha

Projekt měl zajistit zdarma přístup na internet všem Pražanům. Podle zákona to ale není možné, veřejná podpora by zrušila byznys soukromníkům. Praha do projektu nalila 90 milionů.

Pražská ODS si před volbami žehlí pověst. Magistrát se na popud primátora Pavla Béma (ODS) chystá zrušit na některých místech padesátikilometrovou rychlost, kterou zavedl kvůli snížení hluku.

Zároveň si platí celostránkovou inzerci v novinách a vyhlásil boj za lepší tvář projektu Opencard, jenž jí rovněž kazí předvolební preference. Vedení centrální ODS je ale nervózní. V tradiční pražské baště oproti předchozím letům před volbami ztrácí.

Padesát už ne

Padesátikilometrová rychlost začala v Praze platit plošně od 1. ledna kvůli snížení hluku. Odpovědí však byly nespokojené hlasy řidičů spjaté například s kampaní "Zatrubte před značkou snížení hluku". Nyní dává sama ODS nespokojeným řidičům za pravdu.

Primátor si nechal prověřit všechny omezené úseky právě ohledně hluku a plynulosti dopravy. Závěry svých analýz hodlá zveřejnit v tomto týdnu. Podle informací HN z nich vyplývá, že například "padesátka" v oblasti ulic Za Teplárnou a Evropská, tedy blízko letiště, může být zrušena. Důvod je prostý. V oblasti nejsou obytné budovy a stejně je zatížena hlukem z letiště.

O zrušení rychlosti bude rozhodovat dopravní výbor a předvolební nápad má šanci na úspěch. "Studie jsem zatím neviděl, ale ukazuje se, že v některých úsecích je padesátikilometrový limit hloupost," míní šéf dopravního výboru magistrátu David Vodrážka (ODS).

Pražským občanským demokratům to může u voličů pomoci. "Ukázalo se, že voliče, na něž bylo snížení hluku cíleno, převáží ti naštvaní a nespokojení," míní politolog Jan Bureš.

Další snaha o záchranu preferencí: Sesazení Béma

Zatímco se primátor snaží udobřit si řidiče, vzniká v pražské ODS další plán, jak zachránit stranu před historickým volebním debaklem v hlavním městě.

Odprůci Pavla Béma ho chtějí vyškrtnout z kandidátní listiny do sněmovních voleb, napsal v úterý server Aktuálně.cz. Bém je dvojkou na pražské kandidátce. Podle serveru zvažují vzbouřenci proti Bémovi i možnost, že by primátora svrhli také z postu předsedy pražské organizace ODS.

"My musíme dát v Praze voličům signál, že nás mohou volit. Proto musíme umět přiznat, že máme v Praze problémy, a ukázat, že máme vůli je řešit," popsal serveru důvody pro Bémovo odvolání poslanec Marek Benda, člen oblastního sdružení Praha 4.  Tah proti Bémovi přitom podle serveru začne už tento týden ve středu, kdy se sejde pražská regionální rada.

Česká Opencard

Preferencím ODS škodí i kauza Opencard. Vzhledem k problémům, které financování projektu provázely, vypadají plakáty, které hlásají, že Opencard je nejlevnější kartou, jako negativní kampaň konkurence. Platila je však společnost Haguess, hlavní dodavatel Opencard. "To je marketingový propadák," komentuje politolog Bureš. Ví to i pražská ODS, jež nemá radost z toho, že Haguess vylepení billboardů s magistrátem předem neprojednal.

A kauza Opencard už promlouvá i do celostátní politiky. Podle průzkumů, které si nechala ODS zpracovat, ji negativně vnímají i lidé na severní Moravě. "Zatím je analýza taková, že nám tyto kauzy ubírají celostátně," potvrdil místopředseda ODS Petr Nečas.

Předražený projekt pražské karty si vzala jako svou předvolební zbraň i ČSSD. Použil ji naposledy ve svém víkendovém projevu na programové konferenci v Teplicích předseda strany Jiří Paroubek. ODS měla kauzu Opencard řešit v pondělí na výkonné radě v Chrudimi. Zasedání však musela zrušit, hrozila nízká účast delegátů. Cestu jim komplikoval sníh.