Bývalá  tvář televize Nova, dopravní odborník a bývalý šéf středočeské dopravní policie Stanislav Huml se rozkouvává ve sněmovně.

Čtyřiapadesátiletý poslanec, který jako nestraník kandidoval za Věci veřejné, se ve středních Čechách díky kroužkování přesunul ze 7. místa na první. Už se v dolní komoře parlamentu také dočkal  funkce. V hospodářském výboru bude místopředsedou. Jeho doménou je ale doprava.

V pondělním pořadu ČT Události, komentáře řekl, že bude jedním z těch, kteří podpoří změnu bodového systému. Podle něj má skončit neúměrná tvrdost stávajícího zákona u některých přestupků a naopak za delikty spojené s agresivitou řidičů, za předjíždění na plné čáře nebo velké překročení rychlosti by se měly postihy zvýšit.

Dopravní policie také včera zveřejnila statistiku nehodovosti za první polovinu letošního roku. Až do začátku prázdnin měla dobré výsledky. Statistika mrtvých na silnici šla měsíc od měsíce dolů. Jenže pak přišly prázdniny a 97 mrtvých za poslední zhruba tři týdny. Nejen na to, kde hledat příčiny tohoto nárůstu, jste se mohli ptát Stanislava Humla od 11:00 do 12:00.

Online rozhovor

Online rozhovor byl ukončen. Již nelze položit nový dotaz.
Jirka
Jaký máte názor na poslední kroky Radaka Johna a všude přítomná minulost STB? Na co se mají občané těšit, když se 20 let snaží vymanit z minulosti a VV nás vrací o 30 let zpět!?
Nevidím kolem Radka Johna nikoho z STB. A obecně si myslím, že antikomunismus není program. Na náměstích mne vždy většina lidí oslovovala s problémy posledních dvaceti let a již dávno ne s problémy před dvaceti lety. Šíření nenávisti mezi lidmi a shazování všech současných problémů na dalekou minulost mi přijde stejně hloupé, jako tvrdit, že za všechny naše starosti současné doby mohou feudálové a jejich knížata.
Mgr. Stanislav Huml
renton
dobrý den pane Huml, co říkáte na chystané zdanění rent, kterou také asi pobíráte? děkuji za odpověď
Pobírám rentu, ale podle starého zákona, tedy ve výši, která byla limitovaná. Bude-li zdaněna nebudu mít problém. Co je s rentami problém je jejich výše u některých prominentních (nikoliv schopných) policistů a hasičů. V roce před odchodem dostávali statisícové odměny a výsledkem renta (podle mých informací) i přes 80 tisíc. A nejen jedna. A jde z rozpočtu ministerstva. Můj poslanecký plat je nižží než má někdo bezpracně až do smrti. Seděl přitom jen v kanceláři a pistoli držel v ruce jen na střelnici. V tom vidím opravdový problém.
Mgr. Stanislav Huml
eman
Kdy už konečně zrušíte tu debilní povinnost svícení ve dne? Nebo si vážně myslíte, že je to prospěšné? V tom případě jsou například Němci sebevrazi? Za každým přechodem je česky napsáno: Zhasněte světla!
už jako poslanec jsem byl atakován jedním zavilým nepřítelem denního svícení. Ač jsem byl vždy příznivec tohoto opatření, donutil mne se zamyslet. Nevím zda budu navrhovat zrušení denního svícení, ale zkusím zadat analýzu a pak se rozhodneme.
Mgr. Stanislav Huml
Tomáš Putík
Dobrý den, jakou míru závažnosti přikládáte oblíbenému a nebezpečnému nešvaru posledních let, řezání zatáček? Setkávám se s tím denně a spousta lidí je přesvědčena, že kde je přerušovaná čára, mají právo přejet v zatáčkách do protisměru. Dokonce i někteří policisté na tomto chování nevidí nic trestuhodného. Děkuji za odpověď.
na silnici se jezdí vpravo. tolik zákon. Do protisměru jen při předjíždění nebo objíždění překážky.
Mgr. Stanislav Huml
Jirka
Dobrý den pane Huml, jaká je Váš názor na denní svícení automobilů.Nebylo by řešením ať svítí jen motocykly místo ref. vest?
viz výše.
