PODVOD?

Smlouva, která má Česku zaručit výměnu pěti bitevníků L-159 za dopravní letadlo CASA, je nepravdivá. Podle ní mělo letouny L-159 začít využívat španělské letectvo, což se však nestalo. Kupujícím je Česko, prodávajícím Omnipol a výrobcem Casa.

Byl to jeden z hlavních argumentů, proč se mají koupit právě letadla Casa. Jejich výrobce prý zaručoval, že odebere bitevníky L-159, které se Česko již několik let marně snaží prodat. "Pro ministerstvo obrany je klíčové uplatnit nepotřebná letadla L-159. A v tomto směru nám vyšla vstříc pouze jedna firma," tvrdil mluvčí resortu Andrej Čírtek, když předloni vláda přiklepla 3,5miliardový kontrakt konsorciu EADS, vlastníkovi firmy Casa.

První dvě španělská letadla již zástupci ministerstva letos přebrali. Pro české bitevníky si však stále nikdo nepřišel. "Majitelem pěti letounů L-159 určených pro směnu je stále Česká republika," přiznalo ministerstvo. Jinými slovy: slibovaná výměna se nekonala.

Vysvětlení žádná ze stran nenabídla, jisté je pouze to, že někdo někoho vodí za nos. "EADS bude letouny L-159 využívat pouze k výcviku v rámci španělské armády," píše se ve zkratce ve smlouvě, za niž Česko miliardová letadla nakoupilo. "Zástupci našich vzdušných sil nikdy nekontaktovali EADS ani české ministerstvo obrany kvůli využívání letadel L-159 ve svých výcvikových projektech," tvrdí španělské ministerstvo obrany.

Bolívie se nekonala

Možná vysvětlení se zdají být pouze dvě. Za prvé, EADS chtělo za každou cenou prodat své Casy, a tak slíbilo, že pro české bitevníky najde zájemce. Původně to vypadalo slibně - letadla L-159 měla začít létat v Bolívii. "Na tento nákup tam byl již vydán prezidentský výnos a místní vláda na něj dokonce uvolnila peníze," říká bývalý ředitel Národního úřadu pro vyzbrojování Jaroslav Štefec. Problém se však vyskytl v tom, že na jakýkoliv vývoz L-159 je nutný souhlas americké vlády. Letadla jsou totiž z velké části sestavena z amerických součástek jako memento na dobu, kdy Aero Vodochody, výrobce bitevníků, patřilo americkému Boeingu. "Vláda USA obchod zablokovala, protože Bolívie nepatří zrovna mezi jejich spojence," dodává Jaroslav Štefec.

Když z obchodu sešlo, nabídlo EADS alespoň to, že bitevníky začne používat Španělsko. "Nikdo z naší strany se nezúčastnil vyjednávání o L-159," napsalo ale španělské ministerstvo obrany. Konsorcium EADS mluvit nechce. "Pořád platí naše stanovisko, že nebudeme nic komentovat," říká jeho mluvčí Barbara Kracht.

Malá domů pro Omnipol?

Je tu však také druhá možnost, totiž že letadla Casa chtělo za každou cenu nakoupit české ministerstvo obrany. Potřebovalo však mít argument, proč nakupuje bez otevřené soutěže, a navíc stroj, o němž i sami vojáci říkali, že není pro ně tím úplně nejvhodnějším. A tímto argumentem se stal právě slib, že se stát zbaví části letadel L-159, jejichž uskladnění ročně stojí desítky milionů. Proč ministerstvo tak velmi stálo právě o Casu, není jasné. Vysvětlení se ovšem nabízí: konsorcium EADS v Česku zastupuje společnost Omnipol, která má kontakty na významné politiky. Omnipol nakonec nákup zprostředkoval a na zakázce profitoval hned dvakrát: nejdříve Česku prodal samotná letadla za 3,6 miliardy a pak si zajistil, že na Casy bude poskytovat takzvanou servisní podporu za další miliardu. Kolik si vydělal, není jasné. Když si HN vyžádaly od ministerstva obrany příslušné smlouvy, nechali jeho zástupci začernit údaj o přiznané marži.

Podle Omnipolu nebyly zisky nikterak velké. "Jsme zcela bezvýznamný obchodník, který neprokazuje žádné výkyvy v tržbách," tvrdil v nedávném rozhovoru pro HN zbrojař Richard Háva, jenž za společností stojí.

Kvůli letadlům Casa nyní Česku navíc hrozí pokuta od Evropské unie. Evropská komise totiž nedávno prohlásila, že ministerstvo porušilo unijní pravidla, když na nákup letadel nevypsalo soutěž.