Záchranářům trvalo několik hodin, než vyprostili jedenapadesátiletého bagristu, kterého v noci na úterý zavalila zemina při propadu stropu budovaného tunelu Blanka v Praze 6. Ražba bude kvůli nehodě na několik týdnů zastavena. 

Přístup k dělníkovi  komplikovaly neustálé sesuvy hornin. V některých úsecích si tak záchranáři museli razit cestu k zavalenému muži opakovaně, vyplývá z popisu akce, který zaslala báňská záchranná služba.

"Když něco propadne do tunelu, tak boky toho propadu jsou nestabilní... Je to vždycky poměrně komplikované, protože odebíráte materiál a nahoře další padá. Nemáte čas to nahoře zabezpečit, protože byste ´tancovali´ nad tím chlapem," řekl k tomu mluvčí Metrostavu František Polák.

Havárie se stala asi půlhodinu před půlnocí, kráter o rozměrech 20 krát 35 metrů pak vznikl za budovou ministerstva kultury, mezi ulicemi U brusnice, Milady Horákové a Jelení. Báňští záchranáři na místo vyjeli ve 23:53.

Zhruba o hodinu později byli přivoláni i hasiči, na vyprošťování se ale podíleli především báňští záchranáři a pracovníci Metrostavu, protože hasiči nemají vhodnou techniku pro zásahy v podzemí. Do tunelu vstoupili z portálu v Myslbekově ulici, vyprošťovací práce začaly odvozem horniny ze zavaleného tunelu.

Velké kusy zeminy tvořily štít

"Po hodině a půl odklízecích prací se podařilo určit polohu stroje, pak už se zásah soustředil na zajištění přístupu ke kabině, kde byl pracovník uvězněný a částečně zasypaný sypkým materiálem. Závalový materiál naštěstí obsahoval i větší pevné kusy hornin, které se zachytily o ochrannou mříž v čele kabiny stroje, a vytvořily tak ochranný štít pro bagristu," popsali báňští záchranáři.

V 06:00 se dostali ke kabině stroje a půl hodiny poté dělníka vyprostili. "Náš zásah urychlila účinná pomoc pracovníků Metrostavu, především obsluhy jejich stavebních strojů, kteří se podíleli na vyklízení sesuvu, čas hrál velkou roli," řekl po ukončení záchranné akce velitel zásahu Milan Krček.

Báňská záchranná služba se využívá při činnostech prováděných hornickým způsobem na podzemních pracovištích. Je i součástí integrovaného záchranného systému a podle havarijního plánu vyjíždí k haváriím v podzemí. Pražská stanice sídlí v Motole. "Z tohoto místa do dvou minut od nahlášení nehody vyjíždí zásahové vozidlo s pětičlennou četou báňských záchranářů, mechanikem a velitelem, tuto posádku neprodleně doplňují záchranáři z domácí pohotovosti," uvedla služba.


Mluvčí pražské policie Andrea Zoulová v úterý řekla, že policisté budou propad a sesuv půdy vyšetřovat, spolupracovat budou s Českým báňským úřadem. Polák uvedl, že důvody havárie se zabývá vyšetřovací komise pod vedením Českého báňského úřadu.

Mluvčí stavební firmy Metrostav František Polák sdělil, že se zajišťuje betonovou plombou. Poté bude třeba počkat na vyšetřování báňského úřadu, které bude podle Poláka trvat asi několik týdnů. "Dokud nebudou známy příčiny sesuvu, nedá se očekávat obnovení ražby," dodal Polák. Primátor Pavel Bém chce také kvůli propadu podat trestní oznámení pro podezření z veřejného ohrožení.

Nejde o první podobný případ spojený s budováním tunelu Blanka - v květnu a říjnu 2008 se propadla půda ve Stromovce. Na stavbu si lidé dlouho stěžují. Mimo jiné i obyvatelé Letné, kteří se v souvislosti s budováním tunelu obávali vznikajících trhlin v domech. Někde kvůli ražbě kupříkladu odpadaly kusy fasád, které poškodily zaparkovaná auta.

Tunelový komplex Blanka, který se začal stavět v roce 2007, bude největší podzemní stavbou nejen v Praze, ale i v Česku a také nejdelším městským tunelem v Evropě. Má být součástí severozápadní části městského okruhu. Stavební práce na tunelovém komplexu Blanka vyjdou Prahu na 21,2 miliardy korun, technologie budou stát dalších 4,5 miliardy korun.