Mgr. Stanislav Huml
Petr
Dobrý den, mám dotaz. 1)Zda by bylo možné, aby třeba Policie ČR pro zvýšení respektu u závažnýách přestupků (jízdy velmi vysokou rychlostí, červenou, bez řidič.oprávnění) apod. zabavila na přechodnou dobu řidiči auto nebo nějakou věc př: autorádio? Co se třeba inspirovat v Německu. 2) Uvažuje se o zrušení povinnosti městské policie při měření rychlosti dávat značku začátek a konec měření? Neznáte důvod proč to tak je? 3) Bylo by možné uspořádat dopravní policii tak, aby bylo garantované třeba zákonem, že na určitém území, okresu musí být vždy v terenénu určitý počet hlídek? př: (v okrese Mělník dle obyvatel nepřetržitě-24 hod. 2 hlídky dohledu nad silničním provozem) Málokdy se stává, že potkám policejní hlídku. Nevíte jaké jsou třeba stavy dopraváků a dohledu nad silničním provozem třeba ve Středních Čechách? (okres Kladno, Beroun) Díky Petr
1/ u cizinců snad 2/ uvažuji, šlo o "pomstu" parlamentu za měření na nesmyslných místech s cílem vydělat za každou cenu 3/ garantovat zákonem hlídku na silnici nelze. To je věc výkonné moci a ne zákonodárné. Stavy aktuálně neznám.
Mgr. Stanislav Huml
Tomáš Putík
Dobrý den, neuvažujete o zrušení povinnosti označení radarem měřeného úseku? Proč upozorňovat neslušné řidiče na to, že mají dát nohu z plynu? Kloníte s k názoru, že právo měřit radarem by mělo příslušet státní i městské policii za stejných podmínek a vybrané pokuty by měly být příjmem státu resp. obcí? Vadilo by Vám, kdyby si z vybírání pokut udělaly obce "dojnou krávu", ale za cenu razantního zlepšení situace na českých silnicích? Děkuji za odpověď.
částečně jsem odpověděl výše. Váš dotaz je výrazem toho, kde jsou rizika liberálního uvolnění. Nejsem příznivcem privatizace činnosti policie a na radarech se ukázalo, že to téměř nastalo. Budu velmi přemýšlet nad každým krokem, když budu kolegům doporučovat zda MP má měřit za stejných podmínek jako policie státní. Ty značky s varováním tady měříme však nejsou řešením.
Mgr. Stanislav Huml
Milan Žaloudek
Dobrý den, chci se zeptat, zda existuje předpis pro používání, vzhled a kalibraci (dnes tak častých) obecních měřičů rychlosti? Jednak každý takový přístroj měří trochu jinak (+/- 5km/h), druhak vypadá pokaždé jinak a některý pak dovede řidiče pěkně vyděsit. Např. když na mě v noci uprostřed spící temné vesnice zabliká ostré bílé světlo, že jedu 45, je to jako by vám někdo přímo před očima blýskal foťákem. Nemohl by, při neporušování předpisů, být takový měřič méně agresivní? Anebo si to může každá vesnice nastavit zcela libovolně? Děkuji za odpověď.
Informativní radar nepodlého žádné kalibraci a nelze podle výsledku jeho měření uložit pokutu. To jsou ty tabule, které vám zablikají digitálně číslo kolik jedete a některé napíší zpomal. Pokud jde o přístroje, které slouží k měření rychlosti a ukládání pokut, tam jsou pravidla kalibrace přísná, pravidelná a přístroj musí být přesný v tolerancích, které jsou velmi úzké. Policie vám je povinna aktuální certifikát na požádání předložit.
Mgr. Stanislav Huml
Mařenka
Dobrý den, chtěla bych mít na SPZ svoje jméno. I s tím háčkem nad "ř". Bude to možné?
Háčky asi ani v budoucnosti nepůjdou. Jméno možná bude realizovatelné, ale předbíháme. Jsme ve stadiu úvah.
Mgr. Stanislav Huml
Jaromír
Pane poslanče,doufám že prosadíte zrušení osoby blízké,je to jen výmluva pro chyby řidičů kterým se nechce platit.Děkuji.
Je to má priorita.
Mgr. Stanislav Huml
LJ
Dobrý den, co se mi stane když si nalepím samolepkovou SPZ na auto, pojedu bez světel a zastavím na zákazu zastavení? :-) Kdy prosím skončí stávající praxe "kontrolně bezpečnostních akcí", kdy policisté postávají u silnice a namátkou staví auta, s nadějí že odloví nějakou nesrovnalost v papírech, a přesunou se do provozu, kde budou aktivně řešit nebezpečné situace?
Dostanete pokutu a zákaz činnosti. Policisté na silnicích musí být vidět i pro takové případy jako jste popsal v první části.
Mgr. Stanislav Huml
ARCH_ENEMY
Jak se Vám vládne s politickými dinosaury? Teda vlastně dynosaury, jak píše Vaše pětadvacetiletá vyjednavačka. Přeju straně, za kterou jste v parlamentu, aby následovala předcházející užitečné idioty ODS - Bursíkovy zelené, a při příštích volbách měla tak 2 procenta. Vaši voliči chtěli nový styl politiky a dostali vládu ODS.
Co vám odpovědět. To vlastně ani není otázka. Tak jen přání hezkého dne a lepší nálady.
Mgr. Stanislav Huml
Vesman
Dobrý den, chtěl bych se zeptat, zda budete zastávat nějakou významnější pozici na ministerstvu dopravy a hlídat pana Bártu, který o dopravě evidentně nemá moc velké povědomí. Děkuji za odpověď.
Povedu mezirezortní komisi - pro činnost MV ČR a MD ČR, kde se obě jejich aktivity protínají. Hlídat pana Bártu nebudu, je to svéprávný dospělý člověk. Jeho nadřízeným je premiér.
Mgr. Stanislav Huml
Skopalik
Dobry den, chtel bych pripomenout zneuzivani prednich mlhovych svetel pro nocni prisviceni. Hojne to vyuzivaji i Policiste na Olomoucku. Pro ridice v protismeru nebo pred takovymto autem je to velmi neprijemne.
To je přestupek, lze pokutovat a namátkově to policisté opravdu trestají.
Mgr. Stanislav Huml
Josef
Dobrý den,jste taky mnou zakroužkovaný poslanec a volil jsem Vás hlavně kvůli dopravy.Mám několik bodu a prosím o Vaši reakci. 1.Bodový system sám o sobě nezabrání chování lidí na silnici.Ti musí pocítit, že po jejich činnech příjde i postih. Tím Vás žádám abyste jako bývalý policista tlačil na maximální účast Policie v dopravě,aby natáčeli chování řidičů a poté je i trestali.Pak by to mohlo vést k tomu, že si lidé nedovolí na silnici to co dnes. A pak udělovat body až k případnému vybodování.Stíhat za nezapnutá světla, dělat a živit se odtahy, a dalšími "lehkými" přestupky ma na bezpečnost provozu dle mého názoru minimální vliv. 2.S tím souvisí nešvar-jízda ve středním pruhu.Denně jezdím Praha-Průhonice i dál až do Mirošovic a nikdy jsem neviděl Policii tohle řešit ale zato jsem viděl mnoho nebezpečných až nehodových situací způsobených řidiči co jedou v prostředním pruhu a ze 70% ještě telefonuji.Absolutni nezájem o druhé. Pokud takto budeme jezdit, tak je zbytečné vůbec uvažovat o rozšiření dálnice Praha Brno na tři pruhy. Děkuji za odpovědi
Naprostý souhlas. Jenže i špatné parkování je třeba stíhat. Byť to nemá vliv na bezpečnosti silničního provozu. S třetím pruhem a telefonováním máte naprostou pravdu. Policejní aktivitu je třeba zvýšit.
Mgr. Stanislav Huml
Petr Novák
Dobrý den, zdravím Vás a dovolte mi dva dotazy. Nejsem žádný začátečník, jezdím už 35 let.Mám rád svižnou jízdu a zatím jsem bez nehod. 1/ Jezdím na motorce a vím, že nehod stále přibývá.Ne vždy je na vině jen motorkář sám. Velmi často se setkávám se situací,kdy je na silnici rozsypána vrstva písku ( snad po nějakých opravách). Je to zcela neoznačeno, v nečekaných místech a NELZE to předvídat.Pro motorkáře ( ale i pro cyklistu) je to past.Často také jezdím na motorce v Německu nebo Rakousku a s ničím podobným jsem se nesetkal. Co s tím, když motorek stále přibývá? 2/ Na svých cestách po světě jsem se setkal v USA s dobrým pravidlem. Na světelně řízené křižovatce může řidič odbočující vpravo ( i když má červenou) - pokračovat ( musí však dát vozidlům, které projíždějí ve volném směru - tedy na zelenou - přednost).Velmi to urychlí dopravu a nezpůsobuje to nehody.Nestálo by to za zvážení ? Díky za odpověď, Novák
1/ případná nehoda může jít na vrub toho, kdo překážku neoznačil. 2/ řešíme to i v našich podmínkách zelenou šipkou vpravo.
Mgr. Stanislav Huml
Martin
Dobrý den,chtěl bych se Vás zeptat.Je policista u nás oprávněn zabavit nebo pokutovat za antiradar nebo navigaci umístěnou na předním skle? Domnívám se,když se u nás legálně prodávají tak by neměl být problém.Jednou jsem,ale viděl jak jednoho řidiče policisté kvůli stromečku na zpětném zrcádku chtěli pokutovat za nedostatečný výhled.Což se mi zdá jako docela slušná buzerace. Děkuji za odpověď
ve výhledu by nemělo být nic co překáží. Tolerance navigace je spíš zvyková. V Německu to přísně trestají, šlo by to i u nás.
Mgr. Stanislav Huml
Pepa
Pokud někdo předjíždí na plné čáře, před nepřehledným místem či před zatáčkou, nedá se takový přestupek hodnotit jen jako nepozornost či nešťastná náhoda. Podobá se to situaci, kdy hodíte odjištěný granát za zeď s tím, že tam nikdo nebude. Myslím si, že řidič, který takový přestupek spáchá a zaviní smrt lidí, by neměl být trestán za neúmyslné zabití, ale úmyslnou vraždu. Nemyslíte si, že takové nehody, při kterých musí být řidiči jasno, že se dopouští hrubého porušení kázně (nejedná se o přehlednutí značky dej přednost v jízdě či zazmatkování ka křižovatce, ale o vědomé předjíždění), by měli být trestány výrazně přísněji?
Souhlasím, to není nedbalost, ale úmysl a podle toho je třeba k pachateli přistupovat. Máme v úmyslu razantně přitvrdit.
Mgr. Stanislav Huml
stryc Artuš
Platí pravidlo, že kdo má rozbitý předek je vinen. Sám doporučujete aby rozestup mezi vozidly byl přibližně v metrech tolik co rychlost v kilometerech. Jakým způsobem se má řidič bránit zařazovačům se na délku osobáku před předjížděného, kdy se na dlouhé desítky vteřin stává tím kdo nedodržuje bezpečný odstup. Brždění většinou není možné neb na kufr se mu leí jiný magor.
Ale zvýšit si odstup na svou vlastní bezpečnou vzdálenost i od toho auta je jediné řešení.
Mgr. Stanislav Huml
Petr
Dobrý den, opravdu jste navrhovali, aby chodec při záměru přejít přes přechod dával znamení rukou? Díky Petr
Ano, vážně o tom uvažuji. Absolutní přednost chodce je nesmysl. Přitom záměr, aby na přechodu nedocházelo ke střetům platí odjakživa. Komunikace mezi chodcem a řidičem je nutnost. Pokud je na přechodu světelná signalizace komunikují s její pomocí. Tam kde není, nezbývá než vymyslet jinou. V obou případech by ale mělo platit, že do vozovky chodec vstupuje, až když auto stojí.
Mgr. Stanislav Huml
jiří
dobrý den, co takhle novelizovat chybu v zákoně kdy vysokou pokutou je trestán např. cyklista který sám upadne na kole a zraní se - nikomu dalšímu se nic nestane.
tento problém byl odstraněn první technickou novelou.
