Infotabule

1,92 milionu korun stojí nejdražší informační tabule v Praze. Ve městě je jich celkem 21. Kromě textové části nabízejí také možnost rozsvícení proměnných značek.

12 milionů korun stojí nejdražší tabule na dálnici. Musí k nim ovšem vést delší kabely, výkopy, v ceně je údržba na několik let, mají také jiný typ displeje.

Tendr na infotabule - Dodatek smlouvy

K zakázce se Kapsch dostal dodatkem smlouvy k mýtnému, který byl podepsán v roce 2007. Původně měla firma kromě tabulí také osadit dálnice systémem řízení dopravy, celá zakázka měla hodnotu 2,4 mld.

Tabule

Protože stát nemá peníze, Kapsch se pustil alespoň do projektu s infotabulemi za 950 milionů korun.

Argumenty státu a společnosti Kapsch, že zakázka na světelné tabule u dálnic není předražená, dostávají další trhlinu. V době, kdy ministr dopravy Aleš Řebíček podepisoval s Kapschem dodatek smlouvy, který firmě zakázku za 950 milionů zaručil, vyrůstal v Praze také silniční informační systém. Tabule jsou sice menší a stavaři k nim nemuseli vést kilometry kabelů, základní princip - tabule s textem a displejem pro značku - je ale stejný. Rozdílná je ovšem cena. Liší se až o deset milionů za tabuli.

Přestože jsou v obou systémech rozdíly, nejsou tabule neporovnatelné. "Ta technologie se klidně dá srovnávat. Protože na všechno existují normy a ty bývají shodné," říká Václav Jirovský z dopravní fakulty ČVUT. Srovnání cen je o to více zarážející.

Není cedule jako cedule

Zatímco jedna tabule z kritizované zakázky na dálnici stojí 8 až 12 milionů, Praha dala v roce 2007 za tabule 800 tisíc až dva miliony korun. Zakázky v hlavním městě bývají přitom často kritizovány za nadhodnocenost.

Společnost Kapsch ale odmítá, že by tabule byly předražené. O ceně prý rozhoduje spousta vlivů. Například velikost železné konstrukce, samotná světelná tabule, projekční a konstrukční práce, na vrub dodavatele jde i režie dopravních omezení při stavbě.

"Cenu ovlivňuje zejména typ konstrukce, složitost umístění v terénu a dílky napájecích a datových přípojek," popisuje mluvčí společnosti Kapsch David Šimoník. Konkrétní kalkulaci ale na dotaz HN firma nepředložila.

V Česku letos vyroste 30 nových informačních tabulí. Cena celého tendru je 950 milionů korun. Kapsch kromě světelných tabulí dodá také detektory, které rozpoznají hustotu dopravy, doplní kamerový systém, systém na výpočet jízdních dob a vše bude také udržovat.

Dárek pro Kapsch

Společnost Kapsch se k zakázce dostala v roce 2007 díky dodatku smlouvy k mýtnému, tedy bez veřejné soutěže. Soutěž si vypsal až sám Kapsch a zhruba polovinu z 950 milionů nechal i jiným firmám. Problémem ovšem je, že taková výběrová řízení nemůže podle zákona kontrolovat antimonopolní úřad.

Cedule na dálnicích navíc čelí kritice, že řidiči jejich informace nevyužijí. Podle průzkumů Ústředního automotoklubu si myslí jen 26 procent řidičů, že jsou informace na tabulích dostatečné. Nicméně přes polovina řidičů považuje informace za věrohodné, zhruba stejný počet by také přivítal více tabulí.

Na konci roku 2010 jich bude v Česku celkem 90. "V následujících letech bude docházet jen k pozvolnému rozšiřování, pokud nedojde k finanční investici," řekla mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková.

A kdyby peníze byly, zakázky by dostal zřejmě opět Kapsch. Díky dodatkům má totiž zajištěno, že se bude podílet na budování takzvaného liniového vedení dopravy. To jsou elektronické značky nad každým pruhem dálnice. V každém určí rychlost, případně jej uzavřou a předejdou tím tvorbě kolon. Liniové vedení mělo být součástí zakázky na infotabule, stát na celý projekt ale nemá. Spolkl by 2,4 miliardy.