Někdejší šéf Národního úřadu pro vyzbrojování Jaroslav Štefec, jenž zakázku na letadla Casa od počátku sleduje, to říká přímo: dnes není nikdo, kdo by si chtěl z Česka stroje L-159 odvézt. MEZITITULEK: HN: Je sdělení španělského ministerstva obrany, že nikdy nepožádalo o letadla L-159, překvapující? Není, ta věc byla od počátku jasná. Španělsko využívá pro výcvik americká letadla a nemělo důvod poptávat české L-159. MEZITITULEK: HN: Jak se tedy zmínka, že L-159 začne využívat španělská armáda, dostala do smlouvy na nákup dopravních Cas? Letadla Casa vyrábí španělská firma, takže asi navenek působilo věrohodně, že české stroje také poputují do Španělska. Jenomže to působilo věrohodně pouze v Česku, mezi odborníky se vědělo, že je to nereálné. MEZITITULEK: HN: Kdo s tím Španělskem přišel? To není jasné. Možná to bylo konsorcium EADS, které Casu vlastní a chtělo Česku prodat svá letadla, proto nabídlo výměnu L-159. Kromě toho se zde ale objevuje také zprostředkovatelská firma Omnipol. Zkrátka někde v řetězci EADS - Omnipol - české ministerstvo obrany vznikla legenda o výměně L-159. MEZITITULEK: HN: Dostanou se tedy letadla L-159 ven? S pravděpodobností hraničící s jistotou dnes resort obrany ani Omnipol nemá komu ty letadla vyvést. Ministerstvo obrany s tím sice zkouší něco dělat, ale nikdo na stole není. Možná to nakonec skončí tak, že si EADS vyveze letadla L-159 do Španělska, kde si je postaví do hangáru a nechá je shnít nebo sešrotovat.