Mgr. Stanislav Huml
Honza
Nemám otázku, jen doporučení, v negativních reklamních spotech o nehodách, které běžely v TV, bych se více zaměřil na samotnou nehodu - zpomalený záběr nárazu, smyku a deformaci třeba figuríny. Lidi méně zajímá co způsobí ostatním, ale více zajímá jak dopadnou sami.
otázka pro psychology. Měli by se na tvorbě spotů výrazněji podílet a ne to nechat jen na režisérech.
Mgr. Stanislav Huml
Honza
Co si myslíte o rozhodnutí Nejvyššího soudu, který naznal, že jízdou 120km/h místo 80km/h a tím znemožnění správného odhadu řidiče před značkou "dej přednost v jízdě" dal plnou vinu tomuto řidiči a ne tomu, kdo jel o 50% vyšší rychlostí?
Domnívám se, že jde o zjednodušení problému, které způsobil přenos této informace přes sdělovací prostředky. Ten problém je složitější. Na silnicích platí pravidlo omezené důvěry, kdy my všichni máme právo předpokládat, že ostatní pravidla dodržují. Tedy i rychlostní limity. Ale i dát přednost v jízdě. Které z těch pravidel bylo porušeno kým je věcí soudu. A příčinná souvislost mezi porušením konkrétního pravidla a následkem musí být bez výhrad dokázána. Přeloženo do češtiny - bez znalosti konkrétní kauzy se netroufnu hodnotit výrok soudu.
Mgr. Stanislav Huml
GeneHawkins, Ketry
Dobrý den, z Vašich vyjádření (... postihovat přejíždění plné čáry, překračování povolené rychlosti...) lze dovozovat, že budete li mít na situaci vliv, bude Policie ČR opět stíhat především formální porušování dopravních předpisů, nikoli skutečně nebezpečné chování na silnici. Policie se opět bude snažit načapat řidiče tak, aby to mohla hlavně vyfotit, zaznamenat a podobně. Neměla by se P ČR zaměřit spíše na to opravdu nebezpečné? Viděl jste například policistu zastavit a tvrdě trestat řidiče, který nezastaví v druhém pruhu před přechodem, zastaví li vozidlo v prvním, přestože mu to zákon jednoznačně přikazuje? Já nikdy. Radši zastavujou o 100 metrů dál řidiče, který nesvítí... Pokud se tato situace nezmění a Policie ČR se nebude zaměřovat na nebezpečné chování na silnici (a nikoli na "dodržování dopravních předpisů"), situace, ale ani reputace P ČR se nezlepší.
To, že jste je nikdy neviděl něco dělat, ještě neznamená, že to opravdu nedělají.
Mgr. Stanislav Huml
Tomáš Putík
Dobrý den, stále slyšíme o tom, že policie nemá dost finančních prostředků na provoz aut. Není možné část peněz, vybraných na pokutách, ponechat přímo v rozpočtu místního oddělení policie? Děkuji za odpověď.
To není řešení. U státní policie jde 100% toho co vyberou do státního rozpočtu. A 100% toho co spotřebují jde opět ze stejné kapitoly státního rozpočtu.
Mgr. Stanislav Huml
Mimozemstan
Dobry den, ziji v zahranici v civilizovanem Zapadu a po prejeti hranic do Cech mi pripada, ze jsem na divokem vychode, kde za volant sedla banda silencu a vyuziva automobilu jako zbrane k vrazdeni svych spoluobcanu. Prejeti hranic je skutecne sok. Dle meho nazoru by 50% ridicu vubec nemelo mit ridicsky prukaz, protoze se jako ridici vubec nechovaji. Najizdi ze zadu do auta, porusuji zakladni predpisy, jezdi neprimerenou rychlosti. Dle meho nazoru byste misto zvysovani rychlosti pro silence za volantem, meli uvazovat snizovat rychlost na dalnicich na 70 km/h, protoze pri vetsi rychlosti tam jiz neni bezpecny provoz a brat okamzite ridicaky pri prekroceni rychlosti 80 km/h. Alespon do te doby, nez se mistni ridici nauci ridit automobil. Navic byste meli prezkusovat ridice po 5-10 letech ze zakladnich predpisu, ktere ocividne neznaji.
