Vlna tropických veder zvedá a ničí české silnice. Ve středu zaznamenali správci silnic už druhý případ, a to na části Pražského okruhu ve směru na Slivenec. Silnice se tam posunula v podobném bodě jako před třemi dny na dálnici D5 na Tachovsku, a sice na předělu mezi asfaltovou a betonovou částí.

Ředitelství silnic a dálnic proto rozhodlo: Hlavní tahy začneme prohlížet dvakrát denně a necháme zrevidovat i rozestavěné úseky. Podle odborníků se může situace opakovat prakticky kdekoliv.

Bod zlomu

Boule na dálnici D5 a Pražském okruhu vznikly ze stejného důvodu. Betonový podklad dálnice se podsunul pod asfaltový povrch. Střídání nastává obvykle u mostů, na něž se kvůli zátěži betonové desky do podkladu nedávají. „Stalo se to vlivem extrémních teplot,“ popisuje mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Martina Vápeníková.

Ani jedna ze silnic už není v záruce a stát je tedy bude opravovat ze svého. Na Pražském okruhu budou opravy asi 16 centimetrů velké boule trvat dva dny. Půjde však jen o provizorní řešení, které vydrží maximálně rok. Výhodou je, že se neposunula samotná podkladová betonová deska.

To se však stalo na dálnici D5, kde si délku oprav 40 centimetrového můstku zatím netroufají silničáři odhadnout. Úsek silnice je tam vystaven extrémnímu žáru, horizont stoupání je orientován na západní stranu, což situaci zkomplikovalo. Naposledy horko poškodilo dálnici v roce 2006, šlo o brněnskou D1.


ŘSD zdvojnásobí počet kontrol

Podle stavebního experta z ČVUT Otakara Vacína, který vystoupil v České televizi, může podobná situace jako u Tachova a u Prahy nastat nyní na řadě míst v zemi.

Šéf ŘSD Alfred Brunclík proto včera rozhodl, že regionální správy silnic musí zdvojnásobit prohlídky všech úseků. Budou trvat, dokud neskončí tropické dny.

„Doporučujeme řidičům, aby byli obezřetní zejména při nájezdech na mosty,“ upozornila Martina Vápeníková. Kdyby řidič na takovou nerovnost vjel, mohl by totiž na dálnici způsobit vážnou nehodu.

Kvalitou dálnic to není

Podnik nicméně vylučuje, že by dálnice, které jsou mimochodem v Česku dražší než v cizině, byly stavěné nekvalitně. V Česku se staví podle stejných norem jako v sousedním Německu a i tam mají nyní řidiči na dálnicích potíže.

Například na dálnici A20 u Rostocku se kvůli vedru vytvořilo několik kilometrů bublin na natátém asfaltu. Stejné posuny betonových desek jako v Česku pak sousedé zaznamenali na dálnici A7 v dolním Sasku. Jde o poměrně nové úseky silnic, podobně jako v Česku.

Pro povrch dálnic je kritická teplota kolem šedesáti stupňů. V krátké době to nebývá problém, ale když silnice při dlouhotrvajících vedrech nevychladnou ani v noci, hrozí komplikace. Potvrzují to i údaje z Německa, konkrétně ze Spolkového výzkumného ústavu silničního stavitelství.

Změní se technologie? 

Na ŘSD čeká zřejmě v budoucnu nový úkol. „Pokud se budou vedra v Česku opakovat, bude se muset změnit technologie při stavbě dálnic,“ míní Otakar Vacín z ČVUT. A podle meteorologů budou v příštích letech extrémní výkyvy počasí častější než dosud.

Potíže kvůli vedru nahlásilo i letiště ve Vodochodech. „Došlo k poškození přistávací dráhy hlavně v důsledku extrémních teplot,“ popsal mluvčí letiště Martin Danko. Letiště proto muselo omezit provoz. Mohou tam přistávat pouze armádní letadla nebo menší letouny, a to na zkrácené ranveji.