Zajímavý názor. Neberu vám jej, na nic se neptáte, tak jen hezký den.
Mgr. Stanislav Huml
Křížková
Uvažujete o úprávě povinnosti denního svícení, podle odborných studií jízda se zapnutými světly přináší výhodu jen za snížené viditelnosti. Bilbordy u silnic jsou nebezpečné, v cizině v takovém množství jako u nás nikde nejsou, maximálně směrovky firem sídlících v okolí, uvažujete o právní úpravě v tomto směru?
O denním svícení viz výše. Bilboardy jsou problém. Podle dálnic by neměly být vůbec. Je třeba se podívat do smluv a postupně je rušit. Nejen, že odpoutávají pozornost, navíc jsou překážkou v zónách, kde má být prostor bez překážek.
Mgr. Stanislav Huml
Petr
Dobrý den, opravdu si myslíte, že okolo Radka Johna není nikdo s minulostí STB? A co jeho navrhovaný ředitel Policie? Sám Radek John studoval v zahraničí a často tam jezdil v době kdy taková privilegia měli jen lidé poplatní režimu. Opravdu si myslíte, že obavy z komunistických mafiánských skupin vlastnících velkou část majetku republiky (Appian, PPF, ORCO, Agrofert aj.) jsou planými obavami a prostým antikomunismem?
Já k tomu názoru na tuto věc nemám co dodat. Jsem zvyklý se dívat do zpětného zrcátka jen na nezbytně nutnou dobu a víc se dívat dopředu. Po roce 1989 se nastavila nějaká pravidla, která byla rozumným kompromisem, která špičky (které byly za něco odpovědné) vyřadila. Zbytek začal společně budovat novou společnost. Ne vše se povedlo, o čemž svědčily i letošní volby. Ale dnes, nezlobte se na mne, se ohánět argumenty, že za vše mohou komunisté, bývalí komunisté a touto jednoduchou zkratkou paušalizovat je stejně významné, jako probírat vliv a aktivity knížat v době feudalismu. 20 let je dlouhá doba. Cítím tady zcela jiné problémy.
Mgr. Stanislav Huml
Bobík
Pane poslanče, jak moc lze podle Vás jít s nejvyšší dovolenou rychlostí u dálnic a rychlostních silnic nad jejich projektovou návrhovou rychlost?
Pokud byla projektována před 40ti lety na jiný typ vozidel, nebo normy zamrzly u technologií, které jsou překonány, jakou mají relevanci takové projekty? Dohledová vzdálenost (v zatáčce nebo na horizontu), brzdná dráha vozidla v nejvyšší povolené rychlosti. bezpečnostní koeficient x2 a co chcete víc řešit?
Mgr. Stanislav Huml
Jan Horák
Proč v dnešní době levné elektroniky není daleko více statických radarů, které by pořizovaly usvědčující fotografie hříšníků? Co brání jejich masivnímu rozšíření, které by podle mě velmi omezilo rychlost řidičů a jistě by se (včetně nákladů na provoz) rychle zaplatilo z vybraných pokut?
Osoba blízká je problém. 80% lidí nezaplatí. Jen ti slušní. A o ně nejde
Mgr. Stanislav Huml
elbeer
Dobrý den, myslíte že pokud se budou prominentní SPZ dražit, že to odbourá strach policistů stavět auta s těmito značkami aby náhodou nenarazili na nějakého papaláše? ( četl jsem průzkum že se tak děje, zřejmě nějaké dědictví z dob komunismu) Přeci jen je budou mít opět jen lidé s dostatkem finančních prostředků a tudíž i vlivem. Nemyslím si že bych si jako standartně vydělávající občan v této republice mohl dovolit koupit si SPZ za cca 20 tis.Nemyslíte že mnohem vhodnější by byl model který je zaveden na slovensku, kde si každý může nechat dát na značku co chce a při jednotné ceně. Korupce by se tím vyřešila také a ještě by skončila ta papalášská prezentace jejich vlivu
Jsme ve stadiu úvah a vámi popisované slovenské řešení je alternativa.
Mgr. Stanislav Huml
pepa
nebylo by rozumné tolerovat cyklistům nějaké to pivo na zahnání žízně ? cyklista se pohybuje pomalu. šlo by to udělat tak, že v případě že způsobí nehodu by mu naopak to že nadýchá přitížilo
viděl jsem hrůzné úrazy na jízdním kole. Nesouhlasím tedy.
Mgr. Stanislav Huml
Ing. Luděk Florian
Dobrý den pane Humle. U nás existuje drážní inspekce, letecká inspekce, ale silniční inspekce není dosud zřízena. Jako bývalý šéf dopravní policie jistě víte, že v zahraniční existují neozbrojené kontrolní složky pro kontrolu nákladních vozidel (BAG, BAV, ITD, NIP). Budete usilovat coby dopravní expert o zřízení obdobné kontrolní složky ? CSPSD má nejen technické vybavení, ale i odborně vyškolené pracovníky, přesto se PČR bojí, že by při vzniku samostatné kontrolní složky MD byla "odstrčena". Přitom v zahraničí není problém, aby se tamní policie zaměřovala na osobní vozidla a tyto speciálně vyškolené a vybavené složky kontrolovala pouze užitková vozidla. Děkuji za odpověď
Na profesionální řidiče se u nás zaměřují kromě policistů PČR i pracovníci celní správy (bezpečnostní přestávky), skupiny Krajských úřadů s technikou. Všichni jsou vyškoleni a odborně zdatní. Nejsme daleko za světem.
Mgr. Stanislav Huml
radekat
Dobrý den,již delší dobu by mně zajímala přednost na "lajnovaných" kruhových objezdech.V poslední době jich dost přibývá a nemám osobně úplně jasno např. v situaci,kdy jedu úplně v krajním pruhu,který přechází v odbočovací,a já chci vyjet na prvním výjezdu .Několikrát se mi stalo,že mně dojelo rychleji jedoucí vozidlo po vnitřním,hlavním pruhu a domáhalo se přednosti při zařazování do "mého" pruhu.Toto vozidlo podle mně sice jede po kruhovém okruhu a já jsem na něj vjel,ale neplatí zde pravidla o jízdě v jízdních pruzích?Spousta šoférů si je jistá,že jako jedoucí po kruhovém objezdu mají přednost,ale vpřípadě těchto "lajnovaných" si tato dvě pravidla podle mně odporují navzájem.Zajímalo by mně,jestli se přímo tyto kruhové objezdy řeší n ěkterým paragrafem.Díky
Platí pravidla pro jízdu v jízdních pruzích. Ony jsou to jízdní pruhy.
Mgr. Stanislav Huml
Helena Růžičková
Proč chcete zavést sražbu SPZetek? Hovoříte o korupci při jejich přidělování. Nebylo by jednodušší zavést přesnou evidenci SPZetek, které přicházejí na odbory dopravních a správních agent v číslených řadách, a přijatých žádostí o registraci vozidla? K jevům, které jsou dnes do očí bijící, by vůbec nedocházelo. Značky by se přidělovaly v přesném číselném a časovém pořadí.
dnešní podoba RZ je nepřehledná s nezapamatovatelná. to je druhým důvodem, proč je třeba je změnit. Stát to stojí ročně přes 300 mil. Kč.
Mgr. Stanislav Huml
Matěj Dobeš
Dobrý den, pane poslanče měl bych na vás tři dotazy: 1) Proč jste se rozhodl jít do politiky? Zajímá mě skutečný motiv člověka, který se celý život nějak živí a najednou se rozhodne, že bude kandidovat. 2) Jak jste se dostal k Věcem veřejným? Oslovila vás strana sama, nebo jste se jí nabídl vy? 3) Jaký je váš názor na stranická referenda Véčkařů? Jste si vědom toho, že musíte prosazovat názory, které vám nadiktuje skupina lidí (kteří vás ani nemuseli volit!) a které mohou být například v kolizi s vaším svědomím??? Díky, M. Dobeš, Parubice
1/ dlouhý vývoj. se zákony dělám celý život a někdy jsem byl hodně frustrovaný, když jsem měl snahu něco změnit - psal návrhy a nic z toho se nepřijalo. Jediná cesta jak to změnit je do toho vstoupit. 2/ náhoda. Byl jsem členem SNK ED a v předminulých volbách leader kandidátky ve Středních Čechách. Dostali jsme se jen na 3%. Letos jsem kandidovat nechtěl. Přesvědčil mne syn, který je členem VV, dělá krajského tajemníka. Od VV jsme chtěli pomoct v komunálu a nabídli jsme recipročně pomoc v celostátních volbách. Takhle to dopadlo a cítím velkou pokoru před lidmi, kteří mne do Sněmovny poslali. 3/ s referendy nemám problém. Už aby byla doba, že referenda budou zcela běžná věc i u nás, jako je tomu ve Švýcarsku.
Mgr. Stanislav Huml
Jan Pirek
Mluvíte o tom, že zadáte analýzu, zda svítit ve dne nebo ne. Jak by to zadánní mělo vypadat? Kdy k němu dojde? Za jakých okolností a výsledků analýzy byste usiloval o zrušení svícení. A proč svítit ve dne? Děkuji za odpověď a hezký den
Chci se pokusit zjistit, zda má vliv na snížení nehodovosti. Pokusím se získat i důvod, proč Rakousko přehodnotilo názor. Chci zjistit kolik to stojí v pohonných hmotách a emisích a pak budou argumenty pro rozhodnutí. Proč svítit? Být viděn. Jedna ze zásad bezpečné jízdy.
Mgr. Stanislav Huml
mj
Nevěřím, že jde zrušit "Osoba blízká", nebylo by proto jednodušší přistihnout viníka při činu? Myslím, že si bohužel policie zjednodušuje práci, snaží se pokutovat na základě fotografií a tam je přestupek mnohdy neprůkazný. Pokud by hlídka stála u silnice a přestupce zadržela, nebyl by s osobou blízkou žádný problém.
Holandský model není v rozporu s ústavou. Proč jinak registrovat auta?
Mgr. Stanislav Huml
Vladimír
Přeji dobrý den. Požádám Vás o radu jak se chovat na našich dálnicích (či jiných silnicích o více jízdních pruzích). Při předjíždění několika kamionů jedoucích pomaleji, jsem při své jízdě rychlostí cca 130 km/h dojet rychlejším vozem, který jede dále za mnou v těsné blízkosti a blikáním světel a houkáním si vynucuje přednost (nejedná se o vozidlo s právem přednosti v jízdě). Pokud bych ty vozy předjížděl pomalu (80 - 100), chápu, že zdržuji provoz za sebou a měl bych urychleně umožnit předjetí. Ale v momentě, kdy jedu maximální povolenou rychlostí bych přeci nikoho omezovat neměl. Jak se vůči takovýmto řidičům zachovat? Děkuji za odpověď a přeji hodně úspěchů ve vaší další práci.
Ignorujte je. Jediné bezkonfliktní řešení. A díky.
Mgr. Stanislav Huml
Medikolog
Pane magistře, každý lotr má právo ve své cause lhát a má právo nevypovídat proti osobě blízké. Pouze katolický inkviziční proces toto zapovídal. Po roce 1989 se udání v ČR klasifikovalo jako dehonestující udavače a poškozující udaného. Vzájemná udání mezi příbuznýmí, zejména osobami blízkými, považovala za bohulibý čin pouze katolická inkvizice (španělská Suprema...) a totalitní režimy (Pavlík Morozov...). Doopravdy si myslíte, že nařizovat udání svých nejbližších není krokem zpět do středověku? Že povede k narušení i té nejzákladnější a dnes snad jediné ještě kohesní skupiny v národě - rodiny? Vrah ani zloděj komplice udat nemusí. Majitel vozidla své nejbližší ano???
Souhlasím s Vámi. Tudy cesta nevede. Holandský model dává odpovědnost majiteli vozidla. Přijde mu domů rozhodnutí a vyřiďte si to v rodině nebo ve firmě mezi sebou. Nedávají se body. Jinak registrace vozidel ztrácí smysl. Propracoval jsem se k poslední odpovědi a tak všem děkuji a přeji mnoho hezkých chvil na silnicích.
Mgr. Stanislav